2025-11-25, 20:25
Medlem
Sixten97s avatar
Ett försvinnande som är väldigt lite omskrivet.

Jens Mikkelsen sågs sista gången i liv 1 september 1990.

Jens hade gått igenom en skilsmässa och en tuff period i livet. I september 1990 lånade han en bil i Århus för att bila ner söderut. Bilen som han hyrde skulle lämnas tillbaka till ett huvudkontor för biluthyrningen i Zurich - Tyskland, men bilfirman fick aldrig in bilen.

Bilen hittades i mitten av månaden av italiensk polis i Florens. Fanns inga spår i bilen efter den försvunne kvar.

Någon som hört talas om detta fall innan?
Senast redigerad av Sixten97 2025-11-25 kl. 21:25.
Citera
2025-11-25, 20:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk?

Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Ett försvinnande som är väldigt litet omskrivet.

Jens Mikkelsen sågs sista gången i liv 1 september 1990.

Jens hade gått igenom en skilsmässa och en tuff period i livet. I september 1990 lånade han en bil i Århus för att bila ner söderut. Bilen som han hyrde skulle lämnas tillbaka till ett huvudkontor för biluthyrningen i Zurich - Tyskland, men bilfirman fick aldrig in bilen.

Bilen hittades i mitten av månaden av italiensk polis i Florens. Fanns inga spår i bilen efter den försvunne kvar.

Någon som hört talas om detta fall innan?

Tyvärr inte har jag hört talats om det här fallet tidigare.

Har du någon länk?
Citera
2025-11-25, 20:59
Medlem
laughingducks avatar
35 åt sen å relativt vanligt namn .
Du fåt nog lägga upp lite mer information.
Citera
2025-11-25, 21:19
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tyvärr inte har jag hört talats om det här fallet tidigare.

Har du någon länk?

https://www.doenetwork.org/cases/software/mp-main.html?id=1624dmdnk

Här finns information, finns några mer sidor för försvunna personer som omnämner detta fall, men det är som sagt knapphändigt.
Citera
2025-11-25, 22:07
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
35 åt sen å relativt vanligt namn .
Du fåt nog lägga upp lite mer information.

Laddat upp länk, se ovanstående inlägg. Tyvärr finns det bara knapphändig information om detta fall.
Citera
2025-11-25, 22:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sågs för sista gången i Ribe 1990-09-01.

Citat:
https://www.doenetwork.org/cases/software/mp-main.html?id=1624dmdnk

Här finns information, finns några mer sidor för försvunna personer som omnämner detta fall, men det är som sagt knapphändigt.

Tack för länken från The Doe network.

Angående den försvunne Jens Mikkelsen så sågs han för sista gången i den lilla staden Ribe. Det verkar inte ens som de kände till när han var född. Enbart cirka 1952. Hans tandstatus var okänd. Han måste väl ha besökt en tandläkare någon gång? Ej heller fingeravtryck eller DNA.

Bilen hyrdes i Århus 1990-09-01. Det betyder att han därefter måste ha rest till Ribe. Vem träffade han där? Den förhyrda bilen hittades sedermera i mitten av september i Florens men tyvärr inte ett spår efter honom. Behöver förstås inte vara han själv som körde bilen dit.

Med tanke på mycket litet uppgifter är det t. o. m. svårt att ens ha en teori. Det kan ha handlat om ett självmord men lika gärna att han blev utsatt för för ett grovt brott.
Citera
2025-11-26, 17:25
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Tack för länken från The Doe network.

Angående den försvunne Jens Mikkelsen så sågs han för sista gången i den lilla staden Ribe. Det verkar inte ens som de kände till när han var född. Enbart cirka 1952. Hans tandstatus var okänd. Han måste väl ha besökt en tandläkare någon gång? Ej heller fingeravtryck eller DNA.

Bilen hyrdes i Århus 1990-09-01. Det betyder att han därefter måste ha rest till Ribe. Vem träffade han där? Den förhyrda bilen hittades sedermera i mitten av september i Florens men tyvärr inte ett spår efter honom. Behöver förstås inte vara han själv som körde bilen dit.

Med tanke på mycket litet uppgifter är det t. o. m. svårt att ens ha en teori. Det kan ha handlat om ett självmord men lika gärna att han blev utsatt för för ett grovt brott.

Många frågor men inga svar i detta fall.
Jag personligen har teorier om att ett brott kan ligga bakom om man spekulerar fritt.

Jag kollade avståndet från Zurich till Florens och det var mellan 60-67 mil beroende på vilken bilväg man kör.

Någonting måste ha hänt längst vägen, har svårt att tro att Jens bara körde bilen till Florens och sen bara gick upp i rök? Låter otroligt skumt isåfall. Någonting kanske hände i Tyskland? med tanke på bilen skulle lämnas där till biluthyrningsfirman.
Citera
2025-11-26, 17:44
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Jag personligen har teorier om att ett brott kan ligga bakom om man spekulerar fritt.

Jag kollade avståndet från Zurich till Florens och det var mellan 60-67 mil beroende på vilken bilväg man kör.

Någonting måste ha hänt längst vägen, har svårt att tro att Jens bara körde bilen till Florens och sen bara gick upp i rök? Låter otroligt skumt isåfall. Någonting kanske hände i Tyskland? med tanke på bilen skulle lämnas där till biluthyrningsfirman.

Var han kriminell?
Citera
2025-11-26, 18:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Idel frågetecken gällande den försvunne.

Citat:

Ja många frågor och vi kommer aldrig att få några besvarade tyvärr.

Tydligen var hans fulla namn Jens Rasmus Toft Mikkelsen.

https://www.411gina.org/cases/MikkelsenJensRasmusToftMissingFlyer.pdf

Någonting kan mycket väl ha hänt under resan ner genom Tyskland. Kan mycket väl ha handlat om ett grovt brott men även självmord. Det är svårt att uttala sig om teorier eftersom det knappast har framkommit några uppgifter om honom alls.

Vem kom att efterlysa honom? Hans f. d. hustru? Hade han barn? Vad arbetade han med?
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-11-26 kl. 18:53.
Citera
2025-11-26, 19:38
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ja många frågor och vi kommer aldrig att få några besvarade tyvärr.

Tydligen var hans fulla namn Jens Rasmus Toft Mikkelsen.

https://www.411gina.org/cases/MikkelsenJensRasmusToftMissingFlyer.pdf

Någonting kan mycket väl ha hänt under resan ner genom Tyskland. Kan mycket väl ha handlat om ett grovt brott men även självmord. Det är svårt att uttala sig om teorier eftersom det knappast har framkommit några uppgifter om honom alls.

Vem kom att efterlysa honom? Hans f. d. hustru? Hade han barn? Vad arbetade han med?

Tack för länken!

Det som jag reagerade på likt dig var detta med födelseåret, "cirka 1952".
Har dammsugit internet på information kring detta fall men ej funnit något mer.

Finns väldigt lite information om detta fall, kanske ville inte familjen dra till sig uppmärksamhet? Finns det någon flashbackare med insyn i gamla danska tidningsarkiv så vore det väldigt intressant om vi kunde fiska fram mer info.
Citera
2025-11-26, 19:45
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Var han kriminell?

Har inte framkommit några av dessa uppgifter i det lilla som finns om fallet.
Citera
2025-11-26, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad skulle han göra i Zurich?

Citat:
Var han kriminell?

Även jag har ställt mig samma fråga.

Vad skulle Mikkelsen göra i Zurich? Här handlar det om en infödd dansk person och ingen verkar veta när han var född? Verkar mycket underligt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-11-26 kl. 20:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in