2025-11-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zombiefolk
Kan du visa den där 1%? Hur ser det ut på kartan?

Ukraina är (var) drygt 1.000.000 km2

En hundradel av det är 10.000 kvadratkilometer. Tänk en kvadrat på 32 mil x 32 mil. Som knappt har vatten eller IKEA. Fast tänk en avlång area istället. Tex hundra gånger tio mil. Eller tvåhundra gånger fem. Inte speciellt många städer. En gravplats för stolta stridsvagnar. Och som kommer långt ner på stegen efter kriget. Och som inte kommer handla med Ukraina eller EU. Sedan en miljon halta, lytta, traumatiserade och döda ryssar. Det blir 1000 sådana ryssar per kvadratmil. Eller hundra per kvadratkilometer. 10 per hundra gånger hundra meter. Så var tionde meter en skadad, läkt eller död ryss. Och tittar man tio meter åt sidan (båda), två ryssar som råkat illa ut.

Kostnad för det hela? Hundra triljoner rubel? 150 miljarder dollar från välfärdsfonden. Plus krigsbudgeten per år gånger fyra år = 600 miljarder dollar. Råkar vara ungefär samma årliga summa som vff minskning. Plus vad det skulle kosta att bygga upp både modern (kan ta årtionden, man har inte nått botten i ekonomin än) och Ukraina (skadestånd).

Kanske en bra investering att försöka undvika liknande kostnader i Europa i fortsättningen. Speciellt som vi har börjat nosa upp rara jordmineraler i Kiruna. Vi är rika. Varje grön-svart patriotisk jägare kan få några egna kvadratkilometer att känna sig stolt över och utveckla! Jag ska skriva till min politiker och föreslå.
Senast redigerad av ccnut 2025-11-26 kl. 17:58.
Citera
2025-11-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Ukraina är (var) drygt 1.000.000 km2

En hundradel av det är 10.000 kvadratkilometer. Tänk en kvadrat på 32 mil x 32 mil. Som knappt har vatten eller IKEA. Fast tänk en avlång area istället. Tex hundra gånger tio mil. Eller tvåhundra gånger fem. Inte speciellt många städer. En gravplats för stolta stridsvagnar. Och som kommer långt ner på stegen efter kriget. Och som inte kommer handla med Ukraina eller EU. Sedan en miljon halta, lytta, traumatiserade och döda ryssar. Det blir 1000 sådana ryssar per kvadratmil. Eller hundra per kvadratkilometer. 10 per hundra gånger hundra meter. Så var tionde meter en skadad, läkt eller död ryss. Och tittar man tio meter åt sidan (båda), två ryssar som råkat illa ut.

Kostnad för det hela? Hundra triljoner rubel? 150 miljarder dollar från välfärdsfonden. Plus krigsbudgeten per år gånger fyra år = 600 miljarder dollar. Råkar vara ungefär samma årliga summa som vff minskning. Plus vad det skulle kosta att bygga upp både modern (kan ta årtionden, man har inte nått botten i ekonomin än) och Ukraina (skadestånd).

Kanske en bra investering att försöka undvika liknande kostnader i Europa i fortsättningen.

Det man med säkerhet kan säga är att Putin gjort en usel investering.
Citera
2025-11-26, 17:47
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Europa vet att de ej klarar av ett krig mot Ryssland, därav resultatet.

Man har inte moralen, krigsviljan.

Europa är moraliskt dött, männen vill inte ens försvara sitt land längre då kvinnorna har blivit helt galna, vägrar hålla ihop familjen, tokiga feminister och HBQT människor.

Inte heller har vi starka män längre. Vi har 20 åringar som lever sitt liv på tiktok och äter nudlar hela dagarna, vi är inte ens i närheten av vad våra farföräldrar var.

Europa skulle få FET STRYK mot ett Ryssland, det skulle inte ens vara roligt.
När du säger det så kan jag inte annat än att hålla med.

Vi är veklingar. Och Ryssland, som skulle bli mosat i ett konventionellt krig mot Europa har forfarande ståkuk. Europa är en mesig slappdase.

Vi är överlägsna militärt (tror jag) men saknar det viktigaste. Kulor.
Citera
2025-11-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Det man med säkerhet kan säga är att Putin gjort en usel investering.

Indeed!

Jag kan dock också ha tagit fel på ett komma eller en nolla. Men inte så många som Vladimir Vladimiroovitj.
Senast redigerad av ccnut 2025-11-26 kl. 17:53.
Citera
2025-11-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Vi är veklingar. Och Ryssland, som skulle bli mosat i ett konventionellt krig mot Europa har forfarande ståkuk. Europa är en mesig slappdase.

Jag tror att vi saknat självförtroendet när vi sett drönarkriget. Europa har ju mer vapen än Ryssland. Speciellt med NATO. Men pressar vi dem kommer de använda strategiska. Det vill vi inte. Ukrainas strategi verkar funka ok. Vi kan nog apa efter och ta lite stötar medan vi bygger upp drönarförsvar.
Senast redigerad av ccnut 2025-11-26 kl. 18:13.
Citera
2025-11-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Vilket lag vinner?

Trump/Putin eller von Der Leyen/Zelenskyj?

Trump är knappast i samma lag som någon annan än sig själv. Han hoppar ju fram och tillbaka hela tiden varken Putin eller Zelenskyj kan lita på Trump. Sen skiter säkert Trump i Ukraina eftersom dom i slutändan bara är ett land i Europa för honom en världsdel han inte bryr sig mycket om.
Citera
2025-11-26, 18:03
Bannlyst
Citat:
Jag tror att vi saknat självförtroendet när vi sett drönarkriget. Europa har ju mer vapen än Ryssland. Speciellt med NATO. Men dunkar vi på Moskva i en månad från alla håll dygnet runt kommer de använda strategiska. Det vill vi inte.
Om styrkeförhållandet verkligen var så överlägset hade man inte behövt sitta på flashback och fantisera om månadslånga bombmattor mot Moskva för att känna sig trygg.
Citera
2025-11-26, 18:09
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jag tror att vi saknat självförtroendet när vi sett drönarkriget. Europa har ju mer vapen än Ryssland. Speciellt med NATO. Men dunkar vi på Moskva i en månad från alla håll dygnet runt kommer de använda strategiska. Det vill vi inte.
Drönare är nog något som fått också USA att fundera rejält över deras doktrin.
Citera
2025-11-26, 18:13
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zombiefolk
Om styrkeförhållandet verkligen var så överlägset hade man inte behövt sitta på flashback och fantisera om månadslånga bombmattor mot Moskva för att känna sig trygg.
Moskva är mer än terrorist-stat än en värdig motståndare.

Ryssland är en terrorstat med kärnvapen.
Citera
2025-11-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Ryssarna har inte kulor, varken menat som testiklar eller som pengar.
"Soldaterna" får välja mellan strid eller ett nackskott. I strid har de i alla fall en vis chans att överleva.
Citera
2025-11-26, 18:41
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
På tal om Punkt 9 i den ursprungliga fredsplanen så bedömdes den vara en fälla.
Punkt 9 gällande europeiska stridsflyg analyserades djupare och det kunde konstateras att den handlade om något mer än bara stridsflyg. Punkt 9 innebar att alla utländska marktrupper, missilsystem och luftvärn skulle försvunnit från Polen.

Bra försök ryssen, men Warszawa är inte dumma.
Citera
2025-11-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
På tal om Punkt 9 i den ursprungliga fredsplanen så bedömdes den vara en fälla.
Punkt 9 gällande europeiska stridsflyg analyserades djupare och det kunde konstateras att den handlade om något mer än bara stridsflyg. Punkt 9 innebar att alla utländska marktrupper, missilsystem och luftvärn skulle försvunnit från Polen.

Bra försök ryssen, men Warszawa är inte dumma.

"En annan punkt säger att Ukraina ska få ”tillförlitliga säkerhetsgarantier”, utan att specificera vad dessa ska bestå av. Om Ryssland åter attackerar Ukraina utlovas ett betydande militärt svar i förslaget och återinförande av alla sanktioner – och om Ukraina bryter mot avtalet ska de bli av med sina säkerhetsgarantier. "

Putin kommer sedan, inom något år, få det till att Ukraina har brutit mot avtalet, så att de inte har rätt till säkerhetsgarantierna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in