2025-11-23, 21:22
Medlem
Nyligen gått över till bupropion och testat två märken: Teva och Sun.
Upplever att Teva fungerar hyfsat medan Sun ganska snabbt ökade suicidala tankar.
Funderar på om det möjligtvis finns något annat märke som fungerar bättre än Teva t.ex Voxra, Orion, Accord, Omet pharma osv. Någon som har erfarenhet?
Citera
2025-11-24, 10:47
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Vad skiljer märkena åt ? Är det innehållet som bygger upp tabletten för det verksamma ämnet ska väl vara samma, eller det påstås vara samma. Undrar om man har kemikunskaper kan kontrollera att det faktiskt är sant?
Citera
2025-11-24, 20:26
Moderator
ofays avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2025-11-24, 20:30
Medlem
zombie-nations avatar
Andra ämnen i tabletten varierar och den aktiva substansen får variera med vissa procent. Därför ska man inte ta märken som görs i skitiga fabriker i Indien t ex. Inte heller hoppa mellan andra märken. Såvida det inte är medicin där dosen inte spelar så stor roll. Bindemedel påverkar t ex hur snabbt medicinen fälls ut i kroppen.

Sun och Orion tillverkas i Indien. Skulle aldrig lita på dem. När de köps in testas de inte, de importeras på vad säljaren påstår är i tabletten, sedan tar man prov om man har många patienter som blir sjuka.
Senast redigerad av zombie-nation 2025-11-24 kl. 20:32.
Citera
2025-11-24, 20:43
Medlem
Fy fan för mediciner som ger självmordstankar. Voxra är ju annars ökänd för sin obefintliga effekt och skumma biverkningar, oavsett tillverkare. Skulle hellre sluta helt än att chansa vidare med en sån skitmedicin.
Citera
2025-11-24, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Andra ämnen i tabletten varierar och den aktiva substansen får variera med vissa procent. Därför ska man inte ta märken som görs i skitiga fabriker i Indien t ex. Inte heller hoppa mellan andra märken. Såvida det inte är medicin där dosen inte spelar så stor roll. Bindemedel påverkar t ex hur snabbt medicinen fälls ut i kroppen.

Sun och Orion tillverkas i Indien. Skulle aldrig lita på dem. När de köps in testas de inte, de importeras på vad säljaren påstår är i tabletten, sedan tar man prov om man har många patienter som blir sjuka.

Jaha, det hade jag ingen koll på! Tack för info 🙏
Citera
2025-11-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Fy fan för mediciner som ger självmordstankar. Voxra är ju annars ökänd för sin obefintliga effekt och skumma biverkningar, oavsett tillverkare. Skulle hellre sluta helt än att chansa vidare med en sån skitmedicin.

Voxra är ju en tillverkare så vet inte riktigt om du syftar på märket eller bupropion i sig
Citera
2025-11-25, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JahappDetVarDet
Voxra är ju en tillverkare så vet inte riktigt om du syftar på märket eller bupropion i sig

När jag åt den så fanns det bara en tillverkare, så det är voxra jag syftar på för egen del.

Men efter att ha följt anekdotiska rapporter här på fb i många år så tycker jag att allt talar för att substansen bupropion är en skitmedicin, med kortvarig effekt som bäst, men däremot massvis med skumma biverklningar. Varav många verkar dyka upp smygande, kanske efter månader eller halvår på rävgiftet.

Men då har jag mest läst om biverkningar som typ myrkrypningar, rastlöshet, oro. Vilket jag tycker är nog så allvarligt, men i jämförelse så är ju självmordstankar tusen gånger värre.

Min poäng var att jag skulle hålla mig långt borta från en medicin som ger mig självmordstankar, oavsett fabrikat. Särskilt om medicinen är känd för att vara mer eller mindre ett sockerpiller, fast med en hel drös av skumma biverkningar.

Och personligen så är jag extra försiktig med allt som har med nervbiverklingar att göra (typ myrkryp, käkspänningar, fysisk och psykisk rastlöshet), eftersom jag är övertygad om att de kan bli permanenta eller ta åratal innan dom går över, även efter att man har slutat. I mitt fall så tuggar jag fortfarande takten som en tjackis när jag skriver på ett tangentbord, fast det är mer än sju år sedan jag slutade käka ADHD-medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in