2025-11-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crockednecklady
Jodå, finns några med behov att ha det skrivet på sin skylt. Urfånigt men sant. Jag har iaf två jag jobbat med som inte ville kalla sig sjuksköterskor utan för sjukskötare pga de var män. Än har jag aldrig träffat en läkare som vill bli kallad läkarinna av samma löjliga orsak.. eller busschaufförska osv. Män 🫠
OT, men: jag tycker inte att det är så konstigt. Sjuksköterska är en feminin beteckning och borde inte appliceras på en man.
Å andra sidan är dina exempel med ”läkarinna” osv helt logiska.
”Sjukskötare” kan iofs förväxlas med ”skötare” som är något helt annat.
Citera
2025-11-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBelladonna
Fyfan, tack för denna nojja. Kommer inte vilja dricka kaffe på jobbet på ett tag framöver nu.

Kolla vad det står på burken med rengöringstabletterna bara om det finns några… och försäkra dig om att den som har hand om kaffeautomaten vet vad hen gör.
Citera
2025-11-24, 21:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
OT, men: jag tycker inte att det är så konstigt. Sjuksköterska är en feminin beteckning och borde inte appliceras på en man.
Å andra sidan är dina exempel med ”läkarinna” osv helt logiska.
”Sjukskötare” kan iofs förväxlas med ”skötare” som är något helt annat.

Ordet sjuksköterska är könsneutralt i dagens svenska språk.
Precis som läkare och lärare eller chaufför/förare och så många fler.
Avslutet på ordet kommer historiskt sett från att det bara va ett kön som hade yrket, ett tag sen använda man båda ändelserna i vissa yrken men har sen många många många år nu gått tillbaka till de ursprungliga ändelserna och bestämt dem som könsneutrala.
Det finns därför ingen yrkestitel som heter ”sjukskötare” - så jo det bör appliceras även på män och jo det är konstigt att insistera att skriva det på sin namnskylt för det betyder absolut ingenting för det är ingen yrkestitel.
Citera
2025-11-24, 21:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snikrrr
Det här är intressant!
Ett thailändskt naturläkemedel som man kan koka te på innehåller samma/liknande substans som skapar den kaliumnedsättade effekten i lakrits. Finns dokumenterade fall. De som anges i artikeln är äldre personer men på sjukhuset kanske man druckit hälsote flertalet gånger så att det blev farligt även för yngre personer.

På engelska:

Källa:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28617146/

Inte omöjligt! Går ju helt klart att tänka sig en story line om hur detta hade kunnat gå till.

Hmm nej de är väl inte omöjligt men kräkningar och diarré verkar ju vara det som gör att värdena sjunker? Verkar inte va rapporterat symptom från vad jag sett?
Och får man ta in det i Sverige?
Citera
2025-11-24, 21:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Crockednecklady
Jodå, finns några med behov att ha det skrivet på sin skylt. Urfånigt men sant. Jag har iaf två jag jobbat med som inte ville kalla sig sjuksköterskor utan för sjukskötare pga de var män. Än har jag aldrig träffat en läkare som vill bli kallad läkarinna av samma löjliga orsak.. eller busschaufförska osv. Män 🫠

Har er chef accepterat det? Låter helt sjukt. Det är lixom inte en yrkestitel. Hade lika gärna kunnat skriva ”fe” eller ”enhörningsryttare” - hade haft lika mkt mening 😂
Citera
2025-11-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Ordet sjuksköterska är könsneutralt i dagens svenska språk.
Precis som läkare och lärare eller chaufför/förare och så många fler.
Avslutet på ordet kommer historiskt sett från att det bara va ett kön som hade yrket, ett tag sen använda man båda ändelserna i vissa yrken men har sen många många många år nu gått tillbaka till de ursprungliga ändelserna och bestämt dem som könsneutrala.
Det finns därför ingen yrkestitel som heter ”sjukskötare” - så jo det bör appliceras även på män och jo det är konstigt att insistera att skriva det på sin namnskylt för det betyder absolut ingenting för det är ingen yrkestitel.
Enligt AI som man inte ska lita på, finns det inte någon bestämd tidpunkt för när yrkesbeteckningar blev könsneutrala. Det är en gradvis pågående process som fortfarande pågår.
Du vet naturligtvis bäst.

Citera
2025-11-24, 23:42
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Hmm nej de är väl inte omöjligt men kräkningar och diarré verkar ju vara det som gör att värdena sjunker? Verkar inte va rapporterat symptom från vad jag sett?

Inget är totalt omöjligt.

Man kan fantisera om orientaliska teer, avsiktltig giftig rengöring i kaffemaskinen osv

Ockhams razor, glöm inte den.
Citera
2025-11-25, 06:32
Medlem
Citat:

Men kom igen. Det står ju tydligt att det innehåller ämnen som kan härledas till hypokalemi, samt att det finns dokumenterat dödsfall med kaliumvärden runt 1.4
Och lagböcker har ingenting med symptom att göra.
Citera
2025-11-29, 00:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snikrrr
Men kom igen. Det står ju tydligt att det innehåller ämnen som kan härledas till hypokalemi, samt att det finns dokumenterat dödsfall med kaliumvärden runt 1.4
Och lagböcker har ingenting med symptom att göra.

Har jag sagt något av det? Haha

Det va bara en generell fråga om det va något som va lätt att få tag på.

Har inte sagt att det inte är möjligt - sa rent av ATT det är möjligt.
Och det enda jag nämnde om symtom va att jag ifrågasatt att kräkningar och diarréer inte nämnts som ett symtom i detta fall och att det verkade som att detta ämne gav låga värden pga att man har diarréer och kräkningar under längre tid (bla)
Citera
2025-11-30, 13:28
Medlem
Citat:
Jag tror det är någon som haft eller har barn där och som fått höra att de inte kommer kunna rädda barnets liv / fått höra att de ska förflyttas till palliativ vård - men det är bara vad jag tror och trott

Själv är jag mer dramatisk och tror att det är en arbetskamrat som velat hämnas på sina forna eller nuvarande kollegor av någon anledning. Typ att denne slarvat med dokumentation eller arbetstider och då har kollegorna skvallrat till chefen.
Citera
2025-11-30, 19:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Själv är jag mer dramatisk och tror att det är en arbetskamrat som velat hämnas på sina forna eller nuvarande kollegor av någon anledning. Typ att denne slarvat med dokumentation eller arbetstider och då har kollegorna skvallrat till chefen.

Är verkligen inte omöjligt det heller.
Konstigt att det blivit så tyst om detta i media
Citera
2025-12-03, 02:45
Medlem
Har någon funderat på metropolol? Det finns ett fall där en mamma med Münchenhausens syndrom försökte förgifta sitt barn med det - typ hjärtmedicin. Hon jobbade som uska på barnsjukhus i Göteborg. Det är ändå lite intressant? Kan de ha någon koppling eller inte tro? Hon är nog dömd o sitter inne vad jag vet men kanske att någon fått inspiration eller har någon koppling till henne på något sätt? Ska jag kolla domen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in