2025-11-24, 11:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellybuttler
Vill bara påminna dig, om att det inte är EU som givit oss dessa fördelar.

Möjligen. De enskilda EU-länderna har uppenbarligen kapacit var för sig.
Har du funderat på varför Ryssland (och tidigare Sovjet) inte givit SINA medborgare dessa fördelar ?
Citera
2025-11-24, 11:18
Medlem
"USA har skjutit upp tidsfristen för Ukraina att underteckna fredsplanen som president Donald Trump presenterade, rapporterade UNIAN med hänvisning till The Economist." Gazeta.ru
https://www.gazeta.ru/politics/2025/11/24/22073407.shtml
Citera
2025-11-24, 11:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Som om du har en aning om vad som motiverar Trump.

Det är uppenbarligen inte filosofi eller filantropi som motiverar honom.

Svår fråga. Det kan nog vara så att Trump motiveras av flera saker samtidigt, både för personlig del (vara storpappan som skapar fred) och mer generellt gör USA respekterat och rikt (MAGA).

Det är ju inte målet (fred på jorden, Donken till alla, mindre knark och America First) som egentligen är problemet, utan vägen dit och medlen som används.
Citera
2025-11-24, 11:23
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Möjligen. De enskilda EU-länderna har uppenbarligen kapacit var för sig.
Har du funderat på varför Ryssland (och tidigare Sovjet) inte givit SINA medborgare dessa fördelar ?

Sovjetunionen var nästan i klass med Europa på dessa punkter. Svaret på varför Ryssland hamnat så mycket efter, finnes delvis i den ekonomiska chockterapi som Ryssland fick erfara efter Sovjets fall.
Citera
2025-11-24, 11:23
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Tror du Trump, 80 bast, miljardär med alla bekvämligheter, är president, med medföljande häxjakt, pga pengar? Givetvis absurt. Om inte faller ditt argument att allt i övrigt handlar om pengar. Pengar är inte så motiverande för de redan rika som pöbeln tror.
Hans agerande ifråga om benådningen av Changpeng Zhao, nedläggningen av utredningen mot Justin Sun, samt avtalet mellan World Liberty Financial och Abu Dhabi MGX visar extakt motsatsen till ditt påstående.
Citera
2025-11-24, 11:35
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Om du menar Trump så har både han och Rubio inte så mycket med saken att göra. Det är JD Vance som totat ihop detta, precis som man kunde misstänka. Zelenskys plågoande.

Då är det väl bara för Zelensky att inte skriva på avtalet om det nu är skrivet av hans plågoande?
Eftersom EU är så otroligt starka och duktiga ihop så är det inget problem om USA inte deltar i kriget hädanefter, eller hur?
Inga gränser ska ändras.
Det har jag fått höra och läsa här på FB de senaste åren iaf.

Ursula 22 nov-25

We are ready to engage in order to ensure that a future peace is sustainable. We are clear on the principle that borders must not be changed by force.

https://x.com/vonderleyen/status/1992226578164572654
Citera
2025-11-24, 11:36
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Möjligt men faktan stämmer ändå.

Men det gör också faktan irrelevant, om du försöker argumentera för EU.
Citera
2025-11-24, 11:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Han vill bli rikare än Vlad. Finns bara plats för en på tronen.

Men det finns inga fickor i svepningen. Och som han lever och äter blir hans resterande tid rätt begränsad
Citera
2025-11-24, 11:41
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Jag använder dock enkel logik som jag redogör för istället för att kasta ur mig plattityder.
Citera
2025-11-24, 11:44
Medlem
Man kan tycka vad man vill men Ukraina kommer få lov och ge bort land till ryssland för eller senare frågan är bara hur mycket. Både ryssland och Ukraina kan hålla igång deta i bra många år till och antagligen kommer ingen vinna helt ryssland kommer inte kunna ta hela Ukraina dom har inte den militära förmåga som behövs.

Och Ukraina kommer inte kunna sparka ut ryssland så det hela är rätt så låst.

Nato skulle blandat sig i kriget redan dag 1 och bombat skiten ur ryssjävlarna då hade kriget varit över för länge sedan men vi i väst var för fega.
Just våran feghet kommer stå Ukraina dyrt i slutändan.
Citera
2025-11-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag använder dock enkel logik som jag redogör för istället för att kasta ur mig plattityder.
Du kastade definitivt ur dig plattityder. "Pengar är inte så motiverande för de redan rika som pöbeln tror", är till exempel en totalt intetsägande kliché.
Citera
2025-11-24, 11:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellybuttler
Men det gör också faktan irrelevant, om du försöker argumentera för EU.

Ja det har du rätt i men är det inte konstigt att samtliga EU-länder har så pass mycket högre levnadsstandard än Ryssland om nu EU vill sina invånare illa? EU har ändå funnits i över 30 år i sin nuvarande form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in