2025-11-24, 01:40
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ryssland började blanda sig in först när Justjenko förlorade valet på grund av valfusk.

kanske jag vet inte, jag har inte kontakt med FSB, har du? jag vet när man annekterade Krim och varför.
Citera
2025-11-24, 01:40
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Bullshit!
Jag har hängt med i svensk MSM sedan februari 22 och det enda som Kreml kommit med har varit att de påpekade, med all rätt, att när Sverige går med i Nato kommer vi att dras in i krig som Nato för.
Även kärnvapenkrig om så blir fallet.
Det verkar som att svenska regeringen var beredda att ta den risken.
DCA-avtalet bekräftade detta.
Men den diskussionen är OT
Nu handlar det om Trumps fredsförslag.
Du verkar besviken över att det blir ett storkrig i Europa.
Surt eller hur?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ryssland-upprepar-nato-varning-mot-sverige

Varningen var undertecknad av Sergej Beljajev med hänvisning till ryska Interfax
Citera
2025-11-24, 01:41
Avslutad
Citat:
Bullshit!
Jag har hängt med i svensk MSM sedan februari 22 och det enda som Kreml kommit med har varit att de påpekade, med all rätt, att när Sverige går med i Nato kommer vi att dras in i krig som Nato för.
Även kärnvapenkrig om så blir fallet.
Det verkar som att svenska regeringen var beredda att ta den risken.
DCA-avtalet bekräftade detta.
Nja Ryssland är väldigt intresserad av Östersjön och vår region. Att folk är så historielösa är lite skrämmande. Verkligheten är inte en TikTok reel som går ut på att du ska hitta din mest belönande hemsnickrade-teori om sakernas tillstånd, och hur alla andra har fel.
Citera
2025-11-24, 01:42
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ryssland-upprepar-nato-varning-mot-sverige

Varningen var undertecknad av Sergej Beljajev med hänvisning till ryska Interfax
Nu gällde mitt svar att du ljuger om att Ryssland krävt att NATO skulle återgå till 1997 års gränser enligt förslaget från 2021.
Det kan du inte bevisa.
Citera
2025-11-24, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
kanske jag vet inte, jag har inte kontakt med FSB, har du? jag vet när man annekterade Krim och varför.
Valfusket var då första gången Ryssland har öppet blandat sig in i Ukrainas interna ärenden. Dock upptäcktes fusket snabbt och nyval genomfördes där Justjenko segrade och Rysslands inblandning via Janukovitj förlorade...och segrade därefter i nästa val.
Citera
2025-11-24, 01:45
Medlem
Citat:
Nu gällde mitt svar att du ljuger om att Ryssland krävt att NATO skulle återgå till 1997 års gränser enligt förslaget från 2021.
Det kan du inte bevisa.
https://www.reuters.com/world/russia-unveils-security-guarantees-says-western-response-not-encouraging-2021-12-17/

Vad har du att säga nu då? Eller anser du att Rysslands biträdande utrikesminister är inte trovärdig källa?

"The demands contain elements - such as an effective Russian veto on future NATO membership for Ukraine, opens new tab - that the West has already ruled out.
Others would imply the removal of U.S. nuclear weapons from Europe and the withdrawal of multinational NATO battalions from Poland and from the Baltic states of Estonia, Latvia and Lithuania that were once in the Soviet Union."
Citera
2025-11-24, 01:51
Medlem
Citat:
https://www.reuters.com/world/russia-unveils-security-guarantees-says-western-response-not-encouraging-2021-12-17/

Vad har du att säga nu då? Eller anser du att Rysslands biträdande utrikesminister är inte trovärdig källa?

"The demands contain elements - such as an effective Russian veto on future NATO membership for Ukraine, opens new tab - that the West has already ruled out.
Others would imply the removal of U.S. nuclear weapons from Europe and the withdrawal of multinational NATO battalions from Poland and from the Baltic states of Estonia, Latvia and Lithuania that were once in the Soviet Union."
Det är inte samma sak som att backa NATO medlemskap utan handlar om USAs kärnvapenarsenal och långdistansmissiler om man faktiskt läser dokumentet från den tiden.
I förslaget december var artikel 4 det viktigaste nämligen att inte utvidga Nato till Ukraina och Georgien och det vägrade Biden att ens diskutera.

Nu är det dags att återgå till dagens situation och vad som sker med Ukraina framöver.
USAs nuvarande regering är villiga att föra en dialog med Ryssland och förhandla.
Såsom det borde ha varit från början.
Citera
2025-11-24, 01:52
Medlem
Citat:
Det är inte samma sak som att backa NATO medlemskap utan handlar om USAs kärnvapenarsenal och långdistansmissiler om man faktiskt läser dokumentet från den tiden.
I förslaget december var artikel 4 det viktigaste nämligen att inte utvidga Nato till Ukraina och Georgien och det vägrade Biden att ens diskutera.

Nu är det dags att återgå till dagens situation och vad som sker med Ukraina framöver.
USAs nuvarande regering är villiga att föra en dialog med Ryssland och förhandla.
Såsom det borde ha varit från början.
"Withdrawal of multinational NATO battallions..."
Du vet vad det betyder...
Citera
2025-11-24, 02:05
Medlem
Citat:
Ojoj
det räcker med att se hur ukroarmén kollapsar hela vägen
det är svaret
Ryssar har fortfarande problem i Pokrovsk. De är inne i staden, men det går fram och tillbaka.
Citera
2025-11-24, 02:07
Avslutad
Citat:
Helt annan sak.
Kriget där hade slutat för längesedan om USA hade dragit sig ur MÖ vilket de inte gör pga Israel.
Ukraina betyder inte ett skit för USA - och det kostar alldeles för mycket.
USA tjänar endast på konflikten i Ukraina. Dom säljer vapen och utrustning. USA tjänar också på att Ryssland blir svagare. Skulle jag gissa skulle jag tro konflikten kommer pågå i minst 8 år totalt.
Citera
2025-11-24, 02:09
Medlem
Citat:
Ryssar har fortfarande problem i Pokrovsk. De är inne i staden, men det går fram och tillbaka.
De har redan tagit Pokrovsk och Kupiansk.
Men Syrsky har fokuserat mycket på just Pokrovsk och vägrat retirera omringade trupper
Tar därför lång tid med mopping up operations.
Tusentals ukros som antingen ska drivas ut ur källare, kapitulera eller dödas.
R I P
Citera
2025-11-24, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
USA tjänar endast på konflikten i Ukraina. Dom säljer vapen och utrustning. USA tjänar också på att Ryssland blir svagare. Skulle jag gissa skulle jag tro konflikten kommer pågå i minst 8 år totalt.
8 år till tror jag också på om Nato skickar in alla trupper de har tillgängliga
ukros är då döda sedan flera år tillbaka R I P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in