2025-11-23, 22:28
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Konstigt, kartan var rödare våren 2022.
Det med 3-5 miljoner var det du som kom med utifrån att du tar én politikers uttalande för sanning, för ratioen 1:ca.3 är nog ganska korrekt. Altså måste denna politiker och du ta fel, eller så är 3 miljoner korrekt(vilket alla vet det inte är)

Eller så är siffran 1+ miljon stupade Ryssar fel och fantasier såsom "hurrdurr det dör 3 till 5 ryssar för varje ukrainare" är hämtat ur röven utan verklighetsförankring för att sådana som du skall ge ert tysta medgivande att Sverige skickar din pension till Ukraina (där den senare förskingras) och även förvärrar din livskvalite för att "visa Ryssen att det inte är okej att kriminallisera bögar" eller något annat trams varför vi skall lägga oss i ett inbördeskrig mellan 2 slaviska nationer.
Citera
2025-11-23, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Jag menar att det är en jävla massa lögner i ett krig.

Kommer ihåg hur optimistiska dårarna i tråden var när "experter" menade på att Rysslands missiler skulle ta slut om 2 veckor (början av 2022), hur deras ekonomi aldrig skulle klara sanktionerna (efter det första och största sanktionspaketet, nu är vi uppe i 19 paket) och allt annat.. vart dessa dårar är och gör idag är en gåta.

Men de litade på "källorna" och "experterna", kan inte klandra de små liven att de aldrig fick karaktärsdraget vi ibland kallar för "sunt förnuft".
Du har noll trovärdighet när du aldrig kan erkänna att du har fel.

Allt pekar på att även Putin trodde att det skulle vara en snabb operation. Hade Putin vetat att han 4+ år senare fortfarande skulle vara i krig med massiva förluster, utan några egentliga framsteg, hade han inte attackerat när han gjorde.

Måste erkänna att det är ett gott tecken att ryssar ofta är lika efterblivna som du är. Ni lever lite i er egen verklighet, eller hur?

Ja alla objektiva undersökningar pekar på det handlar om 3:1 till 5:1 förluster till Ukrainas fördel. Vad är det som är svårt att förstå här? Att moderlandet inte är så bra egentligen? Öppna ögonen det är inte någon överraskning för någon.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-11-23 kl. 22:40.
Citera
2025-11-23, 22:31
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag har läst dessa dokument. Men de är inte vägledande i internationella sammanhang. Precis som Michael Gorbatjov sa. Han var högst i Sovjetunionen och bör väl veta?

Man kan också notera att Polen nämns i dessa sammanhang. Gällande gränsdragningen mellan Polen och Tyskland. Men ingenstans står det nämnt att Polen inte får ansöka till Nato.
Borde inte Polen veta om detta? De var en del av WP. Eftersom deras gräns är med i avtalet, så har de varit indragna i diskussionen.
Samma gäller förstås för alla andra länder inom Sovjetunionen och WP.
Inga andra länder eller ledare har sagt något om Nato och inte en tum.

Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
du misslyckas som vanligt att finna kausalitet till vad jag skriver. Studera protokollen. Vi pratar om ryssarnas perception av situationen. Du ville ha källa. Du fick den, pucko. Studera, lär dig.

Scannade och avskrivna protokoll (Memoranda of Conversation) från mötet mellan James Baker och Michail Gorbatjov den 9 februari 1990 finns på Security Archive vid George Washington University. Lycka till! Återkom när du har gjort vad jag har sagt till dig då det var du som ville ha källa.
Citera
2025-11-23, 22:33
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Nej. Jag ser bara att de skapat problem.
Kan inte du förklara hur man har löst sina problem, vilka det nu är.
För vi var överens om att Ryssland inte har med Ukrainas interna problem.

Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
haha det vet du väl rara.
Citera
2025-11-23, 22:36
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Detta fattar alla, utom dig kanske, saknar all logik.
Antigen är han köpt av ryssen eller som sagt, dum, gissar, felinformerad eller något som got lost in translation.

Det är detta som är problemet, du har en siffra i huvudet som MÅSTE gå ihop. 1+ miljon stupade Ryssar. Och sen har dina favorit "källor" såsom ISW och andra "experter" (som med facit i hand haft fel om och om och om och om igen) som lever på bidrag från bl a myndigheter och f.f.a militärkomplex menar att ration dödade är 1:3-5 i Ukrainas favör.

Så du skriver in lite snabbt på kalkylatorn vad 3x 1 miljon och 5x 1 miljon är och förstår snabbt att detta kan ju inte stämma när en UKRAINSK politiker som år 2025 INTE är skickad till fronten/fängslad/förbjuden att vara politiker och som bokstavligen bor i landet det berör och med allra största sannolikhet har direkt insyn (det är politiskt självmord att gå emot narrativet i Ukraina) erkänner att minst 1 miljon Ukrainare är borta (då är desserteringar inte inräknade som är över 300.000 just nu).

Någon ljuger, du får fråga dig själv vem som har mest att tjäna på att ljuga och vad denne politiker tjänar på att ljuga undrar jag.
Citera
2025-11-23, 22:38
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Eller så är siffran 1+ miljon stupade Ryssar fel och fantasier såsom "hurrdurr det dör 3 till 5 ryssar för varje ukrainare" är hämtat ur röven utan verklighetsförankring för att sådana som du skall ge ert tysta medgivande att Sverige skickar din pension till Ukraina (där den senare förskingras) och även förvärrar din livskvalite för att "visa Ryssen att det inte är okej att kriminallisera bögar" eller något annat trams varför vi skall lägga oss i ett inbördeskrig mellan 2 slaviska nationer.
Vad tror du ryska förluster är då? Kom med en välbegrunnad siffra snälla istället för att avfärda alla andras som trams.
F.ö är det Ryssland som förvärrar hela Europas livskvalité, och står man inte upp mot dom kommer det bli värre.
Citera
2025-11-23, 22:44
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Vad tror du ryska förluster är då? Kom med en välbegrunnad siffra snälla istället för att avfärda alla andras som trams.
F.ö är det Ryssland som förvärrar hela Europas livskvalité, och står man inte upp mot dom kommer det bli värre.

Min kvalificerade gissning är att runt 250.000 till 300.000 Ryssar stupat och/eller skadats än så länge. Detta baseras på riktig OSINT och framförallt hur Ryssland för krig (fullständigt artilleri, drönar och flyg övertag, anfallsgrupper om 2-4 man m.m).
Citera
2025-11-23, 22:46
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Det är detta som är problemet, du har en siffra i huvudet som MÅSTE gå ihop. 1+ miljon stupade Ryssar. Och sen har dina favorit "källor" såsom ISW och andra "experter" (som med facit i hand haft fel om och om och om och om igen) som lever på bidrag från bl a myndigheter och f.f.a militärkomplex menar att ration dödade är 1:3-5 i Ukrainas favör.

Så du skriver in lite snabbt på kalkylatorn vad 3x 1 miljon och 5x 1 miljon är och förstår snabbt att detta kan ju inte stämma när en UKRAINSK politiker som år 2025 INTE är skickad till fronten/fängslad/förbjuden att vara politiker och som bokstavligen bor i landet det berör och med allra största sannolikhet har direkt insyn (det är politiskt självmord att gå emot narrativet i Ukraina) erkänner att minst 1 miljon Ukrainare är borta (då är desserteringar inte inräknade som är över 300.000 just nu).

Någon ljuger, du får fråga dig själv vem som har mest att tjäna på att ljuga och vad denne politiker tjänar på att ljuga undrar jag.
Ingen har sagt 1 miljon stupade ryssar, 1 miljon med alla som varit sårad av olik grad kan nog stämma. Hadde Ukraina haft så stora förluster som sägs så borde Ryssland ha vunnit för länge sen, därför tror jag inte på det.
Allt grävande som gjorts i siffror visar ca. 100k döda ukrainer och 300k döda ryssar.
Citera
2025-11-23, 22:47
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jag har läst dessa dokument. Men de är inte vägledande i internationella sammanhang. Precis som Michael Gorbatjov sa. Han var högst i Sovjetunionen och bör väl veta?

Man kan också notera att Polen nämns i dessa sammanhang. Gällande gränsdragningen mellan Polen och Tyskland. Men ingenstans står det nämnt att Polen inte får ansöka till Nato.
Borde inte Polen veta om detta? De var en del av WP. Eftersom deras gräns är med i avtalet, så har de varit indragna i diskussionen.
Samma gäller förstås för alla andra länder inom Sovjetunionen och WP.
Inga andra länder eller ledare har sagt något om Nato och inte en tum.

Va fan snackar du om???? Vilka internationella sammanhang pratar du om nu? Du klämmer dig in bland kommentarer som inte är riktade till dig. Avtalet drog du upp, jag är tydlig med att tala om för dig att det saknar relevans vad jag skrev till en annan person. Jag pratade om orsaker till den syn ryssar har på konflikten. Vilka jävla internationella sammanhang...
Senast redigerad av sillåpotatis 2025-11-23 kl. 23:20.
Citera
2025-11-23, 22:51
Avslutad
Citat:
Min kvalificerade gissning är att runt 250.000 till 300.000 Ryssar stupat och/eller skadats än så länge. Detta baseras på riktig OSINT och framförallt hur Ryssland för krig (fullständigt artilleri, drönar och flyg övertag, anfallsgrupper om 2-4 man m.m).
Din gissning är tagen ur röven erkänn.
Och hur många Ukrainare har dött eller skadats?

Totalt sett handlar det nog om minst 1 miljoner med båda sidor inräknade. Där Ryssland har mycket större förluster.

Mediazona som är en del av ryska BBC, har bekräftat 150.000 ryska döda i skrivande stund. Så siffran är garanterat mycket högre än så.
https://en.zona.media/article/2025/11/21/casualties_eng-trl
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-11-23 kl. 22:57.
Citera
2025-11-23, 23:00
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ingen har sagt 1 miljon stupade ryssar, 1 miljon med alla som varit sårad av olik grad kan nog stämma. Hadde Ukraina haft så stora förluster som sägs så borde Ryssland ha vunnit för länge sen, därför tror jag inte på det.
Allt grävande som gjorts i siffror visar ca. 100k döda ukrainer och 300k döda ryssar.

Och om över 1 miljon Ryssar hade stupat/skadats så skall enligt samma logik de ersatt varenda soldat i Ukraina 1.5 gånger (750.000 man i Ukraina) just nu. Och de har gjort 1 mobilisering september 2022.

Ukraina hade nära 1 miljon man veckan efter Ryssland gick in inklusive reservister. Sedan dess har de mobiliserat en stor omgång efter invasionen och sedan fortlöpande tvångsmobliserat (de förbjöd alla män mellan 18-60 att lämna landet) män i snart 4 år och nu lider de av akut manbrist och har gjort det länge och officiella desserteringssiffror är över 300.000 (stort mörkertal).

Så ja, det är väldigt troligt att Ukraina har förlorat (dödade och allvarligt sårade) långt över 1 miljon man vid detta laget.

Men det kommer tiden visa när fler och fler politiker eller andra med faktiskt insyn börjar tala ut.

En sak är säker, jag tror inte du eller ens de mest fanatiska av Ukro mupparna hade velat se denna konflikt fortsätta om ni visste att inte bara vinner Ryssland mark, men de gör det med väldigt få förluster och det förklarar varför "experter/källor" såsom ISW ljuger hej vilt om Ryska förluster, för då kan deras sponsorer (militärkomplex bl a) fortsätta sälja vapen till Ukraina som du och andra skattebetalare betalar för.
Senast redigerad av Daniel501 2025-11-23 kl. 23:02.
Citera
2025-11-23, 23:01
Medlem
Snapcounts avatar
Jaha-jaha..., så Rubio är nöjd med dagens möter :

– Jag skulle säga att det här förmodligen är det bästa mötet och den bästa dagen vi har haft i den här processen, sa Rubio, enligt nyhetsbyrån Reuters.

Strax efter klockan 20:30 sa Rubio att de har ett grundläggande dokument, men att det arbetet återstår. Samtalen pågår fortfarande.

– Jag är mycket optimistisk om att vi kan få något gjort här, sa Rubio, enligt Reuters.

Rubio tillade att detta måste tas vidare till den ryska sidan.

https://www.nrk.no/urix/ukraina-samtaler-i-gang_-_-veldig-optimistisk-1.17664399

Börjar få en otäck känsla i magen.., att Ukraina har vikt sig på något viktigt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in