2025-11-23, 20:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Övriga bensinpumpar i Finland har väl oförändrat pris? Neste, ABC, St1, Shell...
Så krisen är begränsad till där Teboil är ensam på orten.

Torbjörn T's ryska GUNVOR fick underkänt i USA att runda sanktioner om han lade bud på Teboil.

Med facit i hand kunde det med fördel ha gjorts 2023 istället för nu.

De hade inte dyrare bensin utan det blev något knas när de fick slut på bensin i de stationerna, så när de fick slut så visades dessa extrema priser på skyltarna.
Citera
2025-11-23, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Du skrev först i hela diskussinen: "Han(Musk) vill att USA och EU ska ha ett liknande system som Ryssland har, där tech-oligarker har den största makten och påverkar den politiska diskursen."
Men dom har ju inte detta system eftersom dom det är Putin som har största makten och oligarkerna är oligarker på Putins nåd. Om dom kunde påverka politiskt hadde dom villat avslutat kriget och återvända till sina yachter i Italien.
Putins politiska elit är KGBinfiserade makthungriga nationalistiska opportunister.
Dina resonnement blir lite motsägelsesfulla.
Det som är intressant med Elon Musk är att han började vara pro Ukraina men gick mer över till att vara pro Ryssland i konflikten.

Det finns även rapporter om att Musk har haft hemliga samtal med Putin från åren 2022-2024.

Har Musk blivit uppköpt av Ryssland? Mitt egentliga argument var bara att man ska vara skeptisk till vad just Musk skriver om den här kriget eftersom det är tydligt han har egna intressen i konflikten.

Oligarker i Ryssland som är lojala Putin har fortfarande mycket att säga till om och får mycket förmåner. Det var någon Putin oligark som fick ett oljebolag tex.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-11-23 kl. 20:07.
Citera
2025-11-23, 20:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Diplomati fungerar på det sättet. Klart att man ibland kan fundera på om det är det bästa sättet, men det är på det sättet det fungerar för de flesta demokratiska stater i maktposition. Tycker du at Europa och Nato skulle börjat bomba skiten ur Ryssland så fort kriget började istället? Var hade vi då varit idag? Svårt att svara på.

Det förstår jag. Du tror att han har bättre insyn än alla. Annars faller ju ditt resonemang och du skulle bara se dum och okunnig ut.

Bessent har nog insyn men han begränsas av vad andra i den regeringen gör. Han står nog bakom "Mar-a-Lago Accord" men skulle nog ha gått tillväga annorlunda. Regeringen verkar väldigt splittrad och okoordinerad vilket gör det svårt för Bessent.
Citera
2025-11-23, 20:10
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
amen! jag tycker också att vi ska låta ryssen vara så vi kan leva ifred

Men det är ju ryssen som inte låter andra få vara i fred.
Citera
2025-11-23, 20:13
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så nu var det dags för tacksamhetsargumentet igen. Även detta en repris från i våras. Ukraina har inte varit tacksamma nog, enligt Trump. Trots att Zelensky faktiskt har tackat USA åtskilliga gånger.

Jag tycker att allt går i cirklar. Som på en cirkus. Väntar man en stund så upprepas allt igen.

Nej. Jag tror inte heller det hade haft någon betydelse, vem som har makten i USA. Putin hade anfallit ändå. Men möjligtvis hade det påverkat tidpunkt och motivation för en invasion. Det krävs kanske en annan berättelse, om Trump har makten.

Putin vill ha sina områden i Ukraina. Oavsett vem som är president i USA.

Det är lite roligt eller tragiskt.
Trump är ju sjuk. Minns inte vad som hänt för en kvart sedan.
Tacksam?
Han får betalt. Räcker inte det?

Klagar på att Europa köper olja av Ryssland. Samtidigt som han sprider rysk propaganda…
Oljan för övrigt, köps till största delen av Ungern,som han själv tagit bort från sanktionslistan.
Citera
2025-11-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
sanktioner är inte diplomati. Europa och Nato borde ha tänkt på diplomati när tillfället fanns. Nu känns det som att man skjuter sig själv i foten om och om igen

Precis som den militära operationen i Ukraina inte är ett krig? Jag tror du förstår hur det associeras och sammanlänkas.
Citera
2025-11-23, 20:17
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Dom är inte vana med att åka på stryk av ett mycket mindre land
Citera
2025-11-23, 20:21
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

sluta provocera så få ni vara ifred
Citera
2025-11-23, 20:22
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Dom är inte vana med att åka på stryk av ett mycket mindre land

Och nu ger sig Kreml-de-la-Kreml på jakt efter sina egna Z-bloggare. Systemet har blivit korrupt och kortslutit sig vilket resulterat i att det börjar konsumera sina egna…
Citera
2025-11-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bessent har nog insyn men han begränsas av vad andra i den regeringen gör. Han står nog bakom "Mar-a-Lago Accord" men skulle nog ha gått tillväga annorlunda. Regeringen verkar väldigt splittrad och okoordinerad vilket gör det svårt för Bessent.
Ja det var lite av min poäng. Så länge man gör som Trump vill är allt okej, annars kastas man till vargarna. Det senaste exemplet är Marjorie Taylor Greene. Det är inte det första exemplet, och det kommer inte att bli det sista. Allt landar i hur mycket man är villig att sälja sig själv för.
Citera
2025-11-23, 20:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja det var lite av min poäng. Så länge man gör som Trump vill är allt okej, annars kastas man till vargarna. Det senaste exemplet är Marjorie Taylor Greene. Det är inte det första exemplet, och det kommer inte att bli det sista. Allt landar i hur mycket man är villig att sälja sig själv för.

Jo förra gången Trump var president hoppade folk av hela tiden, kommer kanske komma denna gång också.
Citera
2025-11-23, 20:27
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Precis som den militära operationen i Ukraina inte är ett krig? Jag tror du förstår hur det associeras och sammanlänkas.

förstår inte vad du skriver och vad har det för relevant till att det finns en definition för vad diplomati är. Diplomatin gestaltar sig i dialoger och överenskommelser och är inte sanktioner. Don´t kill the messenger, bränn en encyklopedi kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in