2009-06-05, 13:49
Medlem
Efter gårdagens fylla och man som vanligt däckar ihop i sängen så händer det att tankarna flyger iväg.

Jag kom bara att tänka på hur man skulle kunna effektivisera en fotbollsmur.

Säg att det är en frispark ett par meter utanför straffområdet. En utomordentlig målchans. Man ställer upp kanske 4 man i muren + ( och det är här min idé kommer in ) en man som LIGGER NER ( ) bakom muren . Detta bidrar ju till att man kan täcka av mycket mer område då muren kan koncentrera sig på att hoppa samtidigt som mynningen som bildas under dom täcks av den liggande spelaren.

Jag undrar nu, är det något regelbrott iomed detta? Som tex liggande spel etc.. . ? Och visst skulle det bli en mycket bättre mur ?

Dock lite förnedrande för den som måste lägga sig ner

Citera
2009-06-05, 13:53
Medlem
zzwampens avatar
Hur många gånger lyckas en spelare slå bollen under muren i mål? Jag har bara sett Ronaldinho gjort det. Knappast ett stort hot.
Citera
2009-06-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Hur många gånger lyckas en spelare slå bollen under muren i mål? Jag har bara sett Ronaldinho gjort det. Knappast ett stort hot.

C.Ronaldo har gjort det också

men det är ju förebyggande. Det är ju inte alltid muren hoppar , eller hur ?
Citera
2009-06-05, 14:08
Medlem
von_Ss avatar
Citat:

Edman gjorde det i en match mot England också.
Citera
2009-06-05, 14:12
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s0ffpotatis
C.Ronaldo har gjort det också

men det är ju förebyggande. Det är ju inte alltid muren hoppar , eller hur ?
Oj där ser man, två mål. 9999/10000 gånger så slår spelaren bollen över muren. Jag tycker inte det är värt att slösa bort en spelare som kan markera bara för att täcka en lucka som ytterst få spelare har skickligheten att träffa med kraft på bollen.
Citera
2009-06-05, 14:13
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Edman gjorde det i en match mot England också.
Nej det gjorde han inte. Han slog den under muren men den gick inte in om jag minns rätt.
Citera
2009-06-05, 14:28
Medlem
Citat:
Oj där ser man, två mål. 9999/10000 gånger så slår spelaren bollen över muren. Jag tycker inte det är värt att slösa bort en spelare som kan markera bara för att täcka en lucka som ytterst få spelare har skickligheten att träffa med kraft på bollen.

precis som jag skrev innan så är det förebyggande. När man gör på det här viset bidrar det till en kanske 30-40 cm högre mur. Det måste ju vara värdefullt?
Citera
2009-06-05, 16:31
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Nej det gjorde han inte. Han slog den under muren men den gick inte in om jag minns rätt.

Du har rätt. Men den ledde iaf till mål då Alexandersson eller Mild (tror jag) slog in returen. Så en liggande gubbe bakom muren hade hindrat detta mål
Citera
2009-06-05, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Du har rätt. Men den ledde iaf till mål då Alexandersson eller Mild (tror jag) slog in returen. Så en liggande gubbe bakom muren hade hindrat detta mål

Frågan är bara hur många fler mål man skulle släppa in pga, 1 man mindre i muren på bredden / 1 mindre markering
Ts får ta och övertyga en tränare att prova på! Skulle minst sagt vara intressant att se resultatet i dom lite högre divisionerna
Citera
2009-06-05, 17:28
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxbox
Frågan är bara hur många fler mål man skulle släppa in pga, 1 man mindre i muren på bredden / 1 mindre markering

Precis. Att konstant "slösa" en man extra för muren skulle få till följd att fler frisparkar skulle slås som varianter in i boxen istället för direkt på mål, då en man mindre i markeringsspelet ändå gör en ganska stor skillnad.

/feldgrau
Citera
2025-11-22, 15:45
Medlem
banantjuvens avatar
Den här tråden har verkligen åldrats fint. Är ju numera standard att man ställer upp muren på detta sätt. Hade hoppats på att få svaret på vilket lag som var först med detta dock.

Citat:
Ursprungligen postat av s0ffpotatis
Efter gårdagens fylla och man som vanligt däckar ihop i sängen så händer det att tankarna flyger iväg.

Jag kom bara att tänka på hur man skulle kunna effektivisera en fotbollsmur.

Säg att det är en frispark ett par meter utanför straffområdet. En utomordentlig målchans. Man ställer upp kanske 4 man i muren + ( och det är här min idé kommer in ) en man som LIGGER NER ( ) bakom muren . Detta bidrar ju till att man kan täcka av mycket mer område då muren kan koncentrera sig på att hoppa samtidigt som mynningen som bildas under dom täcks av den liggande spelaren.

Jag undrar nu, är det något regelbrott iomed detta? Som tex liggande spel etc.. . ? Och visst skulle det bli en mycket bättre mur ?

Dock lite förnedrande för den som måste lägga sig ner

Citera
2025-11-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banantjuven
Den här tråden har verkligen åldrats fint. Är ju numera standard att man ställer upp muren på detta sätt. Hade hoppats på att få svaret på vilket lag som var först med detta dock.

Hmm. Soffpotatisen har ju inte varit inloggad sedan 2013, så vi får väl anta att han sökte patent och numera lever gott på royalties från sin uppfinning.

Jo, man undrar ju nu när man ser tråden. Var det kanske så att han inte alls uppfann något utan det där med liggande spelare bakom sin mur tillämpades före 2009? Något man borde försöka forska på, faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in