Citat:
0,3% THC. Det har röstats igenom en höjning till 0,5% i hela EU samt att hela plantan blir laglig. Det finns mycket THCa i växten även utan THC. Dessutom har Sverige en alldeles för liten roll inom EU för att ha någon yttran i frågan då det är alldeles för mycket pengar det handlar om.
I princip alla jag känner handlar från Danmark.
I princip alla jag känner handlar från Danmark.
Det har inte alls röstats igenom någon höjning från 0.3% till 0.5% detta är bara ett förslag från en minoritet, finns inget som just nu menar på att det inträffar eller kommer hända.
0.3% är eu gränsen, denna är tillåten för företag som importerar eller odlar, det hindrar inte Sverige att tillämpa striktare gränser på privatpersoner. Det är en gråzon då tydlig lagstiftning inte finns, men praxis baserad på sou 2016:93 samt från ds 2021:34 klassar produkter med 0.2% thc som narkotika. Livsmedelsverket tar helt avstånd från att annat än frön och fröolja används och menar detta är försök till narkotikabrott samt väljer att räkna med thca efter omvandling i livsmedelsprodukter.
Bara försökt till narkotikabrott kan i teorin extremt lätt tillämpas av åklagare även om thca i sig inte är olagligt
Hela plantan är laglig om det uppnår klassificeringen som industrihampa det var lite grejen med eu förordning, om du inte menar de vill göra plantan laglig att äta? (vilket det inte finns något förslag för, jag hittar inte vad du syftar på här)
Att alla du känner handlar från Danmark betyder inte att det plötsligen är lagligt, tullen har beslagtagit folks paket och får förstöra det, många går dock igenom utan att de märker. Tullen lär heller inte lägga mycket vikt på det om det inte är stora mängder