Citat:
Ursprungligen postat av
Tanach
Trump försöker åtminstone driva frågan om fred vidare, till skillnad från många andra västledare som gått in för att förlänga kriget snarare än att avsluta det.
En fredsplan som kräver kompromisser är inte svag – den är realistisk. Ryssland kommer aldrig lämna ifrån sig vunnen mark.
Fick regimen i Finland tillbaka förlorad mark efter att ha skrivit under fredsavtalet med Moskva?
Historien visar att man förr eller senare måste acceptera faktiska gränser och söka stabilitet istället för evig konflikt.
Historien illustrerar tydligt båda aspekterna. Krig, konflikt och instabilitet har ofta varit ytterst lönsamt, åtminstone för vissa aktörer, även om de stora kostnaderna och lidandet i regel drabbar majoriteten.
Personligen föredrar jag fred och stabilitet, men jag är varken naiv eller omedveten om den motsatta sidan. Jag inser att både fred och konflikt historiskt sett tenderar att vara temporära tillstånd.
Finns det över huvud taget någon period i historien där fred och stabilitet, eller krig och konflikt, någonsin har varit kontinuerligt upprätthållna?
Det är naturligt att inta en inställning av tacksamhet och uppskattning som en fredlig, icke-konfliktsökande individ när sådana omständigheter råder, och att aktivt bidra till deras bevarande. Samtidigt bör man inte låta denna tacksamhet eller sitt engagemang skapa en illusion om att fred och stabilitet är permanenta tillstånd.