2025-11-13, 04:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har ett dött hörne i vardagsrummet på 120x100cm, på 2 sidor är det vägg, 1 sida står sängen och 1 sida står ett bord så man kan inte enkelt gå dit.

vill göra nåt med hörnet och tänkte förvaring av grejer som jag sällan behöver komma åt, inte högre än sängen så jag kan ställa lite grönt på och vill inte ha en byrå eller bord utan nåt mer skåpsliknande som står direkt på golvet så jag kan ställa in 30-40kg och inte vakna klockan 4 på morgonen av att ett hyllplan brakat ihop och slippa utrymme under som samlar en massa damm.

Funderar på 2st "BESTÅ Hylla med dörr, vit/Lappviken vit, 60x42x64 cm", kan relativt enkelt och billigt få hem en 120x50cm vitlaminerad skiva och lägga över om jag skulle vilja ha en helt slät homogen yta.

Tyvärr har jag inte möjlighet att åka till ikea och titta, eventuellt inköp blir med hemleverans, finns det kanske nån dödsknarkarübernazistflashbackare som har ett sånt här skåp och kan säga om det är värt pengarna? eller om det finns några problem med det?

https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-hylla-med-doerr-vit-hanviken-vit-s39046907/#content
/A.A
Citera
2025-11-13, 05:16
Medlem
fittfrossas avatar
Den finns ju också som dubbel.
Blir inte lättare med den istället för två separata? Så får du homogen yta direkt?

https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-hylla-med-doerrar-vit-lappviken-vit-s59047388/

Jag har själv inte ett sånt skåp, men men jag brukar titta på material, just i BESTÅ är det bla:

"Spån- och träfiberskiva med bikakemönstrad pappersfyllning (100% återvunnet papper), Pappersfolie,
Träfiberskiva, , Plastfolie, Spånskiva, Plastkant, Pappersfolie"

Jag föredrar möbler av 100% trä -inte inplastade spån och papp rester, främst för att möbler som byggs med dessa material är enligt mig skräp rent kvalitetsmässigt.

Jag skulle rekommendera en rejäl kista (med platt topp). Köpte min för 200 spänn på en second hand, den är riktigt stabil OCH snygg!
Citera
2025-11-13, 05:29
Medlem
Jag har Bestå mörkbrun i flera sektioner ( olika höjd ). Har haft den sedan den kom ut för kanske 10 år sedan. Serien har uppdaterats under åren med flera valmöjligheter i form av sektioner, dörrar, hyllor osv.
Jag är otroligt nöjd med min. Stabil. Bra kvalitet på materialet, även om det är sammansatt, lätt att rengöra. Lätt att flytta runt. Du kan lätt inhandla den, utan att behöva oroa dig.
Citera
2025-11-13, 06:19
Avslutad
Tror det är ultimat att beställa den online. Finns så jävla många olika delar, köpte fel skåpsluckor första gången.

Väldigt nöjd med min.
Citera
2025-11-15, 09:52
Moderator
Tystnads avatar
Har inget sådant men två stycken Billy hyllor varav den ena inköpt på secondhand, vet ej men antar grund konstruktionen är samma förutom den du söker har luckor.

Billy är i alla fall relativt robust för detta pris segmentet .

sedan som med all IKEA spånskivor är ju kvalitén av en orsak priset

Största problemet jag sett med spånskivor (alltså inte på ikea grejor utan köksinredning av annat fabrikat) är att gångjärnens infästning har tendens att släppa gå sönder med tiden men står ju i fuktig miljö samt öppnas ju extremt mycket genom åren, så tror inte det är ett problem här
Citera
2025-11-16, 00:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfrossa
Den finns ju också som dubbel.
Blir inte lättare med den istället för två separata? Så får du homogen yta direkt?
Det hade jag missat men består mest av luft så kan ändå behöva en spånskiva över om jag ska ställa 30-40kg med växter på.

Toppskiva/ Bottenplatta/ Sidopanel:
Spån- och träfiberskiva med bikakemönstrad pappersfyllning (100% återvunnet papper), Pappersfolie, Plastkant

Citat:
Jag föredrar möbler av 100% trä -inte inplastade spån och papp rester, främst för att möbler som byggs med dessa material är enligt mig skräp rent kvalitetsmässigt.
Trä är helt klart bättre men kostar och kan vara svårt att hitta lämpliga möbler.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag har Bestå mörkbrun i flera sektioner ( olika höjd ). Har haft den sedan den kom ut för kanske 10 år sedan. Serien har uppdaterats under åren med flera valmöjligheter i form av sektioner, dörrar, hyllor osv.
Jag är otroligt nöjd med min. Stabil. Bra kvalitet på materialet, även om det är sammansatt, lätt att rengöra. Lätt att flytta runt. Du kan lätt inhandla den, utan att behöva oroa dig.
På denna bilden kan man se några fötter, vet du om man kan ta bort fötterna för att få en helt slät undersida?
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/besta-stomme-vit__0376961_pe513559_s5.jpg?f=xl

Citat:
Ursprungligen postat av Torrbollsfitta
Tror det är ultimat att beställa den online. Finns så jävla många olika delar, köpte fel skåpsluckor första gången.
Mjo att köpa ett färdigt paket har sina fördelar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Största problemet jag sett med spånskivor (alltså inte på ikea grejor utan köksinredning av annat fabrikat) är att gångjärnens infästning har tendens att släppa gå sönder med tiden men står ju i fuktig miljö samt öppnas ju extremt mycket genom åren, så tror inte det är ett problem här
Ett problem jag stött på är folk som slänger upp dörren så gångjärnen slår i ändläget, rätt bra med hävstångseffekt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2025-11-16 kl. 00:30.
Citera
2025-11-16, 10:24
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
...............text............

Ett problem jag stött på är folk som slänger upp dörren så gångjärnen slår i ändläget, rätt bra med hävstångseffekt.

Då jag av en händelse skulle till IKEA igår i ett ärende så passade jag på leta efter denna hylla, efter lite letande hittade jag denna serie , ja det var en hel serie av skåp som heter så.

Den jag tror det var din såg ut att står direkt på golvet ja, fanns varianter med ben oxå men det skall du ju inte ha.
Om fötterna går ta av ? såg denna fråga nu innan jag var där så inget jag kollade eller ens möjligt utan välta dem på sidan och det gick ju inte för sig då det var packat med andra hyllor bredvid och denna stod fastskruvad mot en vägg , däremot går den ju ända ner till golvet och då måste det ju vara någon form av "fötter" som väl troligen här är någon gummi grej för att överhuvudtaget kunna öppna luckan.

luckan var ju kanon man bara trycker så öppna den sig själv lite grann, kändes som det var fjädrande när den öppnat för fullt .
så dessa gångjärn verkar ju många ggr bättre än dom jag har på mina gamla skåp

klistrar in lite av info på deras produkt beskrivning : "Med tryck-och-öppna-funktionen behöver du inte knoppar eller handtag och kan öppna dörren med ett lätt tryck.

Med den mjukstängande funktionen stängs dina dörrar tyst och mjukt."
Senast redigerad av Tystnad 2025-11-16 kl. 18:11.
Citera
2025-11-19, 13:10
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har en väggmonterad dubbel Bestå. Har inget ont att säga om den.
Citera
2025-11-20, 23:36
Medlem
Jag älskar bestå. Har flera skåp i både vardagsrum och hall. Lätta att kombinera som man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in