Citat:
Ursprungligen postat av
MajaCreamnose
Klart att han ville ha sex i utbyte? I utbyte? Var är det klart? Ingenstans.
Noll rättssäkerhet. Den avskaffades för män 2018. Självklart ska lagen ändras. Lagen är olaglig. Den strider mot oskuldspresumtionen.
Men sluta. Googla "prolongeringssoffan".
Sedan är jag också emot - inte själva samtyckeslagen - men detta att yttranden från målsägaren själv används som "bevis". Och JA i detta fallet också, tjejen hade skickat SMS till någon om att mannen gjort grejer med henne som hon inte ville, och då räknas det som "stödjande bevis". Det är förstås fel - det har jag sagt hela tiden när ämnet kommit upp - och det intressanta är att det inte används i några andra former av mål. Det blir inte mer sant att det var herr Karlsson som stal bilen, för att fru Svensson har skrivit i ett SMS till sin syster att "jag såg Herr Karlsson stjäla min bil", strax efter att det hände. Det är skitkonstigt att det har blivit så just i våldtäktsfall.
MEN för att återgå till det här fallet: nu var det inte två ungdomar som råkade hamna i säng tillsammans efter en blöt fest. Hela situationen med 30 års åldersskillnad samt dessutom makt-gradienten mellan dem (att han var så mycket mäktigare än hon inom skådespelarbranschen) gjorde att det var olämpligt att de festade tillsammans överhuvudtaget, och ännu mer olämpligt att hon sov över hos honom. Sådant får inte hända. Om han nu ville hjälpa henne, kunde han ha betalt en taxi så hon kom hem. Eller en natt på hotell för henne - ensam.
Tänk bara en sådan sak som att hon kunde få sitt rykte förstört, om någon såg henne lämna hans bostad på morgonen. Det skulle han ha tänkt på, om han genuint hade velat henne väl. (Och nu menar jag inte "få sitt rykte förstört" för att hon eventuellt legat med någon utanför äktenskapet, som på 1950-talet, utan jag menar att hon kunde få rykte om sig att köpa roller av äldre maktmän i branschen med sin kropp.)