2025-11-20, 14:10
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Det är en smal spaning men hoppas nån har sett samma sak. Vid varje veckohandling i fem års tid ser jag byggmän i varselkläder lägga valnötter på kassabandet. Jag handlar lunchtid och de, utlänningarna, handlar valnötter, som ser ut som hjärnorna, att äta. Säkert är det en bra källa till järn, natrium, vitamin, aminosyra etc. Men de äter verkligen bara valnötter och tuckex.

Tror de är från Polen. Ingår valnötter i den slaviska kulturen. Jag handlar vanligen på Lidl. Det är en sådan affär jag talar om. Jag gissar att många på Flashback har en polsk fru. Kan ni fråga henne från mig?

Valde mellan invandringsforumet och matforumet. Förlåt så hemskt mycket om det blev fel.
Citera
2025-11-20, 14:18
Avstängd
Inte polack, men ja, det är ett vanligt snacks i Polen.
Citera
2025-11-20, 14:21
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Väldigt vanligt och har så varit i alla tider att människor från Östeuropa och Sydamerika äter väldigt mycket nötter som lunch. Främst för att det ger energi, är mättande, nyttigt. Men också för att de på detta vis slipper bli paltkoma-mätta som man lätt blir efter en traditionell kolhydratlunch, som gör att man blir däst och inte lika snabb, effektiv och arbetsför efter lunch. De är väl måna om att visa sig duktiga på sitt jobb så att de får behålla det?
Citera
2025-11-20, 14:22
Medlem
Påstås minska risken för demens. Man kanske skulle äta det istället förchips.
Citera
2025-11-20, 14:23
Medlem
På den tiden jag jobbade med polacker så köpte dom alltid nån sorts frågelmat som dom tuggade och spottade ut.
Valnötter såg jag dock aldrig.
Citera
2025-11-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Det är en smal spaning men hoppas nån har sett samma sak. Vid varje veckohandling i fem års tid ser jag byggmän i varselkläder lägga valnötter på kassabandet. Jag handlar lunchtid och de, utlänningarna, handlar valnötter, som ser ut som hjärnorna, att äta. Säkert är det en bra källa till järn, natrium, vitamin, aminosyra etc. Men de äter verkligen bara valnötter och tuckex.

Tror de är från Polen. Ingår valnötter i den slaviska kulturen. Jag handlar vanligen på Lidl. Det är en sådan affär jag talar om. Jag gissar att många på Flashback har en polsk fru. Kan ni fråga henne från mig?

Valde mellan invandringsforumet och matforumet. Förlåt så hemskt mycket om det blev fel.
Jag bor i Kina och här äter vi mycket valnötter, och jag tycker också om Tuc-crackers, jag är svensk.
Citera
2025-11-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casii
På den tiden jag jobbade med polacker så köpte dom alltid nån sorts frågelmat som dom tuggade och spottade ut.
Valnötter såg jag dock aldrig.

Tänker du på solrosfrön?
Citera
2025-11-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Tänker du på solrosfrön?

Nej det var nåt annat frö som dom köpte på bulk i nån affär i närheten av Gustav Adolfs torg i sthlm.
Citera
2025-11-20, 15:24
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Julen närmare sig , redan nu så hittar man massa livsmedel som förknippade med julen. Nötter är något som äts mer under december månad än andra månader men redan i november så hittas det nötter, glött, nötter med mera i butikerna.
Citera
2025-11-20, 15:32
Avslutad
Nötter är egentligen inte alls bra som föda, uppenbart för den som läst på.

Bättre då att äta lite rostbiff och keso om man vill ha en lättare lunch.
Citera
2025-11-20, 17:08
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Nötter är egentligen inte alls bra som föda, uppenbart för den som läst på.

Bättre då att äta lite rostbiff och keso om man vill ha en lättare lunch.

Jag ska framföra ditt förslag om rostbiff med keso nästa gång jag ser byggubbarna på livsbutiken. Bra att sätta dem på plats!
Citera
2025-11-20, 18:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Nej det var nåt annat frö som dom köpte på bulk i nån affär i närheten av Gustav Adolfs torg i sthlm.
Brukade köpa pumpafrön på bulk som snacks i en arabaffär, ganska gott faktisk, har inte sett dom på 10 år dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in