Citat:
Haha, den var kul! Varmt tack. Ja, vi har en hel del att göra för att medvetandegöra. Fakta har funnits länge och nu särskilt betydelsefull är rapporten Tystnadens pris 2025 som visar på ungefär lika många män som kvinnor som utsätts för våld i nära relationer, tydligt kopplat till de höga självmordstalen
Har inte läst den rapporten, men för 5-6 år sedan läste jag på Wikipedia om Domestic Violence. Där stod det att det var vanligare att kvinnor delar ut första slaget, jämfört med män.
Nåväl, när jag delade med mig av Wikipedia-artikeln till några feminister, så kan du ju tänka dig deras reaktion. Det var i stil med att ”det är för att män inte tar ansvar i hemmet”, ”det är för att män beter sig som skitstövlar” osv osv. Helt plötsligt är våld i hemmet acceptabelt! Eftersom det är kvinnan som smäller till mannen. Men hade mannen smällt till kvinnan så gör han det för att han är ond. Klassiskt svart/vitt, hjälte/skurk eller Disney-narrativ.
Det jag alltid har saknat hos feminister, som sitter på sina höga hästar, är ändå att någon gång erkänna att män också kan ha problem. Varför inte bara ta till sig av informationen och diskutera sakligt hur man kan hjälpa eller förbättra situationen?
Men feminister är ofta experter på:
- Sluta lyssna när män behöver hjälp
- Förlöjliga män
- Om de får information om män som offer, så hittar de snabbt på en dålig bortförklaring. De tar inte ämnet seriöst
- Byter snabbt ämne till att handla om kvinnor igen
- Anser att män är priviligierade, och därför inte behöver någon hjälp
- Skriker eller vill tysta ner den som pratar om mäns problem
- Anser att vita män inte får diskutera jämställdhet, för det är bara något för kvinnor och minoriteter. ”Män vet inte hur det känns”.
- De vrider gärna på orden. Säger man själv en sak, hävdar de att man sagt något annat för att fördumma en.
- De är extremt snabba på att dra fram rasistkortet eller hävda att man har en ”gammaldags” eller ”unken” kvinnosyn.
- De menar att bara kvinnor varit offer genom historien. Ofta tar de upp rösträtten. Men hur enkelt hade svensken det generellt förr i tiden? Hade män det så jävla bra? Som svalt ihjäl eller fick kriga i flera år. Livet var hårt för alla.
- De tar upp att fler män är kriminella. Ja? Men ska vi strunta i att diskutera pojkars skolresultat eftersom mördare, droglangare och klaner sitter inburade? På samma sätt, ska vi inte kunna prata om kvinnors problem eftersom män har fler Nobelpris? Vad är ens poängen med resonemanget? Förvilla.
Det går helt enkelt inte att diskutera mäns självmord eller pojkars dåliga skolresultat på ett konstruktivt sätt. De klarar inte av det, trots deras egna uttalade godhet och att de säger sig stå upp för de svaga. Men vita män tillhör fel grupp helt enkelt.
Därför anser jag att feminister inte är lämpade att diskutera jämställdhet (för den sker på andras bekostnad eller ignorerar andras behov). De bör inte sätta agendan eftersom den är helt vriden eller att få något större mediautrymme. Det är min erfarenhet iaf efter att ha försökt diskutera med många.
Senast redigerad av KallesKulor 2025-11-20 kl. 00:01.
Senast redigerad av KallesKulor 2025-11-20 kl. 00:01.