2025-11-19, 21:29
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssk77
Kolla själv tidtabellen om du inte tror mig. 15.25 skulle nästa buss gå från Hållplats G ( hållplatsen innan där incidenten sker ).15.20 när busschauffören åkte förbi Hållplats G hade han en riktning rätt fram.

Nu så sa du ju själv så här "Har kollat med SL och det stod inte inne en buss kl. 15.20 på Hållplats G. Kollar i tidtabellen så kan det vara runt den tiden"

Jag skiter fullständigt i vad tidtabellerna säger, när du påstår att du "Har kollat med SL" så förutsätter jag att du inte bara kollat tidtabellen, för det kan vem som helst göra, utan att du har kontaktat SL och fått konfirmerat det du säger, så kan du bekräfta att det du påstår gäller och har du kontaktat SL så visa deras svar.
Citera
2025-11-19, 21:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Bussarna stod nog där direkt efter olycka. Det är ju bara att se räddningsfordonen som får köra åt fel håll. Men det har egentligen ingen betydelse om vi tittar på andra bilder från olycksbussen.

För att bussen ska kunna hamna i sin slut position enligt din teori så måste den svänga åt vänster efter att den har kört på kurerna. Problemet för din teori är att det knappast går att svänga bussen då. Det är allt för mycket skrot från busskurerna framför och under bussen för att styrningen skulle fungera.

https://ibb.co/R4QXHXHJ

AB och jag har samma scenario. Dubbeldäckaren kommer med hjul rätt fram till övergångsstället ( oklart om han stannar vid övergångsstället). Vid övergångsstället finns nedsänkningen..där gör han en högergir..och en vänstergir så han kommer upp på trottoaren..och hjulen vända rakt mot busskurerna..han kör precis igenom området på ca 4 m..mellan lyktstolpen och trottarkanten..( dubbeldäckaren som jag skrivit 2,55 m bred). Nuddar inte ens lyktstolpen och träden bakom busskurerna. Alla dessa manövrar klarar man inte om man drabbats av någon akut sjukdom.
Citera
2025-11-19, 21:38
Medlem
guderis avatar
Citat:
AB och jag har samma scenario. Dubbeldäckaren kommer med hjul rätt fram till övergångsstället ( oklart om han stannar vid övergångsstället). Vid övergångsstället finns nedsänkningen..där gör han en högergir..och en vänstergir så han kommer upp på trottoaren..och hjulen vända rakt mot busskurerna..han kör precis igenom området på ca 4 m..mellan lyktstolpen och trottarkanten..( dubbeldäckaren som jag skrivit 2,55 m bred). Nuddar inte ens lyktstolpen och träden bakom busskurerna. Alla dessa manövrar klarar man inte om man drabbats av någon akut sjukdom.

Så du tror att om man har en akut sjukdom så "manövrerar" man?
Citera
2025-11-19, 21:49
Avstängd
Citat:
Om nu bussen ska gå 15:25 från start hållplatsen så bör bussen åtminstone komma in 15:20 så att passagerna hinner kliva på och den kan gå i tid.

Nej, det fanns ingen buss inne. Bussarna komma oftast någon minut innan. Kolla själv med SL om du inte tror på mig.

Jag tänkte likadant som dig innan jag fick den verkliga faktan.
Citera
2025-11-19, 21:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nu så sa du ju själv så här "Har kollat med SL och det stod inte inne en buss kl. 15.20 på Hållplats G. Kollar i tidtabellen så kan det vara runt den tiden"

Jag skiter fullständigt i vad tidtabellerna säger, när du påstår att du "Har kollat med SL" så förutsätter jag att du inte bara kollat tidtabellen, för det kan vem som helst göra, utan att du har kontaktat SL och fått konfirmerat det du säger, så kan du bekräfta att det du påstår gäller och har du kontaktat SL så visa deras svar.
Plus att tiderna i tidtabellen inte är exakta utan estimeringar.
Citera
2025-11-19, 21:54
Medlem
guderis avatar
Citat:
Nej, det fanns ingen buss inne. Bussarna komma oftast någon minut innan. Kolla själv med SL om du inte tror på mig.

Jag tänkte likadant som dig innan jag fick den verkliga faktan.

Så vad är "den verkliga faktan"? "Kolla själv med SL", om du har varit i kontakt med SL varför presenterar du inte vad de sa?
Citera
2025-11-19, 21:58
Medlem
Citat:

I en av bilderna som jag har lagt upp så är det svarta märken på kantstenen där bussen mest troligen har gått upp. De stämmer rätt så bra med riktning bussen har när den stannar. Bussen har gått i samma riktning som den står utan att göra några manövrer.

Det aftonbladet har är bara en dålig animation som illustrerar förloppet och det är tur att du och Aftonbladet inte leder utredningen. Som väl är så leds utredningen av proffs från åklagare och polis.

https://ibb.co/yc6LvsBD
Senast redigerad av zapohd 2025-11-19 kl. 22:01.
Citera
2025-11-19, 21:59
Medlem
Men oj 476 sidor… har ni inte släppt diskussionen än? Vad mer finns det ens att diskutera?

Håll koll på utredningen istället så får ni alla svar tillslut med lite is i magen, herregud.
Citera
2025-11-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Så vad är "den verkliga faktan"? "Kolla själv med SL", om du har varit i kontakt med SL varför presenterar du inte vad de sa?

Ssk77 går aldrig att övertyga men förhoppningsvis så kan man rädda några som står och väger.

Detta är inget annat än en tragisk trafikolycka som har fått väldigt mycket uppmärksamhet. Undra just hur mycket uppmärksamhet om den hade hänt i Arvidsjaur?
Citera
2025-11-19, 22:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Plus att tiderna i tidtabellen inte är exakta utan estimeringar.

Citat:
I en av bilderna som jag har lagt upp så är det svarta märken på kantstenen där bussen mest troligen har gått upp. De stämmer rätt så bra med riktning bussen har när den stannar. Bussen har gått i samma riktning som den står utan att göra några manövrer.

Det aftonbladet har är bara en dålig animation som illustrerar förloppet och det är tur att du och Aftonbladet inte leder utredningen. Som väl är så leds utredningen av proffs från åklagare och polis.

Ni snackar om att bussar står inne som inte står inne..var ödmjuka och erkänn att ni tagit fel.

SVT har ungefär samma scenario som AB och mig..upp höger på trottoaren och sedan vänster..pga vänstergiren missar han att köra in i lyktstolpen utan mejar i stället ned båda busskurerna.

Nu får du ge dig.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/korde-40-meter-pa-trottoaren-sa-gick-bussolyckan-till
Citera
2025-11-19, 22:03
Medlem
Har vi fått en förklaring vad som har hänt ännu?

5 dagar nu och det enda man har är att det är en olycka. På vilket sätt är det en olycka?
Citera
2025-11-19, 22:05
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Har vi fått en förklaring vad som har hänt ännu?

5 dagar nu och det enda man har är att det är en olycka. På vilket sätt är det en olycka?

Vad menar du, på vilket sätt är det inte en olycka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in