2025-11-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Är mobilplippande uteslutet?
Verkar så, men jag är 100 på att han sitter och surfar, det ser man jämt i trafiken nuförtiden.
Citera
2025-11-19, 20:09
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comico
Verkar så, men jag är 100 på att han sitter och surfar, det ser man jämt i trafiken nuförtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ssk77
Vittne säger exakt det du skriver.Busschauffören kollade nedåt..

Ja som tur är så finns det ju kameror ombord på alla bussar nu för tiden, vara minst en är riktad mot chaffisen, så det kommer ju komma fram rätt snart.
Citera
2025-11-19, 20:13
Medlem
Citat:
Vittne säger exakt det du skriver.Busschauffören kollade nedåt..
Tyvärr har det blivit så. Jag körde buss i sthlm i många år. På slutet var det horribelt med mobiltittande. Vi fick jämt påminnelser från arbetsgivaren att det var förbjudet...tror du att såna chaffissar brydde sig? Det är inte klok hur det har blivit. Det som hände var bara en tidsfråga...jävla idioter!
Citera
2025-11-19, 20:18
Medlem
Citat:
Jag har kollat att det inte var någon buss inne på Hållplats G..så Aftonbladet beskrivning stämmer väldigt bra med hur jag beskrivit den.

Du plockar inte med den sänkta trottoaren..busschauffören åkte in där. Sedan en liten vänstergir..och sedan mitt mellan lyktstolpe och trottoarkant. AB beskrivning är korrekt.

Då får du kolla igen. Bussen finns nämligen på bild. Dessutom står det en röd SL buss om var på väg att passera den bredvid. Vilket mest troligen skedde i samband med eller direkt efter olyckan.

https://ibb.co/yc6LvsBD

Aftonbladets animation är felaktig och du bygger en felaktig teori på den.

Edit: Det är bara att titta på SL bussen placering för att få en uppfattning om färdvägen. Föraren ville lägga sig till höger och gjorde en sväng och då händer något som ingen av oss vet och bussen fortsatte rakt fram och körde in i busskurerna.
Senast redigerad av zapohd 2025-11-19 kl. 20:24.
Citera
2025-11-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det jag syftade på är att om han gjort det medvetet, eller funnits någon rimlig misstanke om det, så hade han blivit häktad.

Det tror jag knappast. När det gäller vållande till annans död i trafiken så är det ytterst ovanligt att någon blir häktad.

Jag har tidigare tagit upp exemplet i Öland där förövaren visste om att han var sjuk och kunde svimma när som helst. Ändå tar han bilen och kör ihjäl två personer inte ens han blev häktad.
Citera
2025-11-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Inte officiellt nej, däremot har flera av varandra oberoende uppgifter antytt det bla ett mail som arbetsgivaren sedan drog tillbaka. Så jag skulle bli förvånad om utredningen skulle visa någonting annat

Men kan det vara så att arbetsgivaren vill bortförklara allt med sjukdom ?
Citera
2025-11-19, 20:38
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.adams
Det verkar som om många här VILL att det var en medveten aktion från chauffören. Måste säga att jag tycker det är riktigt osmakligt. Det är med största sannolikhet en tragisk olycka. När man tänker på det är det konstigt att det inte sker oftare vilket vi ska vara väldigt glada över.

Mina tankar är med de skadade, offrens anhöriga och chauffören med anhöriga. Oerhörd tragik.

Beror HELT på vad som är orsaken till händelsen om den kan räknas såsom en ren olycka, eller slarv, ouppmärksamhet, lättja eller vad som... Har han suttit och kollat på mobilen, så är det ingen olycka, då är det fasiken i mig dråp, även om han aldrig skulle bli fälld för detta, enligt den mesiga, svenska lagboken. Samma med om busschauffören hade en sjukdomsbild som gör honom olämplig att framföra tunga fordon, eller fordon överhuvudtaget OCH att han varit medveten om detta - ingen olycka då heller. Finns mängder med scenarion där folk också skriker OLYCKA, men som egentligen är ett medvetet risktagande, som inte hör hemma i trafiken...
Citera
2025-11-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Ny busskur men inget vägräcke
Och ingen minnessten?
Som stoppar nästa buss?
Verkar väldigt opraktiskt med ett vägräcke vid en busshållplats.
Citera
2025-11-19, 20:42
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30

Jag vet inte om arbetsgivaren är beredd att medvetet ljuga, eller varför dom skulle göra det, men utredningen kommer visa vad som hänt, detta har hänt en fredag i rusningstrafik i centrala Stockholm, polis var på plats direkt, det finns förmodligen nästan hundra vittnen samt att bussarna har kameraövervakning.
Senast redigerad av guderi 2025-11-19 kl. 20:45.
Citera
2025-11-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30

Det har inget att vinna på det.

Lättast för en arbetsgivare vore det väl om föraren blir dömd för brott och tappar körkort. Då lär ju föraren rätt så snabbt bli av med jobbet.

Är det som så att olyckan beror på sjukdom så har arbetsgivaren visst ansvar för rehabilitering, omplacering och kanske anpassade arbetsuppgifter.
Citera
2025-11-19, 20:54
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Dubbeldäckaren åkte in precis vid nedstigning en av trottoaren, sedan lite vänster..perfekt hjulinställning mot buskurerna för att undvika lyktstolpen på höger sida.

Du måste komma in matchen. Tom Aftonbladet går ut med och visar åklinjen.

Som sagt. Aftonbladet visar inte den exakta körvägen, utan en stiliserad körväg baserad på vittnesuppgifter. Gott tips till dig och andra är att vänta tills polisen släpper den exakta körvägen, baserat på färdskrivaren.
Citera
2025-11-19, 21:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Då får du kolla igen. Bussen finns nämligen på bild. Dessutom står det en röd SL buss om var på väg att passera den bredvid. Vilket mest troligen skedde i samband med eller direkt efter olyckan.

https://ibb.co/yc6LvsBD

Aftonbladets animation är felaktig och du bygger en felaktig teori på den.

Edit: Det är bara att titta på SL bussen placering för att få en uppfattning om färdvägen. Föraren ville lägga sig till höger och gjorde en sväng och då händer något som ingen av oss vet och bussen fortsatte rakt fram och körde in i busskurerna.

Du ser ju att detta är långt efter. Ambulanspersonal har kommit långt i sitt arbete. Jag tror denna blid är någonstans är mellan 16-16.15. Trodde också först detta var efter olyckan.

Denna bild är utifrån OM en buss hade stått på Hållplats G men det fanns ingen buss på Hållplats H kl. 15.20. Bussen var placerad med hjul som skulle rakt fram efter övergångsstället.
Senast redigerad av Ssk77 2025-11-19 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in