2025-11-19, 14:34
Medlem
Det känns som om att de kommer att få det jobbigt på kåken. Svenskar är inte direkt i majoritet där.
Citera
2025-11-19, 14:34
Medlem
chamberofkaos3333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Detta kommer bli en diskussionstråd.

Det är också av en sådan situation och ämne där man behöver sätta sig in i många olika punkter för att kunna ta del av vad som händer i tråden. Vill ni inte göra det så ber jag er lämna tråden med en gång för att svara i någon av de andra hundra trådarna på forumet där ämnet som behandlats är mindre komplicerat och lättbemött.

Bra, då har vi det avklarat.

Artikel som ämnet behandlar:
https://omni.se/nazister-doms-for-valdturne-i-stockholm/a/kwqq0X

Som det står i artikeln så döms dessa tre män för tre olika misshandlar på samma kväll och där attackerna har för det första varit oprovocerade och enbart ägt rum för att gärningsmännen inte tyckte om hudfärgen på de drabbade. För mig är det självklart att straffen har blivit alldeles för låga då männen fick 3 - 3 år 8 månaders var och en för dessa attacker. Men det föder också en ren ilska och frustration i sig att det som skulle blivit ett paradigmskifte för så många av oss inklusive mig själv, något som gång på gång verkar utebli när det kommer till praktiken. Det verkar som ibland funkar de blågulas politik och ibland funkar det inte, det är liksom lite upp till chans och domstolarna kan döma efter kokostraffsatser fortfarande.

P.g.a. detta så tänker jag att vi smäller två flugor i en smäll genom att jag börjar och ge min version på vad för straff som kan vara lämpligt just i detta fallet då jag tycker fallet i sig är ett intressant mål för diskussion just p.g.a. hur låga straffen är i förhållande till just denna mycket specifika typ av brott.

För att kunna diskutera straff så måste man först sätta sig in i situationen i sig, fakta om gärningsmännen och faktan gällande situationen för offret:

Jag börjar:

1. Offren har inte haft chans att kunna försvara sig då de alltid har varit tre mot en och där gärningsmännen också tränar kampsport aktivt, detta gör de samtidigt som de ingår i en nazistisk extremmiljö och där rashat är en av grundpelarna.

2. Offret har varit helt oskyldigt och ibland även i sittande position dessutom, vilket gör övertag ännu högre för gärningsmännen, t.ex. i tunnelbanan. Där offren då också varit fast bland säten och andra hinder, vilket bildar ett hörn för offret att va inträngt i.

3. Med tanke på gärningsmännens kampsports utbildning, numerära överläge och inträngingstaktik samt ideologisk driva hat mot folk med annan hudfärg så skulle självförsvar snarare vara något som skulle göra misshandel ännu värre. Detta gör att också att handlingen bör ses som extra omänskligt då offret enbart kan välja mellan att bli antingen misshandlad eller göra motstånd och bli grovt misshandlad. Med då påföljder för resten av livet eller t.o.m. koma och död.

4. En av gärningsmännen hävdar i ett av sina domstolssvar när han får frågan om medlemskapet i Aktivklubben och varför han är med där, då svarar han: "För att han ville vara den bästa versionen av sig själv."

I detta svar så kan man se att de finns en diskrepans mellan gärningsmannens handlande i livet och vad flesta anser vara att sträva mot att vara den bästa versionen av sig själv. I min värld och de flesta andras värld så är strävan mot vara den bästa versionen av sig själv något som innefattar att vara en bra människa, att hjälpa andra, att ha starka mentaliteter och ordspråk att leva efter som gör en själv och ens liv fruktbart.

I det svarat som en av gärningsmannen ger och i förhållande till hur han agerar så kan man se att psykisk vård och rehabilitering är något som skulle kunna vara mycket aktuellt som en del av straffet.

Så, då kan vi börja diskutera straff.

I med att gärningsmännen har fått runt 3 år var så kan man ju börja tänka att de kanske har varit 1 år för en misshandel. Till o börja med är detta för lågt att ha som straff för en oprovocerad misshandel från tomma intet. Och är inte ett straff som avskräcker ideologiska hjärntvättade extremister som dessa att begå brott i samhället på en vardaglig basis.

Enligt de punkter jag raddade upp förut så kan man, enligt mig allafall, se att ett ett 10 årigt straff för varje kumpan är att dela ut istället. Där tvångsvård också är en del av rehabiliteringen och gärningsmännen enbart kommer ut efter dessa 10 år om de är rehabiliterade. Gärningsmännen bör också få god tillgång till att ställa om sitt liv till det positiva för att kunna bilda en konstruktivitet i dom istället för destruktivitet och hat. Där kan man ha Norska fängelsesystem som förebild. Men det är ju en annan fråga och diskussion men som också är intressant.

Vad tycker ni om allt detta? Man bör ju också tänka lite på vad det är egentligen som händer med de "förbättringar" som skedde och "straffhöjningar"? Vad är det dom har höjt om straffet blir detta?

Misshandel i de flesta länder är högre en 1 år i genomsnitt. Man kan börja kvida om att det är kanske 2 år de fått för den grova misshandeln och sedan kanske några månader för en putt, en örfil eller en enstaka käftsmäll på andra offer. Men då blir det samma problematisering, 2 år för en grov misshandel är alldeles för lågt speciellt med offrets situation i åtanke, numerära underläge, hur offret var placerat, gärningsmännens kampsportsutbildning och även ideologiskt drivna hat.

Straffen blir helt enkelt inte avskräckande från att det helt plötsligt att ska bli vardag med sånna här överfall när straffen är så låga.
Jag undrar om det finns några övervakningskameror som spelade in fajten. Släpps inte sånt då dom dömt?
Citera
2025-11-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamberofkaos3333
Jag undrar om det finns några övervakningskameror som spelade in fajten. Släpps inte sånt då dom dömt?

Det finns garanterat då det är en stillbild som används i artikeln. Frågan är om det läcks eller inte.
Citera
2025-11-19, 14:46
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Jag läser fysiska böcker regelbundet, men ämnet trauma är inte tillräckligt intressant för att jag ska införskaffa mig en bok i ämnet. Att ha erfarenheter från verkligheten räcker i detta fall, så jävla komplicerat är det inte. Offrens skador har i stort sett redan läkt, gärningsmännen har tre års fysisk och psykisk tortyr framför sig.

Det har du klargjort med all tänkbar övertydlighet i några inlägg nu. Och därför bör du heller inte uttala dig om ämnet. Du kan lätt komma att framstå som en undermänniska. Jag önskar dig all välgång framledes. Hej med sig.
Citera
2025-11-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det känns som om att de kommer att få det jobbigt på kåken. Svenskar är inte direkt i majoritet där.

Garanterat.
Citera
2025-11-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Det har du klargjort med all tänkbar övertydlighet i några inlägg nu. Och därför bör du heller inte uttala dig om ämnet. Du kan lätt komma att framstå som en undermänniska. Jag önskar dig all välgång framledes. Hej med sig.

Haha, du har knappast heller briljerat med dina kunskaper i ämnet, ditt jävla ollon

Hursomhelst, att få tre år på kåken som svensk nationalist är ett mycket hårdare straff än vad folk tror. Hotbilden kommer vara mycket stor och konstant under hela vistelsen.
Citera
2025-11-19, 14:53
Medlem
Så när vanliga svenskar står upp för sitt land får de 3 år i finkan? Men vad händer när afghaner tafsar på småflickor och spöar upp deras farsor? Inte fan får de såna här straff. Sverige är ett mycket sjukt land och vänstern har tagit över institutionerna så det sjunger om det
Citera
2025-11-19, 14:54
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Haha, du har knappast heller briljerat med dina kunskaper i ämnet, ditt jävla ollon

Hursomhelst, att få tre år på kåken som svensk nationalist är ett mycket hårdare straff än vad folk tror. Hotbilden kommer vara mycket stor och konstant under hela vistelsen.

Att hålla en föreläsning för dig, i ämnet trauma känns lite som att kasta pärlor för svin. Men, nog om det.

"Ditt jävla ollon"? Ha ha ha. Den har jag inte hört sen jag gick på mellanstadiet! Det var kul!

Ja, du har säkert rätt. När det kommer ut att gökarna är nazister och med glädje och lust okynnesmisshandlat invandrare lär det inte bli lattjolajban på kåken. Vågar man hoppas på att några välutrustade invandrare tar dem hårt och länge i stolgången?
Citera
2025-11-19, 14:56
Medlem
Citat:
Vilken tur att femåringar inte har rösträtt

Nej, motivet är för det mesta ointressant. En misshandel som inte kräver sjukhusvård har inte kostat samhället ett öre och om offret är en vuxen man (vilket oftast är fallet) lär det inte vara tal om något bestående trauma heller.

Om vi diskuterar den moraliska principen, för det finns en sådan i ett samhälle som är moraliskt. Är det då fel att döma någon hårdare om attacken enbart görs p.g.a. vad den andre har för hudfärg?
Senast redigerad av Vintageman 2025-11-19 kl. 14:59.
Citera
2025-11-19, 14:57
Medlem
Citat:

Hur är man en nationalist om man ger sig på folk som har annan hudfärg?
Citera
2025-11-19, 15:01
Medlem
Citat:
Om vi diskuterar den moraliska principen, för det finns en sådan i ett samhälle som är moralisk. Är det då fel att döma någon hårdare om attacken enbart görs p.g.a. vad den andre har för hudfärg?

Ja, jag tycker det är fel. Att oprovocerat misshandla någon är moraliskt fel, oavsett om det finns ett politiskt motiv eller ej. Dessutom funkar inte lagstiftningen i praktiken heller, eftersom det bara är folk på högerkanten som döms hårdare för politiskt motiverad brottslighet.

Citat:
Hur är man en nationalist om man ger sig på folk som har annan hudfärg?

Det är ett kontraproduktivt beteende, men det fråntar samtidigt inte deras politiska tillhörighet.
Citera
2025-11-19, 15:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Straffen i Sverige för grova våldsbrott (och grova sexualbrott) är ju rent generellt alldeles för låga, de är även häpnadsväckande gummiaktiga, då straffen i det närmaste kan variera (avsevärt) beroende på dagsform och hårdag via de som dömer, pinsamt.

Som någon påpekade, kan straffet för grov misshandel variera här i Mellanmjölkens land från 1-6 år. Att då utdela 3 år, för en så synnerligen utstuderat och vidrig misshandel med nazistisk agenda, är som du påpekar ett hån - inte bara mot offret, utan mot samhället.

Det är möjligt att man kan ana en symbolisk straffhöjning i dessa domar jämfört med de genomsnittliga? Dock är den pinsam. Och man tar heller inte chansen att statuera exempel, visa sitt tydliga avståndstagande, genom att leverera hårda straff på den här typen av avskyvärda brott.

Förövarna lär väl även komma ut efter två tredjedelar av tjänade straff på rekreationshemmen?

Grov och utstuderad misshandel bör ligga på 8-10 år i min värld. Är det dessutom med en nazistisk agenda, bör straffet generera ytterligare 2-4 år. Straffet dessa svagbegåvade undermänniskor erhöll är ett finger i ansiktet, på både offer och samhälle.

Moderaterna levererar inte, på den här punkten heller. Ytterligare ett bevis på att de är ett pajasparti dessa dagar, som i grunden enbart är intresserade av skattesänkningar för de redan välbeställda och underlätta för sina privata verksamheter. Moderaterna lär inte hamna i regeringsställning på de närmaste 12-16 åren, efter denna katastrofala period.

Varför ska det vara högre straff bara för att det är nazistiskt motiv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in