2025-11-19, 11:35
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Misshandel av normalgraden är brett spektrum. Slår jag dig på käften så en tand ryker och du behöver vara sjukskriven i 1 månad på grund av smärta och svullnad men du inte behöver sjukhusvård är det misshandel av normalgraden.

Slår jag dig inte så hårt men så du får näsblod som går över inom 30 minuter är det också misshandel av normalgraden.
Citera
2025-11-19, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Sverige använder sig inte av kumulationsprincipen sen 1938, pappskalle

Sorry my bad, bort men kumulationsprincipen då med andra ord.
Citera
2025-11-19, 11:40
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Precis så är det, så vad hände då med de höjda straffsatserna? Vad var det man höjde egentligen? I min värld är en straffhöjning en höjning. När den är klar så kommer de som utför dessa brott i samhället också bli dömde efter de nya fastslagna straffhöjningarna.

Vi har ju samma saft o bulle nu ju som innan? Vad fan är det här för jävla skit? Hur kan man höja straffsatserna och sedan det som döms ut bli samma brist på straff som det var innan i alla år i Sverige?

Jag är alltså irriterad på riktigt nu, för Tidö var på riktigt annorlunda gentemot den andra politiken som förts men är nu alltså precis samma som innan. Jag har röstat på SD hela mitt liv jag är precis lika hatisk mot den politiken som förts innan i Sverige som vilken SDare som helst.

Hur kan regeringen va så efterbliven? Dum i huvudet? Hur kan Sverige va så menlöst? Idiotisk? Okunnigt?

Hur kan en straffhöjning leda till såna här beslut? Ansvariga politiker kan likagärna skit i att höja straffen då? Vad fan är meningen?

Straffen i Sverige för grova våldsbrott (och grova sexualbrott) är ju rent generellt alldeles för låga, de är även häpnadsväckande gummiaktiga, då straffen i det närmaste kan variera (avsevärt) beroende på dagsform och hårdag via de som dömer, pinsamt.

Som någon påpekade, kan straffet för grov misshandel variera här i Mellanmjölkens land från 1-6 år. Att då utdela 3 år, för en så synnerligen utstuderat och vidrig misshandel med nazistisk agenda, är som du påpekar ett hån - inte bara mot offret, utan mot samhället.

Det är möjligt att man kan ana en symbolisk straffhöjning i dessa domar jämfört med de genomsnittliga? Dock är den pinsam. Och man tar heller inte chansen att statuera exempel, visa sitt tydliga avståndstagande, genom att leverera hårda straff på den här typen av avskyvärda brott.

Förövarna lär väl även komma ut efter två tredjedelar av tjänade straff på rekreationshemmen?

Grov och utstuderad misshandel bör ligga på 8-10 år i min värld. Är det dessutom med en nazistisk agenda, bör straffet generera ytterligare 2-4 år. Straffet dessa svagbegåvade undermänniskor erhöll är ett finger i ansiktet, på både offer och samhälle.

Moderaterna levererar inte, på den här punkten heller. Ytterligare ett bevis på att de är ett pajasparti dessa dagar, som i grunden enbart är intresserade av skattesänkningar för de redan välbeställda och underlätta för sina privata verksamheter. Moderaterna lär inte hamna i regeringsställning på de närmaste 12-16 åren, efter denna katastrofala period.
Citera
2025-11-19, 11:44
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Sorry my bad, bort men kumulationsprincipen då med andra ord.

Tvärtom, den behöver vi återinföra, och det tror jag du också vill. Den innebär helt enkelt att man får ackumulativa straf, dvs du döms för varje brott och får X antal år per brott.
Citera
2025-11-19, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Misshandel av normalgraden är brett spektrum. Slår jag dig på käften så en tand ryker och du behöver vara sjukskriven i 1 månad på grund av smärta och svullnad men du inte behöver sjukhusvård är det misshandel av normalgraden.

Slår jag dig inte så hårt men så du får näsblod som går över inom 30 minuter är det också misshandel av normalgraden.

Ja, det är ju det. En örfil, putt osv. är ju också misshandel. Fast det kanske är ringa misshandel det kallas, vet inte.
Citera
2025-11-19, 11:46
Medlem
Citat:
Tvärtom, den behöver vi återinföra, och det tror jag du också vill. Den innebär helt enkelt att man får ackumulativa straf, dvs du döms för varje brott och får X antal år per brott.

Ja, precis, tvärtom menar jag. Brott ska ackumuleras beroende hur många det är. Skrev fel.
Citera
2025-11-19, 11:51
Avslutad
Citat:
Nästan fyra år för misshandel av normalgraden? Jösses.

Straffvärdet för en grov misshandel ligger på mellan ett och sex år. Gissar på att om förövarna hetat Mohammed, Abdhulla och Achmed och offret Nisse hade straffet legat på 1 år och sex månader, även om de i sedvanlig ordning sparkat mot huvudet medan offret ligger ner

Normalgrad räknar du misshandel till döds som grov då.
Citera
2025-11-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hur läste du nu??

Citat från artikeln: Påföljderna bestäms till fängelse i mellan tre år och tre år och sex månader.

Tyvärr ute efter två år eftersom vi har som praxs att släppa ut skiten efter två tredjedelar av straffet för gott uppförande även om de kastar sitt eget bajs på plitarna.

Är nästan helt säker på att en skärpning införts där nyligen och att 2/3-frigivning inte längre gäller om man missköter sig.
Citera
2025-11-19, 11:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Är nästan helt säker på att en skärpning införts där nyligen och att 2/3-frigivning inte längre gäller om man missköter sig.
Kanske det? Iså fall en stor förbättring! Eftersom jag är så godtrogen tackar jag sittande regering för det om så är fallet.
Citera
2025-11-19, 12:00
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Grov misshandel med nazistisk agenda bör givetvis generera långt hårdare straff än gängse misshandel. Om detta är nog alla överens om.
Vad tycker du om gärningspersoner med kommunistisk agenda som grovt misshandlar människor? Ska dessa också dömas långt hårdare?
https://www.friatider.se/afa-kvinna-vald-till-europaparlamentet-slipper-domas-mordforsok
Citera
2025-11-19, 12:03
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Vad tycker du om gärningspersoner med kommunistisk agenda som grovt misshandlar människor? Ska dessa också dömas långt hårdare?
https://www.friatider.se/afa-kvinna-vald-till-europaparlamentet-slipper-domas-mordforsok

Dessa gärningspersoner är väl samma skräp? Samma svagbegåvade undermänniskor, som misshandlar av och för en ideologi och i dess namn, dessutom en ideologi som är att betrakta som likvärdig med nazism i många hänseenden?
Citera
2025-11-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning

En persons politiska åsikter bör aldrig vara en försvårande omständighet, särskilt inte när nämndemännen i rätten själva tillhör politiska partier.

Däremot bör ingen åtnjuta åtalsimmunitet för allvarlig våldsbrottslighet, det är helt absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in