Citat:
"Purchasing Power Parity (PPP) is a monetary conversion rate used to enable country-to-country comparisons of economic indicators including Gross Domestic Product (GDP), Gross National Income (GNI), GDP per capita, and GNI per capita. Purchasing Power Parity compares the prices of roughly 1,000 common products in each nation (the most famous example being the McDonald’s Big Mac), then determines the number by which one country’s money would need to be multiplied in order to purchase the same goods and services in another country (usually the US). This number is the country’s PPP conversion factor, or exchange rate.
GDP/PPP är det mått som används alltmer för att kunna jämföra levnadsstandard mellan olika länder.
Därmed kan man konstatera enligt internationell ranking att levnadsstandard i Ryssland idag är jämförbar med Estland eller Rumänien som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Sverige ligger betydligt bättre till givetvis (än sålänge).
GDP/PPP är det mått som används alltmer för att kunna jämföra levnadsstandard mellan olika länder.
Därmed kan man konstatera enligt internationell ranking att levnadsstandard i Ryssland idag är jämförbar med Estland eller Rumänien som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Sverige ligger betydligt bättre till givetvis (än sålänge).
PPP är ett av de bästa (läs: minst dåliga) måtten vi har för att mäta ett lands industriella bas för krig. Speciellt om vi justerar bort 40-80% av den finansiella sektorn. Men den mäter inte levnadsstandard, såvida du inte subjektivt upplever att skjuta Iskanders på grannlandet höjer din levnadsstandard. Dvs det fungerar inte så bra för levnadsstandard under krig.
Man kan dock konstatera att korrupta länder har högre PPP än vad som syns. Den svarta ekonomin är en del av rysk levnadsstandarden. De ser fattigare ut på papper än vad de är. Det gäller också Ukraina.