2025-11-18, 19:45
Bannlyst
Det här tål att postas en gång till, Ryssland hade alltså kapacitet att slänga in 170000 färska soldater för en vecka sen. Män som värvades i somras och blivit utbildade. Förstår ni verklighetsförnekare vad det betyder?
Ukraina kan inte vinna.
https://united24media.com/war-in-ukraine/russia-sends-170000-troops-more-than-most-european-armies-to-capture-one-ukrainian-city-13184
Citera
2025-11-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Skönmålningar, och du hittar på. Vad beträffar BNP så är siffrorna falska och placeringen bland världens länder är uppenbart påhittat. Dessutom är BNP ett mått utan värde i en tvingande ekonomi. Inte så konstigt att du tror att Ryssland är starkt.

Genomsnittslön i Rysslands största stad Moskva är ca 160.000 Rubel
Genomsnittslön i Rysslands andra stad St Petersburg är ca 100.000 Rubel
Genomsnittslön i Rysslands tredje stad St Petersburg är ca 75.000 Rubel

Regionalt prisindex/köpkraft är inte riktigt proportionellt med lönerna men det är fortfarande mycket dyrare att handla för en novosibirskbo än en moskvabo.
Kommer du utanför dessa storstadsområden råder ren och skär misär.

I demokratiska västländer är skillnaderna inte ens i närheten inom landet.

Du kan ju här i tråden redovisa hur länge en novosibirskbo behöver arbeta för att tanka 50 liter bensin och samtidigt köpa 10 kg potatis och jämföra det med hur länge en invånare i Sveriges tredje största stad Malmö måste arbeta för samma sak. Återkom gärna med resultatet, jag har facit.

Ni Putinanhängare måste någon gång inse hur extremt dysfunktionellt Ryssland är och ni blundar gärna för att realinflationen är mins 30%. Varje dag blir allt jävligare för en ryss!
Jag har källhänvisningar på allt jag skrev.
Var finns dina källor?
Du verkar dock hata ryssar och Ryssland. Det är fritt att tycka vad man vill och det gäller även mig.
Dina påståenden är som en ekokammare av tusentals liknande svammel och önsketänkande i dessa forum sedan flera år.
TC, elände, potatisbrist, spadar, rullande krematorier osv i all oändlighet. Tröttnar ni aldrig?
Citera
2025-11-18, 19:52
Medlem
Yays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombiBeirut
Det här tål att postas en gång till, Ryssland hade alltså kapacitet att slänga in 170000 färska soldater för en vecka sen. Män som värvades i somras och blivit utbildade. Förstår ni verklighetsförnekare vad det betyder?
Ukraina kan inte vinna.
https://united24media.com/war-in-ukraine/russia-sends-170000-troops-more-than-most-european-armies-to-capture-one-ukrainian-city-13184

Om du läser artikeln så är det inte nå 170000 nytränade soldater utan soldater de tagit från andra frontavsnitt i Ukraina
Citera
2025-11-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Om ukrainska sabotörer i Ryssland inte gör NATO ansvariga, varför gör ukrainska sabotörer i Polen plötsligt Ryssland ansvariga? Samma princip ska ju gälla i båda riktningar.
Heja Menea, det är kul att läsa ditt papegojande av rysk orimlig propaganda!

Du har nu chans att slå ditt nuvarande propagandarekord om att bensinbristen i Ryssland beror på skördearbete med dieseldrivna jordbruksredskap!
Citera
2025-11-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Var finns dina källor?
Du verkar dock hata ryssar och Ryssland. Det är fritt att tycka vad man vill och det gäller även mig.
Dina påståenden är som en ekokammare av tusentals liknande svammel och önsketänkande i dessa forum sedan flera år.
TC, elände, potatisbrist, spadar, rullande krematorier osv i all oändlighet. Tröttnar ni aldrig?
Om du inte själv såg den orimliga och felaktiga BNP-siffran så vet jag i alla fall att nationalekonomi knappast är din favoritsport. Du kopierade m.a.o. någonting som du inte hade en aning om.

Du nämnde PPP, hur är det nu med hur många timmar en svensk i Malmö behöver arbeta för att uppnå samma mål som en ryss Novosibirsk? Har du något resultat? Det är väl en perfekt PPP-jämförelse?

Vad beträffar lönenivåerna i Ryssland är de bara en sökning bort med en valfri sökmotor på Internet.
Citera
2025-11-18, 20:02
Medlem
För varje dollar oljepriset går ner tjänar nazi-Ryssland 20 miljarder dollar mindre per år. Budgeten ser inte ut att hålla särskilt bra.
Citera
2025-11-18, 20:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Rheinmetall CEO Armin Papperger has just announced that the first Skyranger 35 anti-aircraft gun, mounted on the Leopard 1 chassis, will be delivered to Ukraine next week.
https://x.com/jurgen_nauditt/status/1990745014150758814

Citat:
financed by an unnamed EU country from the excess profits of frozen Russian assets.
Citera
2025-11-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ukraina kan inte vinna.
Vi förstår att en andel av dem redan stupat och 170000 räcker ca 4 månader med nuvarande runrate i ryska armén. Efter snart 4 år och EN OCH EN KVARTS miljon ryska unga män stupade eller lemlästade har rysseriet fortfarande inte tagit Pokrovsk som ligger knappt 3 mil från det område rysseriet redan ockuperade innan den fullskaliga invasionen. Inget krig i historien har gått såhär långsamt.
Citera
2025-11-18, 20:13
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Var ju väntat men undrar hur Polen ska hantera detta. Och ännu intressantare om Ryssland faktiskt inte alls har med detta att göra utan det är Ukrainare som är less på regimen och kriget samt mobiliseringen.
Spännande detta minst sagt! Polen som alltid skyddar Ukraina blir huggen i ryggen.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Läste du ens artikeln? Två ukrainska förrädare på uppdrag av ryzzlands underrättelse tjänst är misstänkta
Spelar egentligen ingen roll det är Ukrianare som gjort det oavsett!!
Det spelar en avgörande roll, för dig, eftersom hela ditt inlägg faller. Stackars din "spetsnaz-make" som inte har något bättre än dig.

Ukrainska myndigheter kommer inte hindra Polen i denna brottsutredning. Ryska GRU förnekar sig inte.
I Polen är man medveten om att det finns ryska agenter och skapas ryska klivare i varje land.

Citat:
Sånt här borde INTE Polen utreda själva utan det borde helt utredas av oberoende länder som inte har koppling till någon sida ..
Det är mycket Kremls myndigheter inte borde utreda själva. Maskirovka.

Den 8 april 2022 träffade en missil tågstationen i Kramatorsk och dödade 63 civila. Klockan 10.25 lade den ryska statens nyhetsbyrå RIA Novosti ut en post på dåvarande Twitter. Den påstod att attacken hade utförts med en ukrainsk Tochka-U missil. Men ett ögonvittne som såg attacken uppgav att missilen slog ned först 10.30. Ryssarna var så angelägna att Ukraina skulle få skulden att de lade ut desinformationen innan händelsen ägde rum. RIA-notisen lades ut via TweetDeck, programmet för schemalagda inlägg.
Helt analogt med RIA-inlägget där Röda Armén tagit kontroll över Kyiv tre dagar in i "SMO:n".

Myndigheterna bakom RIA bör inte utreda nånting själva.
Citera
2025-11-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Var finns dina källor?

Citat:
Om du inte själv såg den orimliga och felaktiga BNP-siffran så vet jag i alla fall att nationalekonomi knappast är din favoritsport. Du kopierade m.a.o. någonting som du inte hade en aning om.

Du nämnde PPP, hur är det nu med hur många timmar en svensk i Malmö behöver arbeta för att uppnå samma mål som en ryss Novosibirsk? Har du något resultat? Det är väl en perfekt PPP-jämförelse?

Vad beträffar lönenivåerna i Ryssland är de bara en sökning bort med en valfri sökmotor på Internet.

Jag ska väl för formens skull nämna att jag har jobbat i Ryssland i många år från väst till öst och känt den stickande stenkolsstanken i näsan vintertid i de av lera byggda vägarna i småstäderna. I Rysslandförekommer en misär du inte ens kan föreställa dig, trots all statsrikedom.

Ryssland är ett dysfunktionellt samhälle där all rikedom har hamnat i Moskva och St Petersburg oavsett vad genomsnittssiffror över hela landet säger. Men seså, arbetstiden i Novosibirsk vs Malmö!
Citera
2025-11-18, 20:18
Medlem
Citat:

"Purchasing Power Parity (PPP) is a monetary conversion rate used to enable country-to-country comparisons of economic indicators including Gross Domestic Product (GDP), Gross National Income (GNI), GDP per capita, and GNI per capita. Purchasing Power Parity compares the prices of roughly 1,000 common products in each nation (the most famous example being the McDonald’s Big Mac), then determines the number by which one country’s money would need to be multiplied in order to purchase the same goods and services in another country (usually the US). This number is the country’s PPP conversion factor, or exchange rate.

GDP/PPP är det mått som används alltmer för att kunna jämföra levnadsstandard mellan olika länder.
Därmed kan man konstatera enligt internationell ranking att levnadsstandard i Ryssland idag är jämförbar med Estland eller Rumänien som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Sverige ligger betydligt bättre till givetvis (än sålänge).
Citera
2025-11-18, 20:19
Avslutad
Citat:
Ukraina kan inte vinna.
Jag tycker det är tragiskt att Vlad Putler ska trycka in ytterligare 170 000 man vilka kommer att sluta som söndersprängd köttfärs, för att sedan ligga och ruttna på en leråker nånstans i Ukraina. Vidrigt vad pootin utnyttjar sina livegna slavmänniskor.

Jag tänker att det vore bättre för dem att stanna hemma i sina chrustjovka's och vara med sina nära och kära ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in