2025-11-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det kan inte ske saker kanske förminskad arbetstid under barns upväxt?
Man kanske aldrig blir sjuk så man tappar massa inkomster,
Kuksverige knullar ju alla arbetslösa genom att man ger mindre bidrag.
Man kanske skiljer sig helt plötsligt ändrar sig livets situation. Ditt tänk är sjukt och skrämmande.

Yes. Sådant påverkar ekonomin.

Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
kan köpa iden för det är inte alltid regnkläder följer med hemifrån men att det skulle vara av ekonomiska skäl köper jag inte.

Låter betydligt mer troligt att de glömt att skicka med barnen regnkläder, ja.
Citera
2025-11-17, 01:09
Medlem
Kanske en kulturell grej, mest bara i nordiska länderna barn förväntas gå ut och leka i regn.
Citera
2025-11-17, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Har man inte råd med regnkläder så ska man inte ha barn.

Och folk gnäller på att vi föder för få barn så har vi folk som du Det är inte individens fel att ekonomin är bajs.
Citera
2025-11-17, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Jävlar vad sossar och bidragstagare som gråter i denna tråd. Hoppas vi får marknadshyror + indraget barnbidrag, bostadsbidrag etc.

Lycka till att få ekonomin att fungera när ingen föder barn och vi uppmuntrar utvandring
Citera
2025-11-17, 05:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Har du inte ens hundra kronor? Och varför handlade du inte kläder i oktober?

Stackars barn om du har.
Jag var sjukskriven, inlagd på sjukhus hela oktober. tror du på allvar 100kr räcker?
Dessutom donerar vi kläder som blivit för små till dagiset så att dom just kan användas som lånekläder av andra.
Senast redigerad av Nigarn 2025-11-17 kl. 05:38.
Citera
2025-11-17, 05:52
Medlem
” Utöver ekonomiska hinder finns också kulturella kontexter, säger Fia Neldemo, vars förskola ligger i socioekonomiskt utsatt område med hög andel utlandsfödda.

– En del är helt enkelt inte ute när det är kallt eller dåligt väder och prioriterar kanske därför inte ytterkläder, utan barnen får vara hemma”
Citera
2025-11-17, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Lycka till att få ekonomin att fungera när ingen föder barn och vi uppmuntrar utvandring
Exakt. Är det här verkligen ett problem för oss eller för den brokiga skaran utlänningar som ska försörja sig själva och varandra i framtiden när vi är borta? Låt dem fixa problemet bäst de vill. Det går ju frysa, stanna inne när det regnar eller stänga ner arbetslivet så man inte behöver dagis. Det är väl så man gör i många fattigare länder?
Citera
2025-11-17, 06:14
Medlem
Det hela handlar om planering och priorigering.

Jag hade gladeligen lämnat urvuxna men hela och rena ytterplagg till en lånehylla på förskolan. För de som glömt eller som nödanvändning.

Listan är sjukt lång på prylar som barnen behöver till förskolan, enligt listor som figurerar i sociala medier.
T.ex;
Regnkläder.
Skalkläder.
Fleecekläder (2 delar)
Flera par mössor och vantar keps hatt solkräm osv
Ofodrade stövlar.
Goretex skor

Samt vinter:
Fodrat galonställ
Overall
Fleeceställ
Ullstrumpor
Ulltröjor/byxor
Stövlar/kängor
Regnstövlar, fodrade.
Galonvantar, tunna vantar, tjocka vantar i flertal etc mössor i olika tjocklek.

Givetvis är detta jävulskt många plagg att köpa om man inte har så mkt pengar.

Jag är ensamstående själv med en inkomst och flera barn, där de mindre ärver av den större. Men det kostar en del ändå. Så här löser jag det: Har för det första en regelbunden överföring varje månad till barnens klädkonto, samt säljer av en del. Alla pengar återinvesteras till kläder men sparas tils det behlvs Pengar finns alltid när säsongsbytena kommer.

Exempel på köp sista tiden:
Didriksons ofodfat Regnställ: 199 kr gekås
Skidset (jacka + termo) 157 kr/del. Lager kör ofta kampanj 157 kr för en overall eller jacka/termobyxor
Vantar 2 för 99 kr , båda Lager 157.
Overall. 20 kr st i jättefint skick. Vinted , så 40 kr tillkommer i frakt).
Regnstövlar fodrade med ull, stormberg 199 kr/paret
Mössor, vantar i reserv , loppis, 5-10 kr / par.

Givetvis läggs mer pengar än så på kläder, skor, kängor mm.. Men det är exempel på att kläder inte måste kosta gigantiska summor, barn inte måste frysa.

Det finns en föreställning att kläder måste handlas på P.op. eller andra dyra ställen. Man måste ta bort de tankarna om man inte är höginkomsttagare med 2 inkomster i ett hushåll. Good is enough .

Återigen. Planering och prioitering. Jag har köpt overaller i juli när jag sprungit på för 100 kr. Jag har även notoriskt köpt på mig grejer på barnloppisar etc i en större storlek. Har inga problem att se till att hålla barnen varma.

Men... jag röker inte. Jag lägger inga pengar till hårfärg, tatueringar, smink, naglar etc som många måste unna sig. Inte heller fillers. Alkhol , taket away kaffe ,köps aldrig , inte heller utemat (nästan aldrig ). Det är inte något jag lider av då det är långt ifrån mina intresseområden. Men.. många behöver nog tänka till vart pengarna går.

Hänger som sagt gärna urväxta kläder till låns på förskolan. Men till de som glömt, inte till de som struntar i att prioritera sina barn.
Citera
2025-11-17, 06:20
Medlem
Nu är det såhär...

Kommer svennen med nya kläder på skola/dagis så ryker dom snabbare än snabbt av någon tattig förälder.
Citera
2025-11-17, 06:35
Medlem
hjaelploskilles avatar
Svårt att se att detta ska handla om att regnkläder är för dyra, går att hitta för 50 kr på Blocket Göteborg https://www.blocket.se/annons/alvsborg/fodrade_regnklader_till_barn_storlek_134_140/1213555291

Att barnen inte är ute när det regnar handlar snarare om detta

Citat:
Utöver ekonomiska hinder finns också kulturella kontexter, säger Fia Neldemo, vars förskola ligger i socioekonomiskt utsatt område med hög andel utlandsfödda.

En del är helt enkelt inte ute när det är kallt eller dåligt väder och prioriterar kanske därför inte ytterkläder, utan barnen får vara hemma. Men vi jobbar mycket med att få barnen till förskolan, vi har ett jättestort uppdrag hos oss med språk och kommunikation och våra barn behöver bli en del av det svenska samhället, säger hon.

För invandrare av olika slag, kanske främst araber och afrikaner men helt klart även bosnier, serber m.fl. så innebär regn att man absolut inte går ut. Och då är det rimligt att man inte köper ytterkläder som barnen ska ha på förskolan för att man utgår från att barnen ska vara inomhus när det regnar.
Citera
2025-11-17, 06:39
Medlem
Något säger mig att det handlar inte om etniskt svenska, utan detta handlar om folk från MENA som inte orkar ta sig till jobbet varje dag och tjäna ihop en skaplig lön.
Citera
2025-11-17, 06:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Man får vad man röstar på. Detta är moderaternas Sverige, det är så här det ska vara. Det kallas valfrihet. De föräldrarna kunde ju välja att bli rika men de valde att vara fattiga.

Mickan (M), Solsidan hälsar.

Det är socialdemokraterna som har importerat en ny underklass för att få röster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in