2025-11-16, 18:31
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
En bra dokumentär att se.

https://www.svtplay.se/video/KnDggL1/smafaglarnas-hemliga-varld
Den var häftig. Skoj inblick i småfågelns vardag. Otroligt att de lämnar mat upp till 500 gånger om dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Talgbollar som innehåller vatten fryser lätt och blir då för hårda för småfåglarna att äta. Kanske detta hände för dig?
Låter vettigt. Vatten är inget vidare i fågelmaten.
Citera
2025-11-16, 19:06
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Talgbollar som innehåller vatten fryser lätt och blir då för hårda för småfåglarna att äta. Kanske detta hände för dig?
Mycket möjligt faktiskt!
Citera
2025-11-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Har gjort fågelmatsbollar på kokosolja och gryn och lite annat jox. De små fjäderfäna är förstås eld och lågor av mitt tilltag. Något som ofta slår mig i perioder jag sätter ut fågelmat är hur tydlig gränsen är från att fåglar kommer i rika antal och det är konstant rörelse till att ingen fågel kommer alls.

Just nu är det så. Har haft ett formidabelt smörgåsbord uppdukat och det har varit ett jävla stim fram till nyss.

- Käkar de tidigt och gör annat resten av dagen?
- Varför äter de inte oftare, och så att säga passar på när det bjuds?
- Är det månne att det hunnit mörkna en aning som gör att detta händer?

Det är intressant. Både utanför mitt hus och utanför mitt jobb som ligger i en annan stadsdel så flyger ett jättegäng svarta fåglar förbi exakt kl 16
Citera
2025-11-16, 19:33
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

De kanske har lite bråttom att hinna till sitt natthärbärge när mörkret faller.
Citera
2025-11-16, 20:23
Medlem
Svedjebondes avatar
Hemma hos mig sitter dom små jäklarna på fönsterbrädet och knackar på rutan på morgonen så fort solen börjar gå upp. Dom är så sluga att dom vet vilken hand som föder dom.
Sen är dom väck vid 16 eller när maten är slut.
Citera
2025-11-16, 22:03
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svedjebonde
Hemma hos mig sitter dom små jäklarna på fönsterbrädet och knackar på rutan på morgonen så fort solen börjar gå upp. Dom är så sluga att dom vet vilken hand som föder dom.

Det är lite likadant hos mig. Har gjort en hemmagjord fågelmatare för talgbollar av ett plaströr som jag stuckit igenom en sittpinne i och gjort hål så de kan äta. När det är slut på talgbollar så verkar de bli förbannade och slita ut sittpinnen.
Citera
2025-11-16, 23:25
Medlem
Citat:
Har gjort fågelmatsbollar på kokosolja och gryn och lite annat jox. De små fjäderfäna är förstås eld och lågor av mitt tilltag. Något som ofta slår mig i perioder jag sätter ut fågelmat är hur tydlig gränsen är från att fåglar kommer i rika antal och det är konstant rörelse till att ingen fågel kommer alls.

Just nu är det så. Har haft ett formidabelt smörgåsbord uppdukat och det har varit ett jävla stim fram till nyss.

- Käkar de tidigt och gör annat resten av dagen?
- Varför äter de inte oftare, och så att säga passar på när det bjuds?
Rätt, du svarar på din egen fråga här.
Citera
2025-11-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det gäller väl inte flyttfåglarna?
Den var bra...
Citera
2025-11-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Är inte bara fåglar som blir inaktiv efter mörkret fallit, människan tex.

När min farfar var ung hade dom inga lysen och höll sig mest innomhus när det blivit mörkt.
Tänk då när solen går ner kl 16 i norrland och allt är svart ute och kallt dessutom, då kanske man lägger sig redan kl 19.

Jag har min fågelmatning vid garaget där jag har lysen men trots det är det inga fåglar där när det blivit mörkt.
Nä, svårt att flyga när det är mörkt och fåglarna inte ser.
De kommer ju flyga in i saker, inte kunna veta hur högt/lågt de flyger, svårt att se vid landning osv.
Blir lite som ett flygplan ska flyga i mörkret, de använder ju då instrumentflygning, i mörkret.
Citera
2025-11-17, 01:03
Medlem
Riddargrevens avatar
Stämmer bra, de har sin stund på dagen men kvarterets mordmaskiner förstör den rätt ofta.

Fågelmatare verkar vara ett industripåfund, sprider gulknopp som bara den påstås det. Man bör byta matarzon varje dag gärna på marken (flesta småfåglar äter där). Tydligen ska man variera härkomsten av fröerna fåglarna kan bli sjuka om de får samma frösort. Några talgbollar i nät blir det inte, inte heller kokos frugan sa de ska inte ha det på vintern av någon anledning. Fågelmatare blir oftast smutsiga och måste städas men då vuxna och unga kastar skräp överallt här utan vite kan småfåglarna i alla fall få något gott. Har man igelkottar nära ska man inte sprida fröer på marken, de blir sjuka av det. Det finns fågelbord som man kan flytta på, tror de är en bra lösning men i år blir det markmatning.
Senast redigerad av Riddargreven 2025-11-17 kl. 01:08.
Citera
2025-11-17, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svedjebonde
Dom äter nog upp ditt fönsterkitt det innehåller fet linolja.

De brukar göra det när maten är slut i frömataren, de är ju hungriga.
Citera
2025-11-17, 08:07
Medlem
TheKhurgans avatar
Du svarar på din egen fråga.
Ja, när de börjar ana att skymningen är på väg, så drar de hem.
Det är samma hemma hos oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in