2025-11-16, 22:24
Medlem
En ampull Teofyllamin i vattenflaskan, ingen smak och kort halveringstid
Citera
2025-11-16, 23:11
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Det kan vara någon anhörig till eller någon som förlorat ett barn längre tillbaka i tiden som sökt sig till och jobbar på Akademiska nu. Kan också vara en anställd som vill hämnas över P4 granskningen i media då det måste vara personal som pratat med media i granskningen https://www.sverigesradio.se/artikel/palliativ-lakare-pa-akademiska-granskas-for-overdosering
De borde kolla bakgrunden även på t.ex servicetekniker som vistats på avdelningen. Är med största sannolikhet någon som jobbar där och de bör tänka brett kring alla yrkesgrupper som kan tänkas ha besökt aktuell avdelning.
Jag tror inte på någon hämnd för förlorat barn, tror snarare på en sjuk person som inte kan låta bli att förgifta sina kolleger.
Citera
2025-11-17, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salex13
Uppfattade inte att den - bristfälliga, iofs - biverkningsbilden innefattade skakningar och kramper: ett av de första tecknen på tefyllinförgiftning?
Tydligen rekommenderas koffeincitrat i första hand till barn, före teofyllin? (Ständigt detta koffein )
Någon har nämnt det i tråden, har inte tid att kolla: är koffeincitrat smaklöst? Också flytande nikotin har föreslagits.
Flera av de mediciner som är avsedda för intravenös administrering kan ge svårbotade skador på tarmarna om de intas via munnen, förutom då akuta symtom.
Citera
2025-11-17, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du skrev, Och nu vet du inte ens vilken avdelning du arbetade på? Om det nu ens var sjukhuset du var på, är du säker på att du var där för att du arbetade? Du kanske var intagen? Och att det är från psyk din erfarenhet gäller?

Nej inte intagen 🤣 ja jag jobbade där som jag skrev! Men jag skrev ju också att detta gäller förhoppningsvis inte alla avdelningar på Akademiska. Inget att bli sur över men du kanske jobbar där.
Jag tycker bara att all personal är inte kompetent som någon skrev.
Citera
2025-11-17, 18:00
Medlem
Citat:
Jag har misstänkt exakt detta och tror att du har rätt.

Alla andra teorier jag hört är ju helt befängda. Det känns som att polisen missat att ta in nån med rätt expertis, för förgiftning med hjälp av koffeinpulver utan att dom insjuknade har misstänkt att dom blivit förgiftade innan insjuknande är helt uteslutet. Det dom fått i sig måste vara smakfritt och potent. Det är inte koffein.
Senast redigerad av Pallal 2025-11-17 kl. 18:05.
Citera
2025-11-17, 18:49
Avslutad
Kan det vara en kollega som bara skulle skämta men det gick överstyr? Någon som blev utsatt för mobbning (det förekommer) och hämnas?

Anhörig till sjukt barn som hämnas?

Jag tror mer på personal köpt nått skit från utlandet och bjudit kollegor.

Men skumt att bara SSK blev förgiftade men inte övriga personer med andra yrken...hmm 🤔
Citera
2025-11-17, 19:50
Medlem
Citat:

Bra ide! Inget jag kom på spontant, men verkar kunna stämma med kramper, hypokalemi, takykardi osv.
Vilka symtom vet vi sammanfattningsvis drabbade de som troligen blev förgiftade?
Att alla hamnar på IVA talar för akut behov av sedering/ventilation. Då är svårt krampanfall en typisk indikation som gör att man ganska snabbt hamnar på IVA, annars är väl andningssvikt eller cirkulatorisk svikt anledningar
Citera
2025-11-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Jag har misstänkt exakt detta och tror att du har rätt.

Alla andra teorier jag hört är ju helt befängda. Det känns som att polisen missat att ta in nån med rätt expertis, för förgiftning med hjälp av koffeinpulver utan att dom insjuknade har misstänkt att dom blivit förgiftade innan insjuknande är helt uteslutet. Det dom fått i sig måste vara smakfritt och potent. Det är inte koffein.
Men koffeincitrat är något annat än koffeinpulver. Flytande, smaklöst enl en kompis.
Används för att häva tillstånd med dålig syrsättning hos barn, numera hellre än teofyllin.
Om det nu förekommer något med koffein öht.
Något som kommer från medicinskåpet - då begränsas antalet misstänkta?
Och om det öht handlar om förgiftning…
Citera
2025-11-17, 22:54
Medlem
Citat:

Snyggt! Det måste det vara.
Citera
2025-11-18, 01:39
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Snyggt! Det måste det vara.

Kan det ju vara.

Men vem är GM och vad är motivet?

Tror fortfarande att sjuksköterskorna har intagit något själva.
Citera
2025-11-18, 04:51
Medlem
Har det kommit ut någon info gällande detta bortsett att polisen misstänker förgiftning med starkt koffeinpulver?

Teofyllin känns som en högoddsare faktiskt.
Citera
2025-11-18, 05:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Måste röra sig om mycket höga koffeindoser.

En kvinna som väger 60 kg kan lätt dricka 5 koppar vanligt starkt kaffe och då få i sig 500 mg och det är inte mycket om man är van.

Jag kan själv inte träna utan 4-5 koppar starkt kaffe för jag är för svag utan kaffet.

Det låter underligt att någon kommit åt vattenflaskor och hällt i koffeinpulver. Om det nu är 4 fall menar jag. Nej det måste vara något annat än koffein.
Kaffe innehåller även kalium, så den kaliumsänkande effekten blir kanske inte lika stor av kaffe som av rent koffein.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in