2025-11-15, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Ja, jag anser att väst inte längre har övertag som förr. Europa har ingen enegi, ingen arme och inget beskydd från USA. Världen har förändrats. Jag anser att vi sitter rejält i skiten.
Då överskattar du hur illa det är i Europa. Ryssland sitter dock rejält i skiten för tillfället och många år framåt troligtvis.
Citera
2025-11-15, 22:28
Medlem
Citat:
Jag vill ha slut på dödande. Det ända sättet att göra det på är att acceptera att vissa länder är strategiskt viktiga för ryssar. Ukraina och Georgien är sådana, de behöver vara neutrala Ryssland. USA ska hålla sig i USA, då kommer ryssen hålla sig i Ryssland. I annat fall riskerar vi i Europa med jämna mellanrum lida av konsekvenserna av detta revirpissandet. Det var jag anser.

Tyvärr för dig så blir Ukraina inte neutralt om man tvingas till det av Ryssland. Accepterar Ukraina det så blir man allierad med Ryssland. Ryssland skulle nog ha störst chans att grannländerna höll sig neutrala om Ryssland försökte sig på fredliga samarbeten istället för hot och våld. Ryssland och Ukraina står nära varandra språkligt och kulturellt så i grunden borde förutsättningarna för goda relationer vara väldigt stora. Du kanske ska fundera över varför Ukraina är så angeläget att komma bort från det ryska inflytandet.
Citera
2025-11-15, 22:28
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Då överskattar du hur illa det är i Europa. Ryssland sitter dock rejält i skiten för tillfället och många år framåt troligtvis.

jag tror att jag underskattar det dessvärre.
Citera
2025-11-15, 22:31
Medlem
Citat:
Mycket möjligt, i den bästa utav världar, jag är ingen krigsstarsteg. Det förändrar inte min bedömning i sak

Nej, inte i den "bästa av världar". Utan historiskt sett har långa krig varit förödande för den som startat dem. Den försvarande parten blir relativt starkare ju längre kriget pågår, medan den anfallande förblöder sig själv.
Citera
Avslutad
Citat:
jag tror att jag underskattar det dessvärre.
Nja Europa har problem men fortfarande väldigt rikt och kan överleva många eventuella framtida kriser. Kom ihåg att 4st Europeiska länder har alla individuellt starkare ekonomi än Ryssland.
Citera
Avslutad
Nya explosioner på ryska raff ikväll

https://bsky.app/profile/osintr.bsky.social/post/3m5p3x5w5pk2z

För nå¨gra veckor sen såg vi filmer med köer vid bensinstationer.

Men sedan har det varit tyst. Har ryssarna fått ordning på bensinleveranserna? Hur då?
Citera
2025-11-15, 22:34
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Ukraina vill inte då de inte går med på fred. Vad är det du inte förstår?

Hur djävla du får man vara?

Självklart vill inte Ukraina ha ryska armen i sitt land och bli bombad av ryssen.
Kriget började med att Ryssland drog in med sina mordiska trupper, kriget kan avslutas lika enkelt, det är bara för ryssen och Putin att dra tillbaka sina styrkor.

Ryssland vill inte ha fred, för annars skulle dom kunna fixa i morgon.
Citera
2025-11-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Nja Europa har problem men fortfarande väldigt rikt och kan överleva många eventuella framtida kriser. Kom ihåg att 4st Europeiska länder har alla individuellt starkare ekonomi än Ryssland.

Kom ihåg att EU har en tillväxt som motsvarar ett Ryssland årligen. Ekonomiskt är Ryssland en sanktionerad dvärg
Citera
2025-11-15, 22:44
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, inte i den "bästa av världar". Utan historiskt sett har långa krig varit förödande för den som startat dem. Den försvarande parten blir relativt starkare ju längre kriget pågår, medan den anfallande förblöder sig själv.
du missförstår, jag håller med rent allmänt, ur krigsföringsperspektiv. Jag tror nämligen inte att Putin vill ha territorium. Han krigar mot kollektiv väst om Rysslands GEOpolitiska ställning. Historiska krig, gamla sådana, kan inte riktigt av den anledningen utgöra en uttömmande referensram.
Citera
2025-11-15, 22:49
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ja, jag anser att väst inte längre har övertag som förr. Europa har ingen enegi, ingen arme och inget beskydd från USA. Världen har förändrats. Jag anser att vi sitter rejält i skiten.

Jo vi har Energi. Kärnkraft, vattenkraft vind och solenergi energilager och lite kol och oka +gas. Hela Europas engergimix rör sig bort från kol olja, gas.

Ingen Armé? Vad pratar du för skit. Europa rustar som fan nu, i dagsläget skulle vi ta Ryssland fler gånger om. Vi har t om kärnvapen och fungerande hangarfartyg.

Vi behöver inget beskydd, men om det skulle behövas så skulle USA till sist komma. Tänka på att USA är bygget av Européer. USA skulle aldrig låta Europa falla till Islamism eller kommunism eller ett storryssland.
Citera
2025-11-15, 22:49
Avslutad
Citat:
du missförstår, jag håller med rent allmänt, ur krigsföringsperspektiv. Jag tror nämligen inte att Putin vill ha territorium. Han krigar mot kollektiv väst om Rysslands GEOpolitiska ställning. Historiska krig, gamla sådana, kan inte riktigt av den anledningen utgöra en uttömmande referensram.
Han vill ha hela Ukraina och en politisk mini-Putin istället för Zelensky. Det är klart alla tidigare krig är relevanta. Både väst och Ryssland drar i Ukraina.
Citera
2025-11-15, 22:55
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Geopolitisk ställning får man om man vänligen erbjuder världen nåt av interesse så man får vänner och beundran. Ryssland och Putin är en anakronism på så sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in