2025-11-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den busstypen kan nog komma upp i 30-40 om den tar sats längst bortifrån, vid vändcirkeln.

Av de förhållandevis små skadorna i bussens front har jag svårt att tro att den körde så fort. Men i så fall har den manglat ner två busskurer i rad i relativt låg hastighet. Då borde föraren haft rätt gott om tid på sig att reagera.

Sjukdomsfall känns mindre sannolikt eftersom föraren greps och förhördes istället för att föras till sjukhus. Troligare förklaringar är väl mobilfippel eller förväxling av gas- och bromspedal.

Rätt konstig olycka, oavsett orsak.

30 km/h är 8,3 meter per sekund. Om vi antar att olyckssträckan är 20 meter så är det mindre än 3 sekunder.

Vi vet inte att han inte togs till sjukhus, eller inte undersöktes på plats.

Det finns många tillstånd som gör att man kan tappa kontrollen och upplevas mer eller mindre medvetslös, utan att man behöver akutvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Han körde inte i hög hastighet. Han körde mellan sluthållplatsen på förra turen (bara någon minut innan) till en uppställningsplats för att ta sig en drill och kanske en liten rök. Han har passerat olycksplatsen för att olycksplatsen ligger mellan dessa punkter. Att han skulle ha ”somnat” är mindre troligt. Att det är ett terrordåd är bara idioti att tro.

Det är inte fler personer på olycksplatsen en fredag jämfört med andra vardagar.

Fler frågor?
Det är en av de större knutpunkterna för den regionala trafiken och den lokala stockholmstrafiken och självklart är det mycket människor i rörelse. Hastigheten BÖR hållas mycket låg, men han mejade ner busskuren och drog med sig den ett tjugotal meter innan han körde in i ett träd. Några minuter senare klev han av bussen utan problem.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den busstypen kan nog komma upp i 30-40 om den tar sats längst bortifrån, vid vändcirkeln.

Av de förhållandevis små skadorna i bussens front har jag svårt att tro att den körde så fort. Men i så fall har den manglat ner två busskurer i rad i relativt låg hastighet. Då borde föraren haft rätt gott om tid på sig att reagera.

Sjukdomsfall känns mindre sannolikt eftersom föraren greps och förhördes istället för att föras till sjukhus. Troligare förklaringar är väl mobilfippel eller förväxling av gas- och bromspedal.

Rätt konstig olycka, oavsett orsak.

Om föraren inte var uppenbart skadad eller visade tecken på behov av sjukhusvård fanns det väl ingen anledning att belasta vården?
Citera
2025-11-14, 21:49
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jahapp, sjukdom sägs det. Vilken sjukdom då?

Nu ska vi se...

Svimmat, syrebrist, TIA, mini stroke, hjärtfel, diabetes, sockerbrist eller för mycket socker, somnat, mikrosömn, hostattack, nyser, skräp i ögat.

Jag tror att inga av dessa sjukdomar går att påvisa i efterhand.

Frågan kvar står. Hur i H-E kunde detta gå till.

20-30 meter på trottoaren och mangla ner allt och stanna i en stolpe.

Jag bara undrar...
Citera
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Om det är så att bussen inte var i trafik. Varför körde den då in på den här bussterminalen på Valhallavägen? Vad stod att utföra på bussförarens dagsschema?

Kanske missat något här, men tror du att alla bussar som är på vägarna alltid är i trafik. Hur tror du bussar tar sig till första stoppet på linjen? Teleporteras?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Fakta:
- Jag var där tidigt i morse då jag pendlar där.
- Det fanns ett fåtal hala fläckar.
- Det finns inte en chans att de fanns kvar på eftermiddagen.
- Hastigheten där är generellt låg, 10 till max 20 km/h.
- Mycket vägarbeten i hela bussområdet för tillfället som gör det stökigt för både bussar, cyklar och fotgängare, men inte just precis där vad jag kan komma ihåg.

Frågor som dyker upp:
- I det området, med en sån stor och tung buss, hur kan man accelerera och komma upp i en sån hastighet att man helt demolerar en busskur och sen fortsätter 20 meter?
Bromssträckan/hastigheten känns bisarr faktiskt.
- Vad för olycksfall kan det vara där man några minuter senare, på egna ben, kan gå ut efter att ha orsakat detta?
- Av bilderna att döma har man hållit hög fart och det ser snarare ut som någon balk (eller busskurens tak?) bromsat in bussen?

Alla tankar till de som drabbats. Väldigt sorgligt och många som kommer känna både saknad och sorg. Inklusive mig själv.

Varför skulle det vara svårt för en stor buss att demolera en busskur? En busskur består till största delen av glas.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buschebba
Återigen en utan koll.

Bussen var inte i linjetrafik, buss 670 och 676 trafikerar sträckan.

Den kör inne i ”området” som är omgivet av de tjocka svarta staketen.
Vad snackar du om? Bussen var en 670 som just släppt av passagerare och sedan skulle köra tom.

Området i mitten av Valhallavägen, som jag beskriver noggrant, är precis samma område som du beskriver.
Citera
2025-11-14, 21:50
Medlem
Straffsparks avatar
Till er som har kört buss eller har koll på bussbolagen i Stockholm - brukar det vara vanliga linjebusschaffisar som kör "Ej i trafik" eller brukar man använda chaffisar som ofta har lite otur med körningen som får agera transportörer?
Citera
Medlem
Till samtliga proselyter av olycka/plötslig sjukdom/nysning/illamående-teorin; finns det något i detta case som pekar i denna riktning? Ge mig några tungt vägande argument. Till dess jag ser några, förbehåller jag mig rätten att proklamera BS.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Inte för att jag har mer koll än någon annan, men en möjlig förklaring skulle väl kunna vara att han noterade något strul med bussen och tänkte svänga in på hållplatsen för att stanna där och undersöka problemet. Det finns knappast så många andra vettiga ställen att stanna med en buss mitt i trafiken.

Jag tror att det man syftar på är att bussen som har just tekniska högskolan som startpunkt, inte ännu hade börjat gå i trafik, därav var bussen tom på folk.

När bussen rullar fram så var det väl snart dags för avgång och då sättas i trafik så att säga.
Citera
2025-11-14, 21:51
Medlem
arowanajs avatar
https://www.facebook.com/share/r/1MfNM34b3Z/

Film där chauffören hjälps av bussen. Ser väldigt förvirrad ut.
Hans offer finns även dom med i bild, dock under filtar.
Citera
2025-11-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Om det är så att bussen inte var i trafik. Varför körde den då in på den här bussterminalen på Valhallavägen? Vad stod att utföra på bussförarens dagsschema?
Just det, varför var han där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in