2025-11-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NanGangHandeDet
Det är en start/ändhållplats. Busshållplatsen som drabbades är den som är första hållplats för bussarna mot Norrtälje (676 och 670), dessutom är det just en sån buss som var med i olyckan (dubbeldäckarna). Så den var väl på väg in för att plocka upp första passagerarna.

Det var en buss från Täbygaraget som skulle köra/hade kört linje 670. Hållplatsen var den för linje 639, mot Rimbo och Hallstavik (i Norrtälje kommun)
Citera
2025-11-14, 21:47
Medlem
Uppenbart terrordåd!

Vilka är de som kör bussarna och hur råkar man köra av vägen in i en busskur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Den totala slumpmässigheten skulle förstås bidra till att sprida skräck i samhället. Kastar du in en bomb på Dramaten, så är det en viss grupp du riktar in dig på. En busshållplats är ett sånt där ställe där alla stått och känt sig trygga.

Poängen är väl att på exakt DENNA hållplatsen (om det är den jag tror) så står i stort sett ingen där och väntar på bussen innan den kommer.

Bussen kör här fram till hållplatsen några minuter innan den ska åka, så ingen ”missar” bussen eftersom att den står där en stund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det va inte halt i/runt Sthlm idag. Körde förbi ”olycksplatsen” vid 08 i morse och det var inte halt någonstans där (bussarna har eget körfält där så exakt DÄR” körde jag ju inte).

Jag körde några kvarter från olycksplatsen ungefärligt vid samma tid och hela innerstan var torr och fin.
Även tidigt i morse var det +1 grad och vattnigt på gatorna vid 8-tiden.
Citera
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den busstypen kan nog komma upp i 30-40 om den tar sats längst bortifrån, vid vändcirkeln.

Av de förhållandevis små skadorna i bussens front har jag svårt att tro att den körde så fort. Men i så fall har den manglat ner två busskurer i rad i relativt låg hastighet. Då borde föraren haft rätt gott om tid på sig att reagera.

Sjukdomsfall känns mindre sannolikt eftersom föraren greps och förhördes istället för att föras till sjukhus. Troligare förklaringar är väl mobilfippel eller förväxling av gas- och bromspedal.

Rätt konstig olycka, oavsett orsak.
Hur vet du att det var en olycka?
Citera
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picoje
Senad -Serb???
Montenegrin sägs det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssk77
Således medvetet val av plats och tidpunkt.

Vilken jävla analysförmåga du har. Börja som kriminalare så behöver vi ingen annan för att utreda brott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Mina tankar till offren. Avlidna som skadade

Men en sak ska alla ha väldigt klart för sig. Åkte busschaufören polisbil därifrån så misstänkte polisen som var först på plats inte sjukdom. Minsta misstanke om sjukdom så inväntar de sjukvårdspersonal. Särskilt när det är så centralt som Valhallavägen Stockholm.
Polis kör YTTERST sällan misstänkt sjuka då det oftast är kontraproduktivt.

Klockan 16.17 bekräftar polisen att det finns dödsoffer. Senare preciserar man att det rör sig om tre döda. Därutöver togs tre personer till sjukhus varav två i ambulans. Polisen meddelar samtidigt att man inlett en förundersökning om grovt vållande till annans död. Senare bekräftar polisen att busschauffören är gripen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Sjukdomsfall? Tveksamt.
Såg en video med en polis med draget vapen som aggressivt skriker åt chauffören att öppna dörren och sätta sig på golvet.
Vore konstigt av polisen att bete sig så aggressivt om man ser att det är ett uppenbart sjukdomsfall, typ avsvimmad, hjärtinfarkt, stroke, skadad.
Ingen skriker så åt någon som man ser är halvt eller helt avsvimmad eller ser skadad ut. Just saying...

Vad är det för video? Videon jag har sett där de går ut ur bussen är en lugn situation. Polisen kan ju ha reagerat på ett sätt innan han visste hur det låg till. Men när de lämnar bussen, lämnar chauffören med en polis och en person från SL. Tror inte att SL -personal fått hålla ena armen om det var terrorism.
Citera
2025-11-14, 21:48
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Om det är så att bussen inte var i trafik. Varför körde den då in på den här bussterminalen på Valhallavägen? Vad stod att utföra på bussförarens dagsschema?

Inte för att jag har mer koll än någon annan, men en möjlig förklaring skulle väl kunna vara att han noterade något strul med bussen och tänkte svänga in på hållplatsen för att stanna där och undersöka problemet. Det finns knappast så många andra vettiga ställen att stanna med en buss mitt i trafiken.
Citera
Medlem
Dessa bussar är utrustade med mikrofoner och kameror, det kommer snart visa sig vad som hänt. Jag lägger mina pengar på sjukdomsfall.

Godnatt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Furius1
Uppenbart terrordåd!

Vilka är de som kör bussarna och hur råkar man köra av vägen in i en busskur?

Etnisk svensk begår terrordåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in