2025-11-14, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Med statistiken har jag ingen aning – jag har aldrig sett de här Kia-modellerna bland topp tio. Ceed var bra när de var nya, men när de blir runt tio år och har gått lite mil börjar de ofta rasa ihop.
Av erfarenhet skulle jag inte köpa en Kia om det inte var senaste karossen – den är faktiskt riktigt bra. Det är de äldre modellerna som brukar strula.

Om man går efter prisklassen i tråden hade jag valt en Toyota Auris, årsmodell 2013 eller nyare.

Instämmer, karossen ser ofta ok ut men under brukar det vara extremt rostigt.
Citera
2025-11-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Rost, problem med bromsar och leder. Tickande bomb, skulle inte rekommendera någon Kia i den årsmodell eller prisklass.

Tappat räkningen på hur många kia i 40-70k klassen vi skickat till skroten.

Sjukt, min gamla Kia från 2010 har gått extremt många mil och har bara reparerat gamla delar som slitits ut. Nu senast generatorn men det åtgärdades enkelt för nån tusenlapp hos min goa babbemeck. Skulle absolut rekommendera en ceed!
Citera
2025-11-14, 18:37
Medlem
Just ja köpråd. Håll dig till Japan/sydkorea!
Du får en helt okej Subaru outback för de pengarna. Köp en av en pensionär också (gamlingar gillar dem) så får du en väl omhändertagen och snällt körd subba också.
Citera
2025-11-14, 18:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Kör på Toyota eller annan Japan. Sydkoreanska bilar rekommenderas ofta helt felaktigt fast dom inte är speciellt bra. Tror att folk inte kan skilja på Japan och Sydkorea och tänker att sydkoreanerna skulle ha samma kvalitetstänk. Det har dom inte.
Citera
2025-11-14, 20:43
Medlem
Sydkorea låg bakom bara för 15–20 år sedan, men utvecklingen har gått sjukt snabbt. Hyundai och Kia ligger idag på samma nivå som Toyota och Honda när det gäller driftsäkerhet, garantiarbete och byggkvalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in