2025-10-20, 21:04
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Det låter väldigt sannolikt att det är något litet problem med ventilation samt lite otätt någonstans också, osv. Kanske otätt vid ytterdörren med.

Lite osäker på hur man själv kan ”täta” vid dörren. Vet att det ska finnas nå enkla former av gör-det-själv-tätningslist. Men begriper inte hur man ska göra sånt, när det redan finns nån sån plastig list i dörröppningen…. Får googla mer. Du skrev att du hade haft liknande bekymmer. Hur åtgärdade du det? (Förutom enkla saker som att vädra hemmet dagligen osv).

Att vädra inomhus verkar ju heller inte hjälpa just det lilla bekymret med lukten som blir precis *utanför* ytterdörren…
Tack för ditt svar. 👍

Tack!
Jag hade undertryck i min lägenhet som orsakade inträngande lukt , löste det på så sätt att jag tillfälligt blockerade tilluft ventilerna helt med plast påsar och satte på spiskåpan på max för öka undertrycket ännu mera , sedan var det ett litet detektiv jobb att gå runt och lukta och känna vart det kom in drag och lukt.
Visade sig komma dels från ytterdörren ut mot trapphuset
Dels från el centralen i hallen! orsaken var att elektrikerna hade slarvat med täta huvudledningen in från stamlednings schaktet in till lägenheterna vid bygget 15 år tidigare (stamledning schaktet var gemensamt för alla lägenheter i trappuppgången och i dessa går varje lgh el servis från mätare rummet i källaren) därför kunde matos sprida sig, var komplicerat att täta detta själv men det gick att spruta in tätmassa efter demonterat lite plast kåpor som dolde eldragningen i taket.

ytterdörren tätade jag genom sätta lite tätlist direkt på dörren där det kändes mest drag för på karmen satt det ju redan en list.

Sedan tog jag väck all tillfällig plast på tilluft ventilerna samt öppnade den ventil som ger minst obehag vi ökat drag (kalluft) och denna satt i vardagsrummet. Detta för att få in mera luft och minska undertrycket i lägenheten.

Matoslukten har försvunnit helt nu
Citera
2025-10-20, 22:10
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Kåk: typ 30-tals eller 50-talshus/lägenheter. Mysterium: Det luktar ofta lite märkligt precis utanför ytterdörren. Ca bara några centimeter utanför dörren, alltså. (Det är en sån typ ”säkerhetsdörr”). Om man ska beskriva lukten, så är det närmaste man kan tänka på, en svag doft av gammalt mat-os.

Rengöring av dörren har ej hjälpt. Det luktar ej något särskilt inne i själva lägenheten och det finns inget märkbart/synligt i lägenheten, som skulle kunna vara orsaken. Vädring sker dagligen i lägenheten, likaså städas det ofta. Lukten utanför ytterdörren kan komma lite när som helst, men verkar uppstå i princip dagligen. Om man öppnar fönstret i trapphuset en stund så försvinner det nästan helt.

Vad man kan se i trapphuset, så syns inga (synliga) tillufts- eller frånluftsventiler, där.

I trapphuset på väggen (dvs utanför lägenheten), sitter ett metallrör, fyrkantigt/smalt, som går upp till en manick som jag googlade på och som verkar något slags luftmätare. (Som kanske ska hålla koll på luftkvalitet i trapphuset eller dylikt).

På väggen inne i köket sitter en sån liten tunn, rund vit ”täckplatta”, ca 8-10 cm stor, som ev. döljer nån connection till det ovan beskrivna metallröret, ute i trapphuset. (Eller kanske är helt orelaterad, men den sitter i höjd med metallröret i trapphuset). Denna täckplatta verkar vara helt fastlimmad eller dylikt. (Den ”glipar” dock lite, på ena sidan, (som att limmet lossat lite, med tiden).

- Vad kan den märkliga lukten precis utanför ytterdörren vara? Var är det mest troligt att det kommer ifrån? Är det själva ytterdörren / lister där, som avger någon slags gas? Eller är det någon ”läcka” från köket genom ”täckplattan”/ut till metallröret i trapphuset?

Kan man på nåt sätt åtgärda/täta detta själv? Kan man t ex limma igen ”täckplattan” lite bättre ? Är det svårt att täta en dörr själv?

Skriv gärna vad ni har för ev. likande erfarenheter. Eller vad som är era bästa gissningar/åtgärder? Tack 🙏 🙂

Om det luktar i trapphuset är det inte du som ska åtgärda felet. Kontakta hyresvärden om det är en hyresrätt eller styrelsen om det är en BRF.
Citera
2025-11-04, 20:24
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tack!
Jag hade undertryck i min lägenhet som orsakade inträngande lukt , löste det på så sätt att jag tillfälligt blockerade tilluft ventilerna helt med plast påsar och satte på spiskåpan på max för öka undertrycket ännu mera , sedan var det ett litet detektiv jobb att gå runt och lukta och känna vart det kom in drag och lukt.
Visade sig komma dels från ytterdörren ut mot trapphuset
Dels från el centralen i hallen! orsaken var att elektrikerna hade slarvat med täta huvudledningen in från stamlednings schaktet in till lägenheterna vid bygget 15 år tidigare (stamledning schaktet var gemensamt för alla lägenheter i trappuppgången och i dessa går varje lgh el servis från mätare rummet i källaren) därför kunde matos sprida sig, var komplicerat att täta detta själv men det gick att spruta in tätmassa efter demonterat lite plast kåpor som dolde eldragningen i taket.

ytterdörren tätade jag genom sätta lite tätlist direkt på dörren där det kändes mest drag för på karmen satt det ju redan en list.

Sedan tog jag väck all tillfällig plast på tilluft ventilerna samt öppnade den ventil som ger minst obehag vi ökat drag (kalluft) och denna satt i vardagsrummet. Detta för att få in mera luft och minska undertrycket i lägenheten.

Matoslukten har försvunnit helt nu

Intressant! Låter väldigt sannolikt att det kanske skulle kunna vara något sånt här… som du beskriver. (De bytte nån elgrej i hallen för några år sen)
men det hela låter lite komplicerat för mig att joxa med. Får väl skaffa en pojkvän som är lite mer teknisk än vad jag är.

Jag gjorde ett eget litet ”test” senaste dagarna, då jag inte lagade mat alls hemma, för att se om lukten fortfarande blir till/skapas där, precis utanför dörren. Och ja, tro fasen att lukten är där ändå!

Jag börjar tro att det kanske är själva dörren eller plastlisten vid dörren, som kanske avger en liten slags lukt eller plastig ”gas” av nåt slag. Eller om det blivit något gammalt smuts nånstans vid dörren som man inte ser…. Men det låter mest troligt att det kanske är själva dörren som ev. avger någon liten lukt från materialet i så fall…. Men omöjligt att veta säkert.

Jag ska försöka tvätta och skrubba allting vid dörren och dörröppningen igen snart, för att se om det hjälper. Annars kanske det får vara så här, helt enkelt. Det är ju inte extremt störande egentligen för mig, men man är väl mest oroad att grannar ska störa sig och kanske tro att det är ens eget fel eller dylikt.

Tack för dina svar!
Citera
2025-11-14, 09:06
Medlem
IcyHearts avatar
Uppdatering. Mysteriet är fortf. ej löst. Rätt så jobbigt. 😝 Att torka rent igen med en trasa vid dörren/dörröppningen/listerna, hjälpte inte alls.

Väldigt svårt att förstå exakt varifrån lukten kommer helt enkelt. Mer än att det kanske kan vara nån obalans i något ventilationsrör i huset + otätheter i huset pga gammalt hus.

Kommer inte ringa hyresvärden pga detta, då jag av olika skäl inte vill det. Får hålla tummarna att ingen annan i huset stör sig på detta jättemycket.

Om någon kommer på fler/andra tips som jag kan göra/kolla/åtgärda själv kring detta problem (på ett enkelt sätt) så skriv gärna i tråden. Tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in