Citat:
Det låter väldigt sannolikt att det är något litet problem med ventilation samt lite otätt någonstans också, osv. Kanske otätt vid ytterdörren med.
Lite osäker på hur man själv kan ”täta” vid dörren. Vet att det ska finnas nå enkla former av gör-det-själv-tätningslist. Men begriper inte hur man ska göra sånt, när det redan finns nån sån plastig list i dörröppningen…. Får googla mer. Du skrev att du hade haft liknande bekymmer. Hur åtgärdade du det? (Förutom enkla saker som att vädra hemmet dagligen osv).
Att vädra inomhus verkar ju heller inte hjälpa just det lilla bekymret med lukten som blir precis *utanför* ytterdörren…
Tack för ditt svar. 👍
Lite osäker på hur man själv kan ”täta” vid dörren. Vet att det ska finnas nå enkla former av gör-det-själv-tätningslist. Men begriper inte hur man ska göra sånt, när det redan finns nån sån plastig list i dörröppningen…. Får googla mer. Du skrev att du hade haft liknande bekymmer. Hur åtgärdade du det? (Förutom enkla saker som att vädra hemmet dagligen osv).
Att vädra inomhus verkar ju heller inte hjälpa just det lilla bekymret med lukten som blir precis *utanför* ytterdörren…
Tack för ditt svar. 👍
Tack!
Jag hade undertryck i min lägenhet som orsakade inträngande lukt , löste det på så sätt att jag tillfälligt blockerade tilluft ventilerna helt med plast påsar och satte på spiskåpan på max för öka undertrycket ännu mera , sedan var det ett litet detektiv jobb att gå runt och lukta och känna vart det kom in drag och lukt.
Visade sig komma dels från ytterdörren ut mot trapphuset
Dels från el centralen i hallen! orsaken var att elektrikerna hade slarvat med täta huvudledningen in från stamlednings schaktet in till lägenheterna vid bygget 15 år tidigare (stamledning schaktet var gemensamt för alla lägenheter i trappuppgången och i dessa går varje lgh el servis från mätare rummet i källaren) därför kunde matos sprida sig, var komplicerat att täta detta själv men det gick att spruta in tätmassa efter demonterat lite plast kåpor som dolde eldragningen i taket.
ytterdörren tätade jag genom sätta lite tätlist direkt på dörren där det kändes mest drag för på karmen satt det ju redan en list.
Sedan tog jag väck all tillfällig plast på tilluft ventilerna samt öppnade den ventil som ger minst obehag vi ökat drag (kalluft) och denna satt i vardagsrummet. Detta för att få in mera luft och minska undertrycket i lägenheten.
Matoslukten har försvunnit helt nu