2025-11-13, 21:44
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är min bestämda åsikt i detta fallet. Att annat anser jag vara helt sjukt.

Beror ju vilken befolkning man är lojal med.
Citera
2025-11-13, 22:03
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Är du autistisk? Det är hans far som ej följt lagar och regler, och lämnat sin son i ovisshet kring medborgarskap eller uppehållstillstånd. Normalt tar föräldrarna hand om sådant för unga upp till 18. Det har gått 4 år sen Eric blev myndig, varför skulle han tveka på sin rätt att vara här om han kom som barn med andra vuxna?

Beundransvärt att också gola ner sig själv i det avseendet!
Som sagt, han är myndig och därmed vuxen sedan 4 år och har precis som alla andra vuxna ett ansvar för att följa de lagar och regler som vi har i Sverige.
Citera
2025-11-13, 22:12
Medlem
lillen-68s avatar
Så han kom hit med pappa och en nära släkting i 11års åldern.
Dom sökte uppehållstillstånd/flyktingstatus men fick avslag alla 3.
Pappa drog efter nått år och lämnade honom & släktingen i statens vård.
Så han fick familjehem skola och gymnasium tills han blev myndig.
Sen då? Hur har han försörjt sig senaste 4 åren utan arbetstillstånd?
Omöjligen på annat än svartjobb och soc. han saknar ju uppehållstillstånd.
Utan SGI, A-kassa, aktivitetsstöd, inte inskriven på FK eller AF, ingen egen bostad.
Inte fått subventionerad sjukvård eller medicin heller sista 4a åren.
Hur kan man själv låta bli att inte upptäckt allt detta i 4a år!?
Citera
2025-11-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Varför skulle ekonomin ta över? Det gör det inte för mig. Jag har aldrig gått på ”vi måste ha invandrare för att klara välfärden”. Det är ljug från politiker och journalister. Vi behöver verkligen inte det för att klara välfärden eller nåt annat.

Så varför skulle vi ta emot någon annan flykting än den som står trasig vid gränsen som just blivit utkastad.

Varför ska vi ta emot lycksökare som inte bara suger ut våra välfärdssystem utan också begår brott?

Ändå kul att du i den här tråden blir paragrafryttare och vill följa reglerna till punkt och pricka, samtidigt som du i den andra tråden argumenterar för att skatte-tjuven Weimers barn ska få barnbidrag trots att de bokstavligen talat inte har rätt till det enligt regelverket.
Citera
2025-11-13, 22:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68

Hur kan man själv låta bli att inte upptäckt allt detta i 4a år!?

Vi kommer att få se ännu fler tusentals med individer som medvetet undgått systemet och förlitat sig på regionala beslut av känsloaktivister; beslut som saknar stöd i lagen. I det här fallet kan jag tänka mig att hans stöd från soc inte längre gick att motivera juridiskt. Soc tog ifrån sig ansvaret. Då fattade Mig beslutet om utvisning.
Citera
2025-11-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
A) Nej, en lögnare fattar att nu när släktingen åkt dit så kan han också åka dit. Sen kan han också inse vart de politiska vindarna blåser och känna att det är hans sista chans, innan lagarna blir ännu hårdare. Som sagt - han har allt att tjäna på att hävda sin okunskap.

B) Han har bott hos vuxna och gått i skolan och är enligt alla "bra integrerad". Det betyder att han även förstår och har koll på systemet. Sen är det knappast mastersnivå i statskunskap att fatta att du behöver pass och uppehållstillstånd. Barn har koll på det. Om igen - han tjänar på att spela okunnig och du bara köper det. Ska ALLA kunna säga "jag visste inte att jag behövde uppehållstillstånd" och då få nya chanser eller ska alla 22-åringar bara allmänt kunna säga "jag visste inte det för min familj var inte stabil" och slippa exakt allt från myndigheter?

C) Definiera mänsklig. Betyder det att alla som vill stanna i Sverige ska få det? Det är mänskligt? Att vi ska ta in alla som vill? Är det mänskligt? Att tvinga folk att ta in hemlösa? Medborgarlön? Vill du vara mänsklig, försörj och ta in en hemlös. Det du påstår är "mänskligt" påstår jag är lögn och cyniskt utnyttjade som på sikt är negativt för Sverige - att låta folk utan uppehållstillstånd stanna för att de påstår saker som sannolikt inte är sanna, och som de dessutom, enligt lagen, är ansvariga för men har skitit i. Lagar är till för att följas - annars anarki.

D) De har bedömt fallet individuellt naturligtvis. Migrationsdomstolen och Migrationsöverdomstolen. Så det har gjorts. Och de menar OCKSÅ att han bör åka. Så bedömer man honom individuellt ska han ut. Där har du ditt svar.

Att ett beslut har fattats betyder inte att det är rätt. Dessutom kommer det att överklagas. Rättsstaten bygger på att kunna ompröva när något blivit fel. Eric har levt här i över ett decennium, pratar svenska, arbetar, fostrar barn till goda värderingar och har ingen anknytning till Uganda. Att utvisa honom vore inte rättvisa, det vore brist på den mänsklighet som svensk lagstiftning faktiskt är tänkt att skydda.
Citera
2025-11-13, 22:46
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Rättsstaten bygger på att kunna ompröva när något blivit fel.

Vilket fel har begåtts?
Citera
2025-11-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vilket fel har begåtts?

Grunderna för det som överklagas:
”Hans anknytning till Sverige är långt mycket starkare än hans anknytning till Uganda.”
Citera
2025-11-13, 23:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
”Hans anknytning till Sverige är långt mycket starkare än hans anknytning till Uganda.”

Är det juridiskt bindande?
Citera
2025-11-14, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det jag undrar hur han kunnat levt 13 år som papperslös i Sverige.
Ingen som har reagerat?

Det är inte ovanligt. De får gå i grundskola och gymnasium gratis och kan ha mycket bra svenska. Men när de kommer till universitet måste de betala över 100 000 kr per år för att få plugga, plus för sina levnadsomkostnader.

De saknar nog även arbetstillstånd utan måste jobba svart. Eller gifta sig med en svensk.
Citera
2025-11-14, 00:44
Medlem
Mad monks avatar
Fotnot: Eric heter egentligen något annat.
Citera
2025-11-14, 01:12
Medlem
-GGs avatar
Citat:

Och så lägger man grunden för att strunta i att lämna om man får ett nej - och klänga sig kvar för att med tiden hävda "anknytning".

Varför ska MV ens utreda om alla ändå ska ges extra chanser att få stanna trots att en utredning visat att inga skäl föreligger för ett UT?

Hela familjen skulle tvingats att lämna för länge sedan.

Vem som helst kan träna några ungdomar.
Trams att framhålla det.
Senast redigerad av -GG 2025-11-14 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in