2025-10-13, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej systrarna var inga "Lasse-Major" utan riktiga kvinnor.

Ja de bör ha kunnat både läsa och skriva men tror att dessa förmågor var ganska skrala. Hur många år gick de skolan? Dessutom var inte skolgången alla dagar i veckan. Har hört uttrycket varannandagsskola.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkskola_i_Sverige#:~:text=Folkskolan%20var%20oft ast%20sex%C3%A5rig%20och,folkskolan%20fanns%20det% 20fortsatt%20utbildning.
Man kan nog också anta att de kanske inte heller var klassens ljus när de väl var i skolan.
Med det beteendemönster som man kan läsa om, så hade de säkert någon form av psykosocial diagnos.
Kanske något i stil med ADHD.
Citera
2025-10-13, 13:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton på systrarna Lundström.

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Vet du under vilka år hon var intagen på hospitalet? Finns en hel del gamla bilder på patienter därifrån men jag misstänker att det är för tidigt för att hon ska ha fastnat på ett foto?

Jag kunde inte hitta några sammanboende med henne i de register jag sökte i, varken barn eller man. Efternamnet Lagerbäck bör ju tillkommit genom giftermål? Har även sökt efter var de begravdes men inte hittat något ännu. Om de var födda runt 1840 så var de ganska så gamla 1905 när "Spånga-dramat" utspelade sig.

Tyvärr inte.

Säg inte det att det skulle vara för tidigt. Vistades Albertina där under 1880-talet så kan hon mycket väl ha kunnat bli fotad. Det finns ytterligare ett ställe där en, eller båda systrarna kan finnas, och det är i form av gamla polisfoton. De levde definitivt ett kriminellt liv och kan mycket väl ha varit välkända i den tidens undre värld i Stockholm.
Citera
2025-10-13, 15:27
Medlem
Citat:
Tyvärr inte.

Säg inte det att det skulle vara för tidigt. Vistades Albertina där under 1880-talet så kan hon mycket väl ha kunnat bli fotad. Det finns ytterligare ett ställe där en, eller båda systrarna kan finnas, och det är i form av gamla polisfoton. De levde definitivt ett kriminellt liv och kan mycket väl ha varit välkända i den tidens undre värld i Stockholm.

Det har du rätt i! Finns en del sånt på bl.a Stockholmskällan som man inte alla gånger får upp genom att googla på namnet.Ska kika.
Citera
2025-10-13, 17:26
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Det har du rätt i! Finns en del sånt på bl.a Stockholmskällan som man inte alla gånger får upp genom att googla på namnet.Ska kika.

Hittade Anna Lovisa Lundström: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/29968
Citera
2025-10-13, 18:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foto # 416 den 12 januari 1880.

Citat:
Ursprungligen postat av eremitkraftan

Se där ja - nu har vi ett foto på en av de vildsinta systrarna.

Mycket bra att du fick fram detta foto # 416 på Anna Lovisa Lundström. När rapporten skrevs 1880-01-12 gällande stöld så var hon i a f ogift.
Citera
2025-10-13, 22:50
Medlem
Mune Sangss avatar
Citat:

Tycker hon ser vän ut.
Citera
2025-10-14, 14:31
Medlem
Citat:

Snyggt! Jag var inne och kollade lite snabbt men lyckades inte hitta nån av dem.
Citera
2025-10-15, 13:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Båda systrarna lär finnas med.

Citat:
Snyggt! Jag var inne och kollade lite snabbt men lyckades inte hitta nån av dem.

Skall också kolla.

Även Albertina Charlotta Lundström lär finnas med någonstans på Stockholmskällan tycker man.

Fast nu finns väl inte alla fotografier av kvinnliga kriminella bevarade.

Citat av texten under fotot på Anna Lovisa.

"Det här fotografiet finns i ett bevarat album av strödda fotografier tillhörande polisens detektiva avdelning.

Lundström blev tilltalad för stöld enligt polisrapport den 12 januari 1880 enligt polisens anteckningar under fotografiet."
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-10-15 kl. 13:50.
Citera
2025-10-15, 22:00
Medlem
Citat:
Nej systrarna var inga "Lasse-Major" utan riktiga kvinnor.

Ja de bör ha kunnat både läsa och skriva men tror att dessa förmågor var ganska skrala. Hur många år gick de skolan? Dessutom var inte skolgången alla dagar i veckan. Har hört uttrycket varannandagsskola.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkskola_i_Sverige#:~:text=Folkskolan%20var%20oft ast%20sex%C3%A5rig%20och,folkskolan%20fanns%20det% 20fortsatt%20utbildning.
Pinsamt av mig, ställde samma fråga två gånger om de var storväxta.

Funderar ändå på deras intellekt som borde vara lite högre än normalt trots varannandagsskola.

Får en bild av att de planerar brotten i flera steg plus att bestrida åtalet med "Albertina Lundström yrkade dessutom ansvar å åklagaren stadsfiskalen L Stendahl för obefogat åtal".

Skulle en mindre begåvad formulera en sån tanke?

Intressant att ni har hittat bilder också.
Citera
2025-10-17, 20:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Systrarna Lundströms intellekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Pinsamt av mig, ställde samma fråga två gånger om de var storväxta.

Funderar ändå på deras intellekt som borde vara lite högre än normalt trots varannandagsskola.

Får en bild av att de planerar brotten i flera steg plus att bestrida åtalet med "Albertina Lundström yrkade dessutom ansvar å åklagaren stadsfiskalen L Stendahl för obefogat åtal".

Skulle en mindre begåvad formulera en sån tanke?

Intressant att ni har hittat bilder också.

De kan mycket väl ha haft ett intellekt som låg över genomsnittet trots en bristfällig skolgång. Vi kan ta ett annat exempel på detta: Mälarsjöröfvaren Nordlund (1875-1900). Han levde delvis under samma tidsepok som systrarna Lundström. Han började med att luffa omkring i landet då han var ca 10 år. Trots detta kunde han både skriva och läsa bra (antar jag). Det var inget fel på hans intellekt även om han var långt ifrån psykiskt normal. Nordlund var som vi vet helt skogstokig.

Åklagaren stadsfiskalen L. Stendahl var på sin tid en mycket känd person. Han hette Lars Stendahl och kallades för "Lasse med påken".
Citera
2025-10-28, 10:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte hittat något foto på Albertina.

Jag har sökt efter ett foto på Albertina Lundström på nätet.

Har tyvärr inte hittat något så det verkar som att ett t. ex. polisfoto inte har blivit sparat. Skulle ha varit intressant att se hur hon såg ut nu när vi har sett systerns foto.
Citera
2025-11-13, 14:20
Medlem
Citat:
Jag har sökt efter ett foto på Albertina Lundström på nätet.

Har tyvärr inte hittat något så det verkar som att ett t. ex. polisfoto inte har blivit sparat. Skulle ha varit intressant att se hur hon såg ut nu när vi har sett systerns foto.

Hittade det här i riksarkivet och det ska finnas foton om jag inte har missförstått arkivet.
https://sok.riksarkivet.se/Register/Vardomsorg/1847

"Den kvinliga ransakningsfången är för stöld tilltalade Albertina-Charlotta Lundström-Pettersson från Stockholm som intagits för observation och undersökning. Utlåtande ang. hennes sinnesbeskaffenhet hade nyligen afgifvits af öfverläkaren och hade pat. sedan fått kvarblifva å anstalten enligt K. Medicinalstyrelsens föreskrift, intill vidare meddelande från K. Styrelsen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in