2025-11-07, 14:53
  #1
Medlem
Ja, som rubriken lyder. Vad krävs egentligen för att ett telefonsamtal ska utgöra grovt olaga hot? Kan det ens någonsin utgöra grovt olaga hot?

För som jag förstått kan folk hota med att ta någons liv, att de ska bli skjutna i huvudet etc. och att detta inte anse vara speciellt allvarligt.
Citera
2025-11-07, 15:01
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Ja, som rubriken lyder. Vad krävs egentligen för att ett telefonsamtal ska utgöra grovt olaga hot? Kan det ens någonsin utgöra grovt olaga hot?

För som jag förstått kan folk hota med att ta någons liv, att de ska bli skjutna i huvudet etc. och att detta inte anse vara speciellt allvarligt.

Här är ett fall från Lexbase med grovt olaga hot via telefonsamtal:

https://lexbase.se/artikel/8129d8a9-07fa-47ce-98b8-67f8eb87567b/hot-via-telefon-i-falu-kommun-hovratten-faststaller-fangelsedom?signature=5fee037bb3ecceb8ba215be163 052054eb67bdc3caffe8d2bf68113ad4335793
Citera
2025-11-07, 15:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Här är ett fall från Lexbase med grovt olaga hot via telefonsamtal:

https://lexbase.se/artikel/8129d8a9-07fa-47ce-98b8-67f8eb87567b/hot-via-telefon-i-falu-kommun-hovratten-faststaller-fangelsedom?signature=5fee037bb3ecceb8ba215be163 052054eb67bdc3caffe8d2bf68113ad4335793

Fast det kan ju ha blivit grovt olaga hot för att de skickade bild på en pistol eller dylikt. Så det är inte säkert att det blev pga samtalen?

Har sett att det kan utgöra grovt olaga hot med bild på vapen.
Citera
2025-11-07, 15:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Ja, som rubriken lyder. Vad krävs egentligen för att ett telefonsamtal ska utgöra grovt olaga hot? Kan det ens någonsin utgöra grovt olaga hot?

För som jag förstått kan folk hota med att ta någons liv, att de ska bli skjutna i huvudet etc. och att detta inte anse vara speciellt allvarligt.

Olaga hot på telefon kommer bli ord mot ord.

Det kommer bli nedlagt, om du inte har ett oberoende vittne som inte är flickvän/vän osv kanske det blir annorlunda.

Jag blev dödshotad på telefon och polisen gjorde ingenting, anmälan lades ner bara.
Citera
2025-11-07, 15:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Olaga hot på telefon kommer bli ord mot ord.

Det kommer bli nedlagt, om du inte har ett oberoende vittne som inte är flickvän/vän osv kanske det blir annorlunda.

Jag blev dödshotad på telefon och polisen gjorde ingenting, anmälan lades ner bara.

Ja, så är det ju. Men om vi leker med tanken att samtalet är inspelat och misstänkt erkänner att han hotat att mörda dig så anses det bara utgöra olaga hot, inte grovt olaga hot va?

Det känns som att personen måste trycka pistolen mot din tinning in person för att det ska bli grovt olaga hot.
Citera
2025-11-07, 17:27
  #6
Medlem
Detta är vad "Brottsbalk (1962:700) — 4 kap. 5 §" säger:
Kod:
4 kap. Om brott mot frihet och frid
5 §   Den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett  sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig  rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom,  frihet eller frid, döms för olaga hot till böter eller  fängelse i högst två år.

Om brottet är grovt döms för grovt olaga hot till fängelse i  lägst ett och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är  grovt ska det särskilt beaktas
   1. om hotet påtagligt har förstärkts med hjälp av vapen,  sprängämne eller vapenattrapp eller genom anspelning på ett  våldskapital eller annars har varit av allvarligt slag, eller 
   2. om gärningen annars har varit av särskilt hänsynslös eller  farlig art. Lag (2023:257).

De senaste två lagarna som ändrar i BrB 4 kap. 5 § är SFS 2023:257 (prop 2022/23:53) och SFS 2018:1745 (prop 2016/17:222).

Detta är vad författningskommentarerna säger:

prop 2022/23:53 (SFS 2023:257)
Citat:
I paragrafen straffbeläggs olaga hot och grovt olaga hot. Första stycket ändras så att maximistraffet för olaga hot av normalgraden höjs till fängelse i två år och andra stycket ändras så att minimistraffet för grovt olaga hot höjs till fängelse i ett år. Övervägandena finns i avsnitt 5.3.2.

Höjningen av minimistraffet för grovt olaga hot är inte avsedd att påverka gränsdragningen mellan den brottstypen och olaga hot av normalgraden, utan syftar till att generellt höja straffnivån för gärningar som är att bedöma som grovt olaga hot. Däremot innebär höjningen av minimistraffet för grovt olaga hot tillsammans med höjningen av maximistraffet för olaga hot att det tillgängliga utrymmet för straffmätning samtidigt ökar för brott av normalgraden.
https://data.riksdagen.se/dokument/HA0353#page_139

Även "5.3.2 Olaga hot och grovt olaga hot" är relevant som börjar på sida 43.
https://data.riksdagen.se/dokument/HA0353#page_43

Citat:
Enligt 4 kap. 5 § första stycket brottsbalken döms den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid för olaga hot. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år.

Grovt olaga hot regleras i andra stycket i samma paragraf. Straffet för grovt olaga hot är fängelse i lägst nio månader och högst fyra år. Vid bedömning av om ett olaga hot är grovt ska det särskilt beaktas om hotet har förstärkts med hjälp av vapen, sprängämne eller vapenattrapp eller genom anspelning på ett våldskapital eller annars varit av allvarligt slag eller om gärningen annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.
https://data.riksdagen.se/dokument/HA0353#page_44

prop 2016/17:222 (SFS 2018:1745)
Citat:
Paragrafen behandlar olaga hot och grovt olaga hot. Den ändras på så sätt att det anges att ett hot är straffbart om det är ägnat att framkalla allvarlig rädsla i stället för, som hittills har gällt, allvarlig fruktan. Vidare vidgas tillämpningsområdet genom att det blir straffbart att hota med att utsätta andra för fler slag av brottsliga gärningar. Därutöver moderniseras paragrafen språkligt. Övervägandena finns i avsnitt 6.2.

Av första stycket, som föreskriver straffansvar för olaga hot, framgår att hotet ska vara ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla. Avsikten med ändringen är att anpassa bestämmelsen till hur tillämpningen utvecklats i praxis, varför hittillsvarande praxis alltjämt bör kunna ge vägledning. I likhet med vad som hittills har gällt innebär detta att åklagaren inte behöver bevisa att hotet i det enskilda fallet framkallat allvarlig rädsla hos målsäganden. Det är i stället tillräckligt för straffansvar att hotet typiskt sett var av sådant slag.

Bedömningen av om ett hot varit ägnat att framkalla allvarlig rädsla hos den hotade utgår från de faktiska förhållandena och görs utifrån hur situationen framstått från den hotades synpunkt. Det är då liksom hittills av betydelse bl.a. vilka åtgärder som avses med hotet, sättet på vilket hotet uttalas, parternas relation till varandra, hur gärningsmannen agerar i övrigt och vad den hotade känner till om gärningsmannens agerande sedan tidigare. För att ett hot ska vara ägnat att framkalla allvarlig rädsla bör normalt krävas att det avser ett brott som inte är helt lindrigt. Hotet behöver dock inte vara objektivt farligt, dvs. gärningsmannens avsikter att verkställa hotet har inte betydelse för straffbarheten även om det kan ha betydelse för bedömningen av gärningens straffvärde.

Genom den nya lydelsen blir det också straffbart att hota med brottslig gärning som innebär angrepp på någons frihet eller frid. Straffbestämmelsen gäller alltså även hot om brottsliga gärningar som sker på ett sätt som är ägnat att framkalla allvarlig rädsla hos den hotade för egen eller annans säkerhet till frihet eller frid. Vad som främst kan bli aktuellt är hot att utsätta någon för vissa mer allvarliga och integritetskränkande brott enligt 4 kap. Det kan t.ex. vara fråga om hot om olaga frihetsberövande, grovt hemfridsbrott eller allvarligare fall av olaga integritetsintrång.

Första stycket ändras även redaktionellt genom att ”lyfta vapen mot någon annan” utgår ur lagtexten. Ändringen syftar till att förenkla och renodla lagtexten och någon ändring i sak är inte avsedd. Lyftande eller annat användande av vapen kan alltså fortfarande utgöra ett sätt att hota med brottslig gärning.
https://data.riksdagen.se/dokument/H403222#page_93

Även "6.2 Straffbestämmelsen om olaga hot moderniseras och utvidgas" är relevant som börjar på sida 52.
https://data.riksdagen.se/dokument/H403222#page_52

Från 6.2:
Citat:
Straffbestämmelsen om olaga hot moderniseras och förenklas språkligt

I dag döms för olaga hot om någon lyfter vapen mot annan eller annars hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom. Att ”lyfta vapen” är alltså särskilt angivet som exempel på hur gärningen kan begås även om lyftandet av vapnet måste innebära ett hot om brottslig gärning för att gärningen ska vara straffbar.

Att lyfta vapen kan alltså vara ett sätt – och dessutom ett allvarligt sätt

– att hota någon annan med brottslig gärning. Att vapen används vid ett hot kan dessutom påverka straffvärdet och sedan den 1 juli 2016 ska det vid bedömningen av om ett olaga hot är grovt särskilt beaktas om hotet påtagligt har förstärkts med hjälp av vapen, sprängämne eller vapenattrapp. Det går att diskutera lämpligheten i att låta i huvudsak samma omständighet utgöra både ett exempel på när ett hot över huvud taget är brottsligt och på när brottet är grovt. Det finns dessutom många andra sätt på vilka ett hot om en brottslig gärning kan framföras än genom lyftande av vapen, särskilt i och med att straffbestämmelsen utvidgas till att gälla även hot mot frihet och frid. Mot den bakgrunden framstår det enligt regeringen som onödigt att i lagtexten exemplifiera med just ”lyftande av vapen”. I likhet med utredningen föreslår regeringen därför att ”lyftande av vapen” utgår och att det i stället anges att straffansvar gäller den som hotar annan med brottslig gärning. Att exemplet utgår ur lagtexten innebär inte någon ändring i sak; lyftande eller annat användande av vapen ska alltså liksom tidigare kunna utgöra ett sätt att hota med brottslig gärning.

Sammanfattningsvis föreslår regeringen alltså att straffbestämmelsen om olaga hot utformas så att sådana hot om brottslig gärning som är ägnade att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom frihet eller frid ska vara straffbara.
https://data.riksdagen.se/dokument/H403222#page_56

Angående rättspraxis så verkar NJA 2024 s. 335 och NJA 2008 s. 1010 relevanta.
Citat:
NJA 2024:29, NJA 2024 s. 335
”Vinkelslipen”
Olaga hot. Ett hot med en vinkelslip har inte bedömts vara så akut eller överhängande som krävs för att det ska anses påtagligt ha förstärkts med hjälp av vapen. Inte heller har brottet vid en helhetsbedömning ansetts vara grovt.
https://rattspraxis.etjanst.domstol.se/sok/publicering/7839cee0-7987-4f19-a8f8-f5b135f23aae

Citat:
NJA 2008 s. 1010, NJA 2008:90
En person som gjort sig skyldig till ett olaga hot samtidigt som han gjort sig skyldig till misshandel av den hotade har dömts för misshandel och olaga hot i brottskonkurrens. Även fråga om det olaga hotet skall bedömas som grovt brott.
https://rattspraxis.etjanst.domstol.se/sok/publicering/bb9423f0-cb45-4057-b405-99111d4bde5a

Jag markerade dom mest relevanta delarna. Det verkar alltså bero mycket på den specifika situationen huruvida något är grovt olaga hot eller inte. Hot via telefonsamtal borde kunna bli grovt olaga hot under vissa omständigheter (baserat på förarbeterna och lagtexten), men baserat på NJA 2024 s. 335 är det kanske osannolikt att det ses som grovt av domstolen (baserat på rättspraxis). Jag kan dock tänka mig att det kan ses som grovt om man säger något i stil med "jag och mitt gäng kommer att göra x..." (anspelning på ett våldskapital).
__________________
Senast redigerad av wiosk98 2025-11-07 kl. 17:56.
Citera
2025-11-08, 15:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiosk98
Jag markerade dom mest relevanta delarna. Det verkar alltså bero mycket på den specifika situationen huruvida något är grovt olaga hot eller inte. Hot via telefonsamtal borde kunna bli grovt olaga hot under vissa omständigheter (baserat på förarbeterna och lagtexten), men baserat på NJA 2024 s. 335 är det kanske osannolikt att det ses som grovt av domstolen (baserat på rättspraxis). Jag kan dock tänka mig att det kan ses som grovt om man säger något i stil med "jag och mitt gäng kommer att göra x..." (anspelning på ett våldskapital).

Tack!

Ja, man kan ju tycka att det borde anses som grovt olaga hot om man hotar med kriminellt gängvåld t.ex. Men det känns som att det inte tas på så stort allvar om det är via ett telefonsamtal.
Citera
2025-11-08, 17:27
  #8
Medlem
Ja, det beror på omständigheterna kring hotet.
Citera
2025-11-08, 17:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Tack!

Ja, man kan ju tycka att det borde anses som grovt olaga hot om man hotar med kriminellt gängvåld t.ex. Men det känns som att det inte tas på så stort allvar om det är via ett telefonsamtal.
Enligt lagtexten för BrB 4 kap. 5 § kan ett olaga hot bli ett grovt olaga hot om det förstärkts med anspelning på ett våldskapital. Detta kan göras över ett telefonsamtal, så utifrån lagtexten så kan hot via telefonsamtal bli ett grovt olaga hot och det finns inget i förarbetena som säger något annat.

Utifrån NJA 2024 s. 335 så verkar det dock som att svenska domstolar i praktiken är försiktiga med att döma ut grovt olaga hot, så det är kanske osannolikt att ett hot via telefonsamtal blir ett grovt olaga hot. Men, det är helt klart möjligt att ett hot via telefonsamtal blir ett grovt olaga hot enligt domstolen.

Från NJA 2024 s. 335:
Citat:
Bedömningen i detta fall
20. A.B:s hot har varit ägnat att framkalla allvarlig rädsla hos målsäganden. Det förhållandet att målsägande på grund av sin erfarenhet som polis möjligen lättare har kunnat hantera hot än de flesta andra i motsvarande situation påverkar inte bedömningen, särskilt som det står klart att han har tagit hotet på allvar. A.B. har alltså gjort sig skyldig till olaga hot. Frågan blir då om brottet ska bedömas som ett brott av normalgraden eller som ett grovt brott.

21. Det är ingen tvekan om att vinkelslipen hade kunnat åstadkomma mycket allvarliga skador och den måste i en situation som den aktuella ses som ett vapen vid tillämpningen av 4 kap. 5 § andra stycket BrB.

22. A.B. har uttalat muntliga hot och förstärkt dessa genom att närma sig målsäganden med vinkelslipen påslagen och hållit den i ansiktshöjd. Han har emellertid inte gjort något utfall med vinkelslipen och inte heller varit riktigt nära målsäganden med den. Målsäganden har utan problem kunnat dra sig undan. Av utredningen framgår att A.B. agerade i det huvudsakliga syftet att kunna lämna platsen.

23. Mot denna bakgrund kan hotet inte sägas ha varit så akut eller överhängande som krävs för att det ska anses påtagligt ha förstärkts med hjälp av vapen (jfr p. 13). Inte heller vid en helhetsbedömning finns det skäl att rubricera gärningen som grovt olaga hot. Brottet ska i stället bedömas som olaga hot av normalgraden.

Gör ett bildsök på "vinkelslip"! Inte särskilt roligt att bli hotad av en person som har en vinkelslip och samtidigt säger saker som "jag kommer skära av dig halsen" osv.
Citat:
A.B. har hotat N.S. genom att rikta en vinkelslip mot honom och uttala ”jag kommer skära av dig halsen”, ”jag kommer skära ut dina ögon” och ”jag kommer döda dig” eller liknande uttryck med samma innebörd. Det hände den 13 september 2023 [i] Mölndals stad.
https://rattspraxis.etjanst.domstol.se/sok/publicering/7839cee0-7987-4f19-a8f8-f5b135f23aae

Om detta inte är ett grovt olaga hot enligt HD så ska det nog mycket till för att ett hot via telefonsamtal ska bli ett grovt olaga hot, men det kan som sagt fortfarande bli det.
Citera
2025-11-10, 08:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Ja, som rubriken lyder. Vad krävs egentligen för att ett telefonsamtal ska utgöra grovt olaga hot? Kan det ens någonsin utgöra grovt olaga hot?

För som jag förstått kan folk hota med att ta någons liv, att de ska bli skjutna i huvudet etc. och att detta inte anse vara speciellt allvarligt.

Tveksamt, grovt olaga hot brukar ju kräva att man hotar någon med ett vapen
Citera
2025-11-11, 15:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Tveksamt, grovt olaga hot brukar ju kräva att man hotar någon med ett vapen

Ja, det verkar onekligen så. På telefon är det tydligen lugnt att hota med att man ska skjuta någon i huvudet och med diverse våldskapital som grovt kriminella gäng. Det blir väl bara några dagsböter.
Citera
2025-11-11, 16:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Ja, det verkar onekligen så. På telefon är det tydligen lugnt att hota med att man ska skjuta någon i huvudet och med diverse våldskapital som grovt kriminella gäng. Det blir väl bara några dagsböter.

Har själv blivit utsatt för allvarliga brott ifrån grovt kriminella så jag vet hur det känns
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in