Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Du ska säga att jag ska läsa på om historia men du sitter och hittar på att Nordkorea och Sydkorea slutit fred?!
Nej länderna har inte slutit fred eftersom inget av de länderna erkänner motpartens legitimitet som nation.
Konflikten räknas som världens längsta nu pågående krig, det trodde jag alla kände till, särskilt såna som vill läxa upp andra om historia.
Så alltså, officiellt sett är det krig på halvön KOREA men Sydkorea håller val trots pågående ockupation och pågående krig.
Hur är det möjligt för dom men omöjligt för "demokratins förkämpe" Ukraina?
Jag vill säga att den stora anledningen till att Ukraina inte håller val är för att det passar "Den fria världen" och Ukrainas "verkliga makthavare" bra.
Om folket skulle få bestämma skulle Ukraina antagligen kapitulera och det vill inte team Lindsey Graham, därför omvandlade man Ukraina från "demokrati på pappret" till BANANREPUBLIK.
Som nån president för FIFA sa, det är mycket bättre att hålla fotbolls-VM i en diktatur för då slipper man strul!
Att Sydkorea håller val beror på att det är en stat. Ingen del av den stat som utropades 1948 är ockuperad av något annat land. Däremot råder - fortfarande - krigstillstånd i förhållande till grannlandet Nordkorea. Men stillestånd råder sedan länge vid fronten och inget av Sydkorea är ockuperat. Därför kan man hålla val; alla medborgarna har möjlighet att rösta. Detta är en stor skillnad mot läget i Ukraina där ca 20% av ytan är ockuperad av ett annat land och stora oreglerade folkomflyttningar skett pga kriget. Så situationen är inte jämförbar.
Folket vill sannolikt inte att landet ska kapitulera. Det är extremt ovanligt att befolkningen i ett invaderat land vill ge upp. Jag kan på rak arm inte komma på något fall de senaste hundra åren.