2025-11-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om inte ens dom var riktiga svenskar så har det fan aldrig funnits några riktiga svenskar.

Allt är en fråga definition. Vem är svensk för dig? SCB och forskarna har en. Nassarna en annan. Juristerna en annan. Genetiskt så är vi alla extremt lika. Endast max 0.2 procent skiljer dig från en annan människa.
Citera
2025-11-08, 13:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Folk bryr sig om olika samhällsproblem, så har det alltid varit. Själv bryr jag mig absolut noll om våra co2-utsläpp, vilket säkert många klimatmuppar tycker är skitkonstigt eftersom världen snart kommer gå under om vi inte ökar bensinpriset. Enligt dom alltså.

Så är det förstås. Och de som går runt med ständig ångest över klimatet är samma typ av människor som går runt med ständig ångest pga invandrare.

Vi vanliga medborgare skiter i sånt över lag och lägger vår energi på våra egna liv och våra nära och kära.
Citera
2025-11-08, 13:24
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Tycker att SD:s politik ofta är för osmidig och offensiv. Dom skulle mest kunna låta den bistra verkligheten göra jobbet istället och slippa badwill och nedsmutsning av PK-etablissemanget gång på gång.
Citera
2025-11-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
SD gör nog detta för att skapa mer polarisering inför valet 2026.

Lite som att S skulle skapa polarisering för att de pratar om arbetslöshet?
SD gör detta för att legitimera sin politik, en ganska basic grej egentligen.

Sedan vad man tycker om det hela osv, är så klart upp till var och en men är det fel att vi får något att ta ställning till, eller vill du bli serverad ett ställningstagande?
Citera
2025-11-08, 13:25
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Så är det förstås. Och de som går runt med ständig ångest över klimatet är samma typ av människor som går runt med ständig ångest pga invandrare.

Vi vanliga medborgare skiter i sånt över lag och lägger vår energi på våra egna liv och våra nära och kära.
Jo, det låter betydligt vettigare.
Citera
2025-11-08, 13:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Allt är en fråga definition. Vem är svensk för dig? SCB och forskarna har en. Nassarna en annan. Juristerna en annan. Genetiskt så är vi alla extremt lika. Endast max 0.2 procent skiljer dig från en annan människa.

Själv bryr jag mig inte så mycket om vem som är ”svensk” eller ej. Om folk är sköna så är de sköna.

Men om du frågar skulle jag säga att min definition av en ursvensk är Karl-Oskar i Mobergs Utvandrarna (även om det rör sig om en fiktiv karaktär).
Citera
2025-11-08, 13:35
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Word. Måste vara så sjukt jobbigt att gå runt och bry sig så jävla mycket om vad främmande människor kommer ifrån. Å NEJ! En somalier på ICA! SHIT! En iranier i väntrummet på SÖS. KUKEN! En thailändare på Donken.

Skaffa er ett liv för fan.

Det är väl än mer osunt att irritera sig på dem som är irriterade.
Citera
2025-11-08, 13:42
Medlem
Citat:
Själv bryr jag mig inte så mycket om vem som är ”svensk” eller ej. Om folk är sköna så är de sköna.

Men om du frågar skulle jag säga att min definition av en ursvensk är Karl-Oskar i Mobergs Utvandrarna (även om det rör sig om en fiktiv karaktär).

Då är jag ursvensk :-) Jag härstammar från en av byarna, som Moberg tog många av personerna i från. Men Jag gissar att jag är del skogsfinne, svensk, belgare och möjligen balt.
Citera
2025-11-08, 13:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är väl än mer osunt att irritera sig på dem som är irriterade.

Det håller jag med om. Själv tycker jag mest att dessa nötter är roliga.
Citera
2025-11-08, 13:43
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
SCB statistiken är helt värdelös då 2:a generationens invandrare och senare räknas som svenskar precis som vi som bott här i tusentals år, även fast dessa personer kanske inte ens talar svenska och är från MENA länder.

SCB statistik över invandring går rakt ner i soptunnan för mig.

Du har knappast bott här i tusentals år. Däremot kan du kanske spåra ditt släktskap tillbaka till 1600-talet om du har tur.

Definitionen av 2:a generationen är väl tämligen viktig skulle jag hävda. De vänner vars ena förälder eller båda kommer från ett västeuropeiska land ser jagknappast som ett problem. Lika så de barn som mina barn umgås med, vars ena förälder kommer från USA. Alla dessa faller väl in i kategorin utlandsfödda

Hade kartan kunnat visa varifrån invandringen kommer hade den varit intressant. Nu blir den rätt meningslös då alla som flyttar från Finland till Sverige gör att det är korpsvart uppe i norr. Koppla den data man har till arbetslöshet så kan man få en bättre bild av var alla raketforskare och läkare valt att flytta ochpå så sätt ge oss en uppfattning som skulle kunna användas.
Citera
2025-11-08, 13:48
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Det håller jag med om. Själv tycker jag mest att dessa nötter är roliga.

Självhävdelse är inte snyggt.
Citera
2025-11-08, 13:51
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Citat:
Word. Måste vara så sjukt jobbigt att gå runt och bry sig så jävla mycket om vad främmande människor kommer ifrån. Å NEJ! En somalier på ICA! SHIT! En iranier i väntrummet på SÖS. KUKEN! En thailändare på Donken.

Skaffa er ett liv för fan.

Kom tillbaka när du har småbarn som du vill ska växa upp i ett tryggt, svenskt samhälle som du själv gjorde. Något säger mig att du inte kommer att ta dina barn och flytta till Rinkeby?
Senast redigerad av Exemplarisk. 2025-11-08 kl. 13:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in