Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Det har spekulerats i flera olika substanser:
1. Insulin – mycket osannolikt. Det skulle främst ge lågt blodsocker och i andra hand lågt kalium.
2. Vätskedrivande/Furix – mindre sannolikt. Så pass mycket furix så att man skulle få så lågt kalium skulle göra en extremt kissnödig och det tycker man att de borde ha nämnt.
3. Lakrits – extremt osannolikt. Varför skulle 3-4 olika personer på samma avdelning sätta i sig en så grotesk mängd lakrits? Låter också osannolikt.
4. Koffein – osannolikt. I så fall någon form av avsiktlig förgiftning, men det låter osannolikt att man skulle få i någon så mycket koffein.
5. Teofyllin – osannolikt. En typ av medicin som inte används så mycket. Ger massor av andra biverkningar också.
5. Lokelma/Veltassa har jag inte sett nämnas, men det är tänkbart. Det är läkemedel som sänker kalium. Man skulle dock behöva en stor mängd, och dessa läkemedel är i pulverform. Verkar inte helt sannolikt att man skulle kunna lura i någon det. Är dyrt och finns nog inte så ofta på barnavd.
6. Barium – möjligt. Inget som typiskt finns i sjukhusmiljö, men kan finnas i rengöringsmedel i lab, vilket kan ge hypokalemi även i mindre doser.
Japp, läkemedel känns långsökt. Det finns förvisso 500 mg furixtabletter, (de vanliga är på 40 mg), men isåfall skulle de ha kissat mängder. Jag provade att ta en furixtablett, en gång på 40 mg. Kissade 2,5L på 4 timmar!
Man kan avslå insulin. För att insulin ska vara farligt, ska man ge det i blodbanan, då får du snabb effekt och snabbt får du hjärnskador och kan vara död inom några timmar utan behandling.
Jag tror på någon form av rengöringsmedel. Alltså någon som har medvetet förgiftat personalen. De jobbar på sjukhus, så det finns gott om kemikalier för att rengöra ytor.
70% etanol för att rengöra ytor tror jag på.