2025-11-07, 18:28
Medlem
Slug2s avatar
Kaffe är ju ett bra medium att gömma stora mängder koffein i. Koka en svag sats och tillsätt sedan rent koffein. Att det sedan smakar väldigt beskt skulle avfärdas som att kaffet kokats starkt..

Effekterna av koffeinet kommer ganska snabbt. Om samtliga tre offer fått symtomen inom ~1 timme efter intaget kaffe borde man kunna ringa in ett mönster.
Senast redigerad av Slug2 2025-11-07 kl. 18:52.
Citera
2025-11-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det har spekulerats i flera olika substanser:

1. Insulin – mycket osannolikt. Det skulle främst ge lågt blodsocker och i andra hand lågt kalium.
2. Vätskedrivande/Furix – mindre sannolikt. Så pass mycket furix så att man skulle få så lågt kalium skulle göra en extremt kissnödig och det tycker man att de borde ha nämnt.
3. Lakrits – extremt osannolikt. Varför skulle 3-4 olika personer på samma avdelning sätta i sig en så grotesk mängd lakrits? Låter också osannolikt.
4. Koffein – osannolikt. I så fall någon form av avsiktlig förgiftning, men det låter osannolikt att man skulle få i någon så mycket koffein.
5. Teofyllin – osannolikt. En typ av medicin som inte används så mycket. Ger massor av andra biverkningar också.
5. Lokelma/Veltassa har jag inte sett nämnas, men det är tänkbart. Det är läkemedel som sänker kalium. Man skulle dock behöva en stor mängd, och dessa läkemedel är i pulverform. Verkar inte helt sannolikt att man skulle kunna lura i någon det. Är dyrt och finns nog inte så ofta på barnavd.
6. Barium – möjligt. Inget som typiskt finns i sjukhusmiljö, men kan finnas i rengöringsmedel i lab, vilket kan ge hypokalemi även i mindre doser.

Japp, läkemedel känns långsökt. Det finns förvisso 500 mg furixtabletter, (de vanliga är på 40 mg), men isåfall skulle de ha kissat mängder. Jag provade att ta en furixtablett, en gång på 40 mg. Kissade 2,5L på 4 timmar!
Man kan avslå insulin. För att insulin ska vara farligt, ska man ge det i blodbanan, då får du snabb effekt och snabbt får du hjärnskador och kan vara död inom några timmar utan behandling.

Jag tror på någon form av rengöringsmedel. Alltså någon som har medvetet förgiftat personalen. De jobbar på sjukhus, så det finns gott om kemikalier för att rengöra ytor. 70% etanol för att rengöra ytor tror jag på.
Senast redigerad av Lofiboy 2025-11-07 kl. 20:15.
Citera
2025-11-07, 21:01
Medlem
Kolla vilken missnöjd patient som behandlats med Resonium
Citera
2025-11-07, 21:33
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slug2
Kaffe är ju ett bra medium att gömma stora mängder koffein i. Koka en svag sats och tillsätt sedan rent koffein. Att det sedan smakar väldigt beskt skulle avfärdas som att kaffet kokats starkt..

Effekterna av koffeinet kommer ganska snabbt. Om samtliga tre offer fått symtomen inom ~1 timme efter intaget kaffe borde man kunna ringa in ett mönster.
Hur stora mängder skulle krävas för att få dessa symtom?

Kanske någon som ville väcka upp trötta kollegor och råkade överdosera lite.
Citera
2025-11-07, 21:34
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Japp, läkemedel känns långsökt. Det finns förvisso 500 mg furixtabletter, (de vanliga är på 40 mg), men isåfall skulle de ha kissat mängder. Jag provade att ta en furixtablett, en gång på 40 mg. Kissade 2,5L på 4 timmar!
Man kan avslå insulin. För att insulin ska vara farligt, ska man ge det i blodbanan, då får du snabb effekt och snabbt får du hjärnskador och kan vara död inom några timmar utan behandling.

Jag tror på någon form av rengöringsmedel. Alltså någon som har medvetet förgiftat personalen. De jobbar på sjukhus, så det finns gott om kemikalier för att rengöra ytor. 70% etanol för att rengöra ytor tror jag på.
Etanol? Då hade dom ju blivit berusade.
Citera
2025-11-07, 21:37
Medlem
Giftinformationscentralen skriver:

"Sedan ett antal år finns, som tidigare nämnts, koffeinpulver
för egentillverkning av ”energidrycker” till försäljning på internetsajter
riktade mot den svenska marknaden. Säljarna rekommenderar en
portionsdosering på ”1/16 tesked”, vilket ska motsvara 200 mg.

Förpackningsstorlekar på 0,5 kg förekommer
och dessa innehåller lika mycket koffein som 5 000 av apotekets
koffeintabletter eller 50 förpackningar av en storlek
som 2004 belades med receptkrav. Denna utveckling har
föranlett en varning till allmänheten från Livsmedelsverket
och Giftinformationscentralen (10).
Jumboförpackningarna av koffeinpulver räcker förutom
till att producera 2 500 portioner hemlagad ”energidryck”
också till att orsaka potentiellt livshotande förgiftningar hos
47,6 individer med en kroppsvikt på 70 kg."

Har man försökt framställa egen energidryck på avdelningen, månntro?
Citera
2025-11-07, 21:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Slug2

Talar vi kaffemaskin tänker jag mer o mer på kissemurran tråd finns
Citera
2025-11-07, 21:59
Medlem
Slug2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Hur stora mängder skulle krävas för att få dessa symtom?

Vet inte vid vilka doser som hypokalemin kan sätta in, men de andra symptomen kan komma vid ett gram eller mindre till och med. Beror mycket på individuella faktorer.

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Talar vi kaffemaskin tänker jag mer o mer på kissemurran tråd finns

Kan ju vara kaffe man brygger och sedan håller i termos. Sådana fanns mycket där jag jobbade inom vården.
Citera
2025-11-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det har spekulerats i flera olika substanser:

1. Insulin – mycket osannolikt. Det skulle främst ge lågt blodsocker och i andra hand lågt kalium.
2. Vätskedrivande/Furix – mindre sannolikt. Så pass mycket furix så att man skulle få så lågt kalium skulle göra en extremt kissnödig och det tycker man att de borde ha nämnt.
3. Lakrits – extremt osannolikt. Varför skulle 3-4 olika personer på samma avdelning sätta i sig en så grotesk mängd lakrits? Låter också osannolikt.
4. Koffein – osannolikt. I så fall någon form av avsiktlig förgiftning, men det låter osannolikt att man skulle få i någon så mycket koffein.
5. Teofyllin – osannolikt. En typ av medicin som inte används så mycket. Ger massor av andra biverkningar också.
5. Lokelma/Veltassa har jag inte sett nämnas, men det är tänkbart. Det är läkemedel som sänker kalium. Man skulle dock behöva en stor mängd, och dessa läkemedel är i pulverform. Verkar inte helt sannolikt att man skulle kunna lura i någon det. Är dyrt och finns nog inte så ofta på barnavd.
6. Barium – möjligt. Inget som typiskt finns i sjukhusmiljö, men kan finnas i rengöringsmedel i lab, vilket kan ge hypokalemi även i mindre doser.

Tror inte vi behöver tänka på att de ska va tillgängligt på sjukhus.
Jag tror det är föräldrar i sorg eller ilska som ligger bakom en förgiftning.

Jag är inte så insatt i Barium? Hur snabbt borde labbprover komma tillbaka som positiva?
Citera
2025-11-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy

Det beror på hur mycket vätska man har i kroppen att kissa ut hur snabbt man kissar och vilken mängd.
Men för att bli så sjuka som dem blivit borde dem behöva kissa onormalt mkt i flera dagar och borde märkt något!

Tror också på avsiktlig förgiftning med något sådant.
Men tror inte på etanol. Det borde märkas tydligt på smaken
Citera
2025-11-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Giftinformationscentralen skriver:

"Sedan ett antal år finns, som tidigare nämnts, koffeinpulver
för egentillverkning av ”energidrycker” till försäljning på internetsajter
riktade mot den svenska marknaden. Säljarna rekommenderar en
portionsdosering på ”1/16 tesked”, vilket ska motsvara 200 mg.

Förpackningsstorlekar på 0,5 kg förekommer
och dessa innehåller lika mycket koffein som 5 000 av apotekets
koffeintabletter eller 50 förpackningar av en storlek
som 2004 belades med receptkrav. Denna utveckling har
föranlett en varning till allmänheten från Livsmedelsverket
och Giftinformationscentralen (10).
Jumboförpackningarna av koffeinpulver räcker förutom
till att producera 2 500 portioner hemlagad ”energidryck”
också till att orsaka potentiellt livshotande förgiftningar hos
47,6 individer med en kroppsvikt på 70 kg."

Har man försökt framställa egen energidryck på avdelningen, månntro?

Även om jag inte får ihop symtomen kring koffein teorin med vad som presenterats osv..

Så undrar jag... Borde inte de framkommit av dessa individer? Varför ska dom dölja att dom experimenterat? Låter så märkligt.. Sen en fjärde person.. Visst skam osv men ändå.... Hade jag hamnat på intensiven efter ha tagit något skit, hade jag inte tvekat på att berätta vad för att vården ska kunna behandla än korrekt utan att något går tok.

Nu kanske jag generaliserar mycket. Men min uppfattning av barnavdelningar är att det ofta är individer som relativt unika, stabila samt lugna individer (ffa snälla/empatiska), inte riktigt typen som skulle hitta på tok i min värld, men man ska vara försiktig med att tänka så såklart..
Senast redigerad av rawjudge 2025-11-07 kl. 23:31.
Citera
2025-11-07, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapiens
Kolla vilken missnöjd patient som behandlats med Resonium

Restnoterat just nu verkar det som så ska va någon som haft mkt hemma då.
Men är oavsett också inne på anhörig till ett barn som fart illa i deras vård eller som inte gått att rädda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in