2025-11-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nej, Ukraina är mycket svagt och står inför en kollaps.

Jo vi har hört det i snart 4 år nu.
Citera
2025-11-07, 22:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://english.nv.ua/nation/u-s-now-supports-using-russian-assets-for-ukraine-aid-50559012.html

Verkar inte gå så bra med den ryska planen.

Otroligt dumt. Det är i sammanhanget ganska små summor, men det får förtroendet för det finansiella systemet och dollarn att minska kraftigt.
Citera
2025-11-07, 22:35
Medlem
Citat:
Nej, Ukraina är mycket svagt och står inför en kollaps.
Har du en prognos om vilket årtionde detta kommer hända?
Citera
2025-11-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Har du en prognos om vilket årtionde detta kommer hända?

Han måste kolla med WeebUnion först.
Citera
2025-11-07, 22:38
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
För de funkade jättebra mot Israeliska plan när de anföll Iran eller inte alls.

Nja det är inte riktigt förklaringen. Motmedel kan innebära falska ekon/En direkt störd miljö / Samt aktiv motbekämpning . Ovanpå det spelar såväl bättre länksystem samt ett överlägset informationsöverläge in i bilden .

Israel visste vart varenda mål befann sig och det påminde mer om en skalpell och ett lyckat kirurgiskt ingrepp.

Adderar man man dessutom ovanpå det in dåligt utbildad personal som dessutom tassar på tårna och är rädda eller nervösa så slutar det med att de bekämpar eget flyg eller passagerarflygplan / alternativt slår på sitt egna system för tidigt och gör sig själva till måltavlor för bekämpning. AGM88 here i come .

Ja och den lilla detaljen att beskydda sitt tunga luftvärn . Min teori är att tungt luftvärn blir meningslöst om man röjt sin position på förhand och fienden vet vad de ska bekämpa och vart de ska bekämpa det . Jisses Ukraina har till och med satt in marktrupp på Krim och de sprängde ett system med S400 ( är positionen röjd så är den röjd )
Citera
2025-11-07, 22:41
Medlem
Citat:
Putin förklarade redan före invasionen att målet är att avmilitarisera Ukraina:
https://en.wikipedia.org/wiki/Putin%27s_invasion_of_Ukraine_speech

Ha ha och då tänkte du genast att de kommer inte att vilja ta mark och alla stridsvagnar med soppatorsk är en undanmanöver?

Du hänger med på att vi vet vad du skrev för ett år sen och att vi VET att det är fantasier? Ingen tror att du ljuger alla VET.
Citera
2025-11-07, 22:41
Medlem
Ryssland kommer inte ha några oljeraff kvar snart i den takt Ukraina systematiskt attackerar dem.

https://x.com/LXSummer1/status/1986840758733971541?s=19

🔥 Refineries and oil depots in Russia and occupied territories have been attacked at least 250 times during the war. 85% of the strikes were successful!

Oil refineries and oil depots in the Russian Federation and occupied Ukrainian territories have been attacked by drones, missiles, artillery, helicopters, and saboteurs from the Armed Forces of Ukraine and the Main Intelligence Directorate at least 250 times over three and a half years of war, according to "Verstka." The targets included 110 refineries and bases, including sea terminals.

In 2022, only 18 attacks were recorded, and in 2023 there were slightly more cases — 27, but in the first two years Russian authorities tried to cover these incidents less or at least not disclose the causes of fires and explosions, so the actual number of attacks could have been significantly higher. In 2024, governors' statements became more detailed, and attacks were likely more frequent, allowing "Verstka" to record 94 incidents. The incomplete year 2025, as of the morning of November 6, has already become a record for attacks — at least 111 have been noted.

Of the 250 strikes, 213, or 85%, were successful — meaning they caused at least fires in utility buildings or debris falling on enterprise territory, and in some cases — explosions and fires at processing units and tanks. The results of the remaining 37 (15%) attacks could not be confirmed by "Verstka," but some of them could still have been effective.

Most often, facilities in southern regions suffer — Ilsky Refinery (10 attacks during the war) and Afipsky Refinery (8 attacks), Tuapse Refinery (7 attacks) in Krasnodar Krai, Volgograd Refinery (10 attacks), as well as various oil depots and sea terminals in these regions, Rostov Oblast, and occupied Crimea. But there are notable examples in the Central Federal District as well — Ryazan Refinery was hit or targeted at least 10 times
Citera
2025-11-07, 22:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Du har rätt i att det är 2 liknande artiklar och jag vet ej vart det gick fel, ursäkta mig.

Nja det började väl med att du påstod att Ukraina hade svag stridsmoral och för att styrka det så tog du upp deserteringen.

Att summan är så hög de första månaderna 2025 borde påverkats av amnestin.

https://amp.dw.com/en/ukraines-deserters-returning-to-the-front/a-72276298

Att där är en stor del som återvänder ca 30/40 som återvänt i AWOL gruppen framgår också.

https://www.rferl.org/amp/ukraine-infantry-crisis-military-army-war/33497989.html

Så dina siffror är fortfarande missvisande
när du hävdar att där är 20 000 som lämnar per månad.

""The acts they have committed fall under the criminal code, but that does not mean they are bad soldiers," said Roman Horodezkyi, an officer responsible for psychological support in the 68th Jaeger Brigade, which is also stationed on the Pokrovsk front. Horodezkyi said about 30% of soldiers return to duty after deserting, and half of those return to their original unit."

Han är I Jaeger Brigade, jag utgår från att det är en av de tuffaste, mest motiverade brigaderna. Intressant ändå att han säger att 15% desertörer flyttar till andra brigader, och 15% ångrar sin desertering helt enkelt. Så att byta brigad är inte jättevanligt.

Kanske är siffrorna från hans brigad bland de bättre. Skräckexemplet är ju den franska 155e brigaden, där mer än 30% av den deserterade direkt. 🤡 https://www.rferl.org/a/ukraine-france-brigade-desertions/33328498.html

Jag tror att knappt 10% är "bondpermis".

Hur som, låt oss gå på dina siffror, det är det bästa vi har. Om 30% är tillfälligt förlorade, så blir det i Augusti 2025 mellan 50+185*0,7 =179,500 deserterade. Plus mörkertalet som inte är reggade. Jag tror det är lågt, och antar konservativt 10 000.

De senaste 2 månaderna ytterligare 25 000 desertörer som mest.

Vid amnestin tror jag 20 000 återvände, och låt oss anta att Jaegern som intervjuades inte pratade om dem.

Med denna fakta justerar jag min gissning och även lägger på den senaste månaden: 180,000 soldater har deserterat.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://english.nv.ua/nation/u-s-now-supports-using-russian-assets-for-ukraine-aid-50559012.html

Verkar inte gå så bra med den ryska planen.

Är de fullständigt från vettet? Ska de stjäla de ryska tillgångarna? Det kommer ju bara att öka stödet för kriget i Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-2k
Om det var fallet, varför velade väst så otroligt länge med vapenleveranser? Och varför är det mest västaste landet det som velar mest? 5D-schack?

Därför att väst inte har obegränsade resurser och därför att målet aldrig varit att befria Ukraina, utan bara att trötta ut och skada Ryssland, vilket inte är samma sak.

Usa velar mest eftersom de vet att det är kört för Ukraina. De har använt Ukraina som proxyarmé för att skada Ryssland och nu när Ukraina börjar blöda ut och inte har så mycket mer att ge, så tar Usa sina händer ifrån konflikten.

Ukraina har spelat ut sin roll och landet kan nu kastas under bussen. Usa har andra problem annorstädes.
Citera
2025-11-07, 22:46
Medlem
Dumdrygs avatar
Tre Kinzhal missiler avfyrade mot något mål strax utanför Kiev.

3 Kinzhal missiles were launched towards Vasylkiv in Kyiv region

https://liveuamap.com/en/2025/7-november-21-3-kinzhal-missiles-were-launched-towards-vasylkiv
Citera
2025-11-07, 22:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Dit jag vill komma är att Ukrainas arme har växt i storlek (även rysslands antal vid fronten har växt). Likaså som den inhemska vapenproduktionen...

Vedrörande desertingar på den Ukrainska sidan, så jo det finns och jag har ju även läst i västerländsk press om detta. Bekymmersamt..., och jag misstänker en sak där : För kort utbildning innan man skickas ut i krigets fasor.

Du skrev tidigare detta :

Förklaringar:
Deserteringar
Ingen går att mobilisera
De dör som flugor vid fronten

..men du överdriver som jag ser det, kroniskt också inlägg, efter inlägg. För jag får det inte logiskt att gå ihop, för enligt dina påståenden...och om det vore så..., så hade ju fronten kollapsat sedan länge !

Men, det gör det fortfarande inte..(trots påståenden ifrån endel skribenter att allt utav västerländsk materiell är bortskjutet sedan länge. Sk-t grejer var det också !)

Så, moralen i den Ukrainska armen är fortfarande på plats "trots att man dör som flugor"..., och Ryssland står närmast överallt vid fronten och "stampar på samma ställe"...

Enligt artikeln jag länkade och även andra rapporteringar så krymper ukrainska frontbemanningen jämfört med sin peak.

Det är 10 000 man i månaden mindre varje månad på ukrainska sidan av fronten, enligt andra källor, googla själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in