Citat:
Ursprungligen postat av
kretinsky7
Herregud, men det där är ju mobbning och pöbelmässigt flockbeteende från gängets sida. One man against them all. Ungefär som när alla partiledare stod och höll med varandra i debatter mot Jimmie Åkesson för ett årtionde sedan.
Truls och brorsan mot världen. Måste säga att jag blir mer imponerad av Truls efter att se det där. Killen är en rebell. Pingisens Zlatan. Cool som fan och en individualist in i märgen som säger vad han tycker, det sticker jantelagsförespråkarna i ögonen.
Räcker också att observera hur Truls firade varje boll som han vann mot Anton i förra veckan i Montpellier för att inse hur djup sprickan mellan de två är, man skriker inte på det sättet mot en polare.
Ja, det är verkligen alla mot en .inklusive Bordtennisförbundet.
Detta brev skickade Bordtennisförbundet ut till distrikten för att skicka ännu mer bensin på elden..
Kära pingisvänner i distrikten,
Vi alla befinner oss just nu mitt i allt som händer, och som brukar hända, under denna period av året. Vårkanten brukar vara, som vi alla vet, just mitt i tävlingsverksamheten, mitt i serieavslutningen, mitt i årsmötestider och mitt i föreningarnas mest intensiva verksamhet innan det så sakteligen ebbar ut i en säsongsavslutning under maj och juni.
Kurvorna pekar uppåt hos alla – Svenska Bordtennisförbundet, distrikten och hos föreningarna. Den landsomfattande pingisfebern märker alla av på nivåer vi sällan skådat inom svensk pingis snart hundraåriga historia. Det är kort sagt en helt fantastisk tid vi befinner oss i. Alla inom svensk pingis måste nu ta hand om allt som händer, samtidigt som vi gemensamt måste rusta strategiskt för att febern inte svalnar.
Visst är det mänskligt att vi alla kan känna att "nu är det nästan för mycket". Samtidigt skulle ingen av oss vilja byta ut befintlig situation till det motsatta och det är därför en hel rörelse kämpar och gläds varje dag för den tid vi just nu får uppleva.
De senaste veckorna har tyvärr också handlat om något helt annat. Och "mitt i" blir i detta brev just om detta. Det har troligtvis inte undgått någon av er att svensk bordtennis har varit ämne för mindre trevliga rubriker i svensk media den senaste tiden. Det är inte ett enskilt ärende som omnämnts inför öppen ridå, det har fram till idag vuxit till flera.
Det är en oerhört tråkig situation som uppstått. Det finns inga vinnare i det som pågår, bara förlorare, och det drabbar tyvärr hela den svenska pingisrörelsen. Det ägnas otroligt mycket tid åt att hantera det som just nu händer kopplat till den media som skapats. Det skapar mycket stora problem i det annars så otroligt positiva arbete som utförs av så många under denna säsong.
Svenska Bordtennisförbundet riskerar, som en konsekvens av det som varit i media, att tappa flertalet nytillkomna sponsorer som inte är intresserade av att förknippas med den typen av rubriker. Under första kvartalet 2025 har planen varit att signera avtal med ett flertal sponsorer som vi jobbat tillsammans med för att få till bra och långsiktiga avtal för svensk bordtennis framtid. Med det som hänt den senaste tiden kan tyvärr cirka 6–7 miljoner kronor gå förlorade på sponsoravtal som antingen nu avbryts helt eller pausas på obestämd framtid. Pengar som skulle vara ett mycket värdefullt tillskott till svensk bordtennis utveckling de närmaste åren.
Vad detta kommer att innebära på lång sikt gällande framtida möjliga sponsorintäkter är svårt att bedöma. Det kommer helt klart att påverka svensk bordtennis både ekonomiskt och kanske även organisatoriskt. Det påverkar definitivt vårt varumärke – svensk bordtennis.
Det som händer är inget annat än en planerad attack som utspelar sig framför våra ögon. Vi ser det som oerhört bedrövligt och allvarligt att det finns krafter som medvetet väljer att lägga energi på att skada det fantastiska momentum svensk bordtennis befinner sig i och de stora festligheter som står för dörren inom svensk bordtennis den närmaste tiden.
Just nu har vi en situation där flera av våra anställda mår extremt dåligt. Vi har dessutom en situation där anställdas familjer blir berörda av situationen genom både direkta hot och trakasserier.
Här vill vi vara mycket tydliga. Svenska Bordtennisförbundet kommer aldrig att acceptera förtäckta hot, kränkningar eller förtal mot varken medarbetare eller förtroendevalda.
Vi försvarar naturligtvis inte någon SBTF-medarbetares enskilda handlingar där det är tal om brott eller andra överträdelser. Det är människor vi har att göra med och för Svenska Bordtennisförbundet är det av stor vikt att ta hand om våra medarbetare på bästa sätt. Det är ett synsätt vi ska ha – och vårt ansvar som arbetsgivare.
Just nu pågår ett arbete i samråd med Riksidrottsförbundet och Sveriges Olympiska Kommitté där vi tittar på tänkbara juridiska åtgärder utifrån det som har inträffat.
Naturligtvis ska vi på ett ödmjukt sätt vara öppna och mottagliga för utveckling och dialog där olika synsätt får finnas. Vi är en folkrörelse uppbyggd på vissa grundläggande principer – principer vi måste förhålla oss till och arbeta efter.
Att bygga upp något stort tar tid. Att rasera något stort går oerhört fort. Vi vill alla väldigt gärna arbeta för svensk pingis positiva utveckling på alla fronter tillsammans!
Helsingborg den 19 mars 2025
Dennis LindahlOrdförandeThomas BuzaGeneralsekreterare