2025-11-07, 15:44
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Know.Nothing
Du glömmer en viktig sak i ditt svar till Gofigur, Dom blandar ju inte sig i den utsträckningen, då många av dom hatar varandra mer än dem hatar svenskar och gifter sig antingen med sin egen kultur eller med en svensk/europe, så dt går långsammare än vad du anger här i NORMALFALLET sedan finns ju riktiga skräckexempel som Botkyrka, Vissa delar av Skåne, Hässelby mfl....

Ja, du har rätt. Verkligheten är mycket mer komplex än mitt exempel.

Som för övrigt har ett fel.

"Förenklat illustrativt exempel.
50% utländska invånare kan ge att 50% av de utländska blandar sig. -> 25% blandning totalt
5% utländska invånare kan ge att 5% av de utländska blandar sig. > 2,5% blandning totalt"

5% av 5% är inte 2,5%
Citera
2025-11-07, 15:45
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
skulle bli mer intressant att se % av icke Europeiska ursprung

Instämmer. Vi borde räkna etnisk bakgrund istället än enbart gå på "utländskt ursprung" då det är alldeles för brett.

Men jag tror att det är ganska likt verkligheten, jag kollade min kommun och det stämmer definitivt med mitt ögontest.
Citera
2025-11-07, 15:52
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Hemsidan verkar vara gjord med Microsoft Frontpage, ca 1995. Lite högre krav skulle man ställt, kan man tycka. Priset vågar jag inte gissa, men vi skulle nog alla bli väldigt förvånade.

Högre krav hur då?
Att ha med % av icke Europeiska ursprung?

Priset kan vara några mantimmar. Allt finns redan serverat. Bara att mata in.
Det var nog Challes ord på Om-sidan som krävde mest möda.

Å andra sidan kan man fuska. Kanske? Är det offentlig upphandling?

Citat:
Skulle nog inte gillas av svenska folket...
SD skulle kölhalas.

Men det du efterfrågar går att ta fram på några minuter.
Citera
2025-11-07, 16:16
Medlem
Haparanda kämpar för sin överlevnad som många kommuner i norr, de har tagit emot alla migranter
de kan få, de håller hårt i alla som flyttar dit. Inte så konstigt att de sticker ut
Citera
2025-11-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Du kan vara nåt på spåren där.
Min fd på 80-talet som var från Finland och finne på riktigt (inte finlandssvensk) sa alltid att "finskor gillar chokladstång"!

Det är känt sedan länge. Här har ni en studie i ämnet.

Kärlek i Gambia
Citera
2025-11-07, 16:38
Medlem
Citat:
Det kan du väl ta reda på själv. Det är bara att söka i SCB:s statistik.
Citera
2025-11-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Fast problemet ligger inte hos SD, det ligger hos SCB som inte för statistik över etniciteter. Hade SCB gjort det hade problemet du nämner inte funnits.
Visst för SCB statistik över etniciteter.
Citera
2025-11-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
vilken rutten hemsida går ju inte förstora upp kartan
det går ju visst. noob.

Citat:
Ursprungligen postat av Vashego
Vilket meningslöst jävla trams.
varför? borde ha funnits för länge sedan
Citera
2025-11-07, 16:48
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
https://www.migrationskartan.se/

Hej!
Läste idag att Sverigedemokraterna lanserar Migrationskartan, en webbsida där man kan se statistik (nej, Jimmie Åkesson har inte hittat på den) hämtad från SCB om varje svensk kommun och hur läget ser ut demografiskt i kommunerna.

Flera större städer är illa ute demografiskt, städer man trodde var fortfarande svenska, går samma öde till mötes som Malmö och Södertälje.
Tidigare har man kunnat se på diverse alternativa webbsidor statistik för män och pojkar, nu kan man se även flickor och kvinnor. Hade man kunnat se statistik när det gäller barn i åldern 0-7 år i Malmö och Södertälje så hade man kanske blivit mörkrädd.

Tittade lite på Affes statistikblogg tidigare och Affe hade lite fel och det ser värre ut än vad man kunde läsa på Affes statistikblogg.

Vinner dom rödgröna politiska partierna så kommer Miljöpartiet och Vänsterpartiet göra så att dom etniska svenskarna blir som indianerna i USA i sitt hemland. Då blir det åka av när det gäller invandringen.

Går ju ganska tydligt att se hur Norrköping utvecklats, behövs många reflexer för att det ska blänka i den staden igen
Dessutom har ju brottsligheten ökat markant även den under samma tidsram. Man kan ju undra varför?
Citera
2025-11-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Visst för SCB statistik över etniciteter.

Det enda jag har sett är ursprungsland vid invandring. Några etniciteter när det gäller t.ex. födslar eller liknande har jag inte sett statistik på, då är det enda jag hittar dessa kategorier med ursprungsland för föräldrar, som kommer att gruppera ihop alla efter några generationer.

Rätta mig gärna om jag har fel dock, och länka statistik där varje person i Sverige är redovisad med sin etnicitet.
Citera
2025-11-07, 16:50
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Myndigheterna måste ta ansvaret här och föra riktig statistik det finns ingen annan väg att gå. När myndigheter vägrar redovisa statistik så bör det göra människor oroliga, jag är nämligen ganska övertygad om att SCB sitter på denna statistik, de vill bara inte visa den offentligt.
Eller så är SCB så inkompetenta att de faktiskt inte för statistik över detta, det kan ju faktiskt vara så illa också.

SCB har helt säkert tillgång till den här statistiken, om de inte redan har den.

Det intressanta är förstås om det är öppen information, då kan vem som helst ju begära ut den...
Citera
2025-11-07, 16:52
Medlem
Glödskals avatar
Kartan har sina brister men det går att förfina den med avseende på geografi och utöka den med flera lager, t.ex. dömda för brott i olika kategorier, andel arbetslösa, på bidrag och vad man nu kan hitta på.

Det största värdet med kartan nu tycker jag är den tydligt visar den långsiktiga generella förändringen av invånarnas bakgrund, vilket ju är syftet med den om jag förstått rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in