2025-11-07, 14:59
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Åh, låt mig gissa:

"Putin är sur på lavrov för att han inte kirrade mötet mellan trump å putin"

Korrekt?

Det sa väl aftonbladet till dig, visst?

De sa det på SwebbTV
Citera
2025-11-07, 15:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Ska vi tippa inför helgen, vad faller först?
1. Pokrovsk
2. Lavrov genom ett fönster

Jag lägger tolv rubel på alternativ 2

Kan vi lägga till att Budanov försvinner på något sätt med efter de misslyckade försöken att rädda Pokrovsk-fiaskot? Jag röstar för det.
Citera
2025-11-07, 15:02
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Kan vi lägga till att Budanov försvinner på något sätt med efter de misslyckade försöken att rädda Pokrovsk-fiaskot? Jag röstar för det.

Skrev du Gerasimov rätt nu?
Citera
2025-11-07, 15:03
Medlem
Citat:
1. Pokrovsk

Jag är rädd för att det kan bli ett antiklimax, då inget av det kanske sker.
Tror inte Putin vågar gå så långt att Lavrov trillar ur ett fönster eller skjuter sig själv med 5 skott i ryggen.
Troligen försvinner han bara "P.g.a sjukdom" om det är initierat av Putin eller inte lär vi aldrig få reda på.
Citera
2025-11-07, 15:04
Medlem
“Ryssland vinner – enligt Ryssland.”

Enligt Kreml går allt enligt plan.
Man har bara förlorat:
– över 600 000 soldater döda eller skadade,
– mer än 10 000 stridsvagnar och pansarfordon,
– hundratals flygplan och helikoptrar,
– nästan hela Svartahavsflottan,
– och det mesta av sin exportmarknad till EU.

Men segern är nära!
Man har ju lyckats “befria” 0,2 % av redan “annekterad” mark – och samtidigt flytta fronten ett par kilometer om året, till priset av tusentals liv.

Ekonomin blomstrar (så länge man räknar i rubel och blundar för inflationen).
Värnplikten fungerar utmärkt – särskilt sedan man började hämta rekryter ur fängelser, skolor och tvångsrekryterade migranter.

Kort sagt:
Aldrig har ett land offrat så mycket, för att vinna så lite, och ändå kalla det en triumf.
Om detta är seger – hur ser nederlag ut?
Citera
2025-11-07, 15:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparsulfatet
Och du är en utmärkt arketyp på en grandios narcissist som påstår att vi blir motbevisade gång efter annan men än en gång: 400 arresterade för vad dem skrivit på internet i Ryssland, 3000 i Storbritannien. Motbevisa gärna alternativt ta ett djupt andetag och reflektera istället för att skrika dig hes om putinism, dina stämband mår sannolikt bättre om du gör det näst sistnämnda
Någon blev kränkt av det jag säger om dig.

Nu ska vi ta en titt på det påståendet du kommer med. Påståendet som jämför antalet internetarresteringar i Ryssland och Storbritannien är ett klassiskt exempel på ett falskt ekvivalensargument (ett ord du inte känner till eftersom du är lågintelligent) vars enda syfte är att relativisera det auktoritära förtrycket genom att felaktigt likställa två helt olika juridiska system och politiska kontexter. Man kan inte finna några bekräftade, oberoende källor som styrker varken siffran 400 arresterade i Ryssland eller 3 000 arresterade i Storbritannien enbart för "vad de skrivit på internet". Siffrorna är med stor sannolikhet antingen tagna ur sin kontext eller helt fabricerade. Men oavsett om det skulle vara så eller ej så spelar det ingen roll för den fundamentala skillnaden ligger i vad man blir arresterad för.

I en etablerad demokrati som Storbritannien skulle en eventuell hög siffra på arresteringar nästan uteslutande avse allvarliga brott under lagar som Malicious Communications Act eller hatbrottslagstiftning. Det handlar då om kriminella handlingar som att hota enskilda, uppvigla eller delta i sexbrott som grooming online. I Storbritannien är det inte olagligt att kritisera regeringen, premiärministern eller landets krigspolitik, och det har gjorts flertalet gånger (punkvågen på 1970- och 1980-talet är ett bra exempel på detta, men det känner som sagt du såklart inte till eftersom du tillhör den lågintelligenta skaran människor). I Ryssland är däremot arresteringar direkt kopplade till att tysta politisk opposition och fri press. Sedan 2022 har Ryssland infört extrema lagar som kriminaliserar spridning av "falsk information" om militären och "diskreditering" av landets väpnade styrkor, vilket i praktiken innebär att all information som avviker från Kremls officiella narrativ är straffbart. Man riskerar upp till 15 års fängelse enbart för att publicera fakta om kriget i Ukraina som strider mot statlig propaganda. Siffran 400 arresterade i Ryssland, även om den vore korrekt, är därför troligen en kraftig underskattning av det totala förtrycket; det som är avgörande är inte antalet, utan att lagen används direkt som ett verktyg för att eliminera yttrandefrihet och politisk opposition. Att jämföra arresteringar för hatbrott i ett fritt land med arresteringar för kritik mot en auktoritär stat är därför ett ogiltigt argument som ignorerar den moraliska och juridiska avgrunden mellan de två systemen, men det är också ett vanligt argument för lågintelligenta patetiska idioter som du.

Men detta hör inte hemma i den här diskussionen, men jag vet att du hämtat detta från en podcast där en person påstår detta helt utan att ge konkreta belägg för exakt vad de skrivit på Internet. Däremot är jag en stark förespråkare för yttrandefrihet och det existerar extremt många problem med yttrandefriheten i väst, främst från politiskt korrekta galningar. Att man däremot står på Rysslands sida i kampen mellan väst och dem är för de flesta rätt patetiskt eftersom Ryssland är allt annat än ett föredöme när det kommer till yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Och detta är inte min åsikt utan det är något samtliga internationella undersökningar visar.

Nog om det, för det hör som sagt inte ett skit till ämnet. Nu ska du och jag diskutera detta krig. Berätta nu, vad har Ryssland för orsak att ge sig in i Ukraina, som aldrig attackerat eller hotat Ryssland? Och kom ihåg, det du säger kommer jag totalt att krossa och dessutom njuta av att veta hur jobbigt det är för dig eftersom jag anser dig vara ett patetiskt skadedjur som faktiskt när allt kommer omkring skyller till tragiska liv på samhället snarare än att ta tag i livet och göra något produktivt.
Citera
2025-11-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är för att de har för få soldater som de inte klarar av att hålla fronten.

Om Zelensky skull lyckas mobilisera alla över 18 års ålder och tränade dem i 4-6 månaders gröntjänst, så är min förutsägelse att Ukraina skulle kunna stabilisera fronten.

Det ska f ö sägas att man vet inte hur stor andel av de där 22 000 som faktiskt är fuskade förluster.

Djävulens trekant som sagt. Har Ukraina:
- stora förluster?
- stor desertering?
- extremt få som vill slåss så det inte går att mobilisera?

De har inte alla tre samtidigt, då hade kriget varit över.

Vilken tror du att det är?

Då mobiliseringsåldern är 25 år så är det endast frivilliga 18 åringar som deltar.

Vad är fuskade förluster?

Instabil front? Enligt dig så skulle pokrovsk varit erövrat den 1 mars i år och efter 15 mån har de fortfarande ej intagit staden.

Snedseglarens trekant

Vinklad info
Påhittade översättningar
Analyser som ingen annan.
Citera
2025-11-07, 15:09
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
1. Pokrovsk

Tänk på att dom prövar nya saker, fönsterflygningar börjar bli lite passe.

https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3m5277aa5ez2c

A Moscow-installed prosecutor ends up dead in occupied Luhansk under suspicious silence, sources say
Russian citizen Kirill Grekov, parachuted in by Moscow to serve as an “LNR deputy prosecutor general,” was reportedly discovered ha
nged.
Citera
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Eftersom du påstår att Zelensky gick till val på att skapa fred med Ryssland via eftergifter och att överge Ukrainas territorium kan alla konstatera att du är en usel lögnare. Punkt.
Med all säkerhet ljuger du medvetet och utan att skämmas det minsta i sann ryssanda.
Men jag inser såklart att du inte bryr dig ett skit om att framstå som trovärdig.
Såhär så Zelensky när han var nyvald:
I came [to power] as a president of peace; I want to end the war. Today, for the first time, you don’t understand that society is the most important thing to me. You and I understand that we are human beings, and the community is what matters the most. The public did not vote for a president who would come and say that from today we are at war, that we are at war, that we will fight, and that our army is ready; that we will start a war in Donbas, that we will reclaim our territories through war and with the army, that we do not care how many people will die, but we are ready to take back our land, we are ready for direct military action on the occupied territories. If you think that way, then we should invade Crimea, even though our army is not ready. I, as president, am not ready to sacrifice our people, so I choose the diplomatic path.
Sen hände något, vad?

Jo Zelensky åkte till fronten och sa åt Azovgrabbarna att de ska sluta skjuta på folk i Donbass, som de då hade gjort i 5 år.

Azovgrabbarna svarade då att Zelensky ska passa sig och göra som de säger annars får han skallen bortskjuten och Zelensky gick med på det.

Därför har Zelenskys nuvarande linje inget folkligt mandat för Azovgrabbarna kuppade presidentposten.

Kruxet är att denna kupp hade aldrig kunnat ske utan USA då Azovgrabbarna fick allt sitt stöd från Washington.
Citera
Medlem
Citat:
Kom du in idag på flashback och förväntade dig att det är här det händer? Det är ännu mer delulu än att tro att Pokrovsk kommer avgöra konflikten
Vart har jag skrivit att Pokrovsky är avgörande? Du blandar bort dig hela tiden.

Jag frågade varr nästa område blir, då jag inte har speciellt bra koll på det. Jag har dock sett att det är kört där ni krigar nu. Jag antar att Ukraina imte kommer ge upp pga av det bakslaget.

Känns som du återigen försöker snurra in saker på sidospår hela tiden.
Citera
2025-11-07, 15:10
Medlem
Pokrovsk var till stor del avgörande ja, även enligt västmedia.

Det sa man i alla fall..

Innan man insåg det var förlorat med
Citera
2025-11-07, 15:11
Medlem
Citat:
På tvåan?

Ja men rubeln är inte konvertibel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera