Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Kan faktiskt vara ett tänkbart scenario: Tror Putin är livrädd att historien skall upprepa sig från 1a världskriget: När befolkningen störtade dåvarande styret:
Så kanske långsökt, men det kan vara första steget för Putin att få slut på kriget och då dumpa en mängd krigsskadade beväpna män i Ukraina.
Ska det inträffa måste det finnas någon som tar täten och leder massorna. Jag har svårt att se någon motsvarighet till Lenin eller Trotskij nu idag. Nu är det säkert också svårare än 1917 eftersom ryssarna nu har i princip 100 år av ännu mer repressivt förtryck än man hade 1917. Lägg till det att Putin har bättre övervakning och kontroll än vad Tsaren hade.
Självklart är Putin rädd för att något sådant kan inträffa, det har ju hänt förr och inte ens när Gorbatjov tillträdde var det ju många som kunde förutse vad som skulle hända bara några år senare. Så nog är Putin rädd, och han bör av historiska skäl vara det, men just nu måste jag säga att jag har svårt att se vem som skulle leda ett uppror mot honom. Jag tror mer på en palatskupp där någon sticker kniven i hans rygg när han minst anar det. "Et tu, Brute?" som Caesar sa på sin tid.