2025-11-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Har det hänt något mer? 6 månader på kåken enbart för att ha burit kniv låter väldigt ovanligt. Många svenskar springer ju runt med alla möjliga knivar så gott som dagligen. Jag brukar ha friluftskniv med mig till skogen. Problemet är att man måste ta sig till skogen på något sätt och kniv får man inte ha. Jag brukar packa den i botten på väskan så att den ligger otillgängligt.

Det får du visst ha. Ska du ut i skogen får du givetvis frakta med dig din kniv dit. Detta framgår av 1 § 2 st. i knivlagen. Om du mot förmodan blir stoppad av polisen påväg till skogen i dina friluftskläder kan du förklara innehavet. Det är en annan sak att bli ertappad med kniv på dig på kvällen inne i stan. Allt handlar om sammanhanget då du bär kniven.
Citera
2025-11-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Måste varit en Rambokniv.

Grovt knivbrott.

Vem fan går runt med rambo kniv
Citera
2025-11-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Kan det vara den feta svarta mannen? Vad heter han nu igen? Ah just Dree Low, han som försökte råna en Pressbyrå med mask men alla visste vem det var för att han är så fet som han är.

Förstår att du skämtar men Dree low sitter som tur redan i fängelse
Citera
2025-11-02, 17:48
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Gränsfall. Många åker dit enligt knivlagen bara för att de har med sig en kniv i bilen. Spelar ingen roll om den är instuvad någonstans. Samtidigt går ju de flesta hantverkare omkring med en kniv i livremmen så det är en lite svajig lagstiftning.
Ja hantverkare kan springa med kniv inne på Ica efter jobbet trots att det finns noll anledning till det men jag får inte ha ett multiverktyg med kniv i handskfacket på bilen. Svajigt var ordet.
Citera
2025-11-02, 17:49
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det får du visst ha. Ska du ut i skogen får du givetvis frakta med dig din kniv dit. Detta framgår av 1 § 2 st. i knivlagen. Om du mot förmodan blir stoppad av polisen påväg till skogen i dina friluftskläder kan du förklara innehavet. Det är en annan sak att bli ertappad med kniv på dig på kvällen inne i stan. Allt handlar om sammanhanget då du bär kniven.
Jo men även i stan på kvällen kan man ju teoretiskt sätt vara på väg till skogen. Riskerar man 6 månader i fängelse om man bor i stan och tänker åka och fiska på natten eller hänger allt på att han sa att den är till för självförsvar?
Citera
2025-11-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Jo men även i stan på kvällen kan man ju teoretiskt sätt vara på väg till skogen. Riskerar man 6 månader i fängelse om man bor i stan och tänker åka och fiska på natten eller hänger allt på att han sa att den är till för självförsvar?

Det är upp till åklagaren att bevisa att du inte skulle ha med den ut till skogen om det skulle bli rättssak av det. Om du sen är full och kanske inne på en krog eller annan inrättning är kanske inte den invändningen mycket värd. Det är nog rimligast att göra sina ärenden på stan innan man tar med sig sin kniv och beger sig ut till skogen.

Jag tror allt hänger på att han sagt att han skulle ha den till självförsvar och hade den på sig ute på stan. Då blir det grovt knivbrott eftersom den innehafts i ett sammanhang där den kan befaras komma till brottslig användning. Det är säkert också en aspekt att det var en stor jaktkniv, och alltså särskilt farlig.
Citera
2025-11-03, 09:33
Medlem
Det är VC Barre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/VC_Barre

https://gofile.io/d/Ampeqc
Citera
2025-11-03, 14:01
Medlem
sayumis avatar
Såg att han dömdes till 6 månaders fängelse, borde han inte kunna få avtjäna straffet hemma med fotboja då?
Citera
2025-11-03, 18:36
Medlem
Har han suttit i fängelse innan?
Citera
2025-11-03, 19:23
Medlem
Det kan knappast vara Einar-wannabeen Ville...
Citera
2025-11-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Mitt tips är Jireel, han har synts i TV sammanhang.

Nej inte jireel, det är VC barre... rättegången: https://www.youtube.com/watch?v=pa3uvlod6_A
Citera
2025-11-05, 14:29
Medlem
Vatos.Locoss avatar
vad står VC för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in