2025-11-04, 22:00
  #25
Medlem
Jag minns främst låten "Kall som is" från Melodifestivalen. Några år senare vann en annan låt ("Popular") med en i det närmaste identisk refräng.
Citera
2025-11-04, 22:00
  #26
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Även om det inte är min musik, så lär man ju säga att de var bra/snyggt producerat, två bra och kompetenta röster, bra låtskrivare, etc. Men fladdrade för mycket i genres. Känns som att de kunde ha blivit stora i Tyskland med omnejd?

Jo, bra beskrivet. Så jag kände också. Kanske de hade haft mera framgång om de nischats in mer på en musikal-/lättsam klassisk publik, och kanske rentav senare när ABBA fick sin 2000-talsrevival? Gemini kändes inte riktigt i tiden då under andra halvan av 80-talet tyckte jag, även om - (eller kanske pga att?) - det som du skriver var väldigt kompetent gjort.
Citera
2025-11-04, 22:07
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jo, bra beskrivet. Så jag kände också. Kanske de hade haft mera framgång om de nischats in mer på en musikal-/lättsam klassisk publik, och kanske rentav senare när ABBA fick sin 2000-talsrevival? Gemini kändes inte riktigt i tiden då under andra halvan av 80-talet tyckte jag, även om - (eller kanske pga att?) - det som du skriver var väldigt kompetent gjort.
Björn och Benny skrev väl en del åt syskonen och det var inte pop som gällde för ABBA-gubbsen på 80-talet, de hade tydligt tagit steget över till melodiskt/musikal. Sista ABBA-plattan förebådar ju Chess jättetydligt.
Citera
2025-11-04, 22:07
  #28
Medlem
Märkligt livet ibland. Hade ingen aning om detta förräns nu. Lånade boken Mio min mio på biblan idag för att kunna läsa till min son.

Fin låt som man aldrig glömmer
Citera
2025-11-04, 22:09
  #29
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jo, bra beskrivet. Så jag kände också. Kanske de hade haft mera framgång om de nischats in mer på en musikal-/lättsam klassisk publik, och kanske rentav senare när ABBA fick sin 2000-talsrevival? Gemini kändes inte riktigt i tiden då under andra halvan av 80-talet tyckte jag, även om - (eller kanske pga att?) - det som du skriver var väldigt kompetent gjort.


Håller med. Jag tror lika. Sedan har jag även fått för mig, att Karin inte var lika extrovert och "linslusig" som sin bror Anders, hon trivdes bättre lite lagom i bakgrunden eller på sidan i ett större sällskap? Det kanske även var en av anledningar till att duon varken tog eller fick mer plats? Dessutom kom de ju fram när en annan viss svensk duo bokstavligt blev hetare än lava, Roxette.
Citera
2025-11-04, 22:33
  #30
Medlem
Tittar man lite på de låtar Karin G gav ut på platta är det inget som direkt får kiosken att välta (och då bortser jag förstås från "Mio" som är det stora undantaget). Hon fick helt enkelt taskigt material att jobba med, kanske därför att hon var aningen blyg och tillbakadragen och inte den som hängde på låset hos låtskrivarna. Man ska ha vassa armbågar i musikbranschen. Under hennes tid som mer renodlad popsångerska med brorsan i Gemini kändes hon inte helt bekväm. Karins bästa låt är i mitt tycke en cover på Rogefeldts "Aftonfalken" där hon är mästerlig. Hon hade integritet och var tonsäker som få. När hon medverkade i Allsången under sent 90-tal fanns inga tankar hos henne att som så många andra artister ta tillfället i akt och lansera nytt material inför miljonpubliken. Hon valde "Den blomstertid" och gjorde den otroligt bra. (Finns på Youtube).
Citera
2025-11-04, 23:01
  #31
Medlem
En av Sveriges i särklass duktigaste sångerskor har gått ur tiden. Mycket tråkiga nyheter. Klippet när hon räddar Chess ger mig gåshud varenda gång.

Undrar också vad hon dog av, 73 år är ju inte så gammalt idag.
Citera
2025-11-04, 23:24
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag minns främst låten "Kall som is" från Melodifestivalen. Några år senare vann en annan låt ("Popular") med en i det närmaste identisk refräng.

Det stämmer, den är otroligt lik! Hade jag helt missat!
Citera
2025-11-05, 00:03
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway
En av Sveriges i särklass duktigaste sångerskor har gått ur tiden. Mycket tråkiga nyheter. Klippet när hon räddar Chess ger mig gåshud varenda gång.

Undrar också vad hon dog av, 73 år är ju inte så gammalt idag.
Bröstcancer.
Citera
2025-11-05, 01:36
  #34
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Hon hade en fin klar röst! Vila i frid!
Citera
2025-11-05, 03:57
  #35
Medlem
Det står ingenting i dödsannonsen i Ystads Allehanda som kan säga något om dödsorsaken. Det brukar stå tänk på cancerfonden tex men det står inget sådant där. Begravningen äger rum inom familjen står det
Citera
2025-11-05, 05:07
  #36
Medlem
Moobs avatar
Iom tystnaden kring hennes dödsorsak kan det ju vara självmord också, men hoppas inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in