Citat:
Ursprungligen postat av
Krakatoa
Om jag förstått skilleras rätt har Anjo 7 dagar på sig att lämna in ett motargument som säger "jo, men jag får visst använda det här". Om YouTube tycker att han har en poäng skickas det vidare till den som copyright claimat. Då har denne i sin tur 10 dagar på sig att stämma Anjo. Då kan man visa upp för YouTube att man vidtagit åtgärder rättsligt och under tiden detta ska gå sin gilla gång så får kanalen finnas kvar.
skilleras själv fick igenom sina motargument och de har blivit vidarebefodrade till Anjo/NineTone. OM de verkligen inkommer med en stämming räknade han med att det tar ~6 månader innan det blir någon form av rättslig prövning. I skilleras fall alltså räknar han med att ha sin kanal kvar i minst 6 månader.
Om Anjo skiter i att lämna in motargument kommer copyright claims och strikes dras tillbaka efter sju dagar.
Se själv om jag fattat rätt:
https://www.youtube.com/watch?v=Ctin1CKf0ec
Men får heller inte glömma den nästan viktigaste punkten i användaravtalet som alla Youtube-kanaler lyder under.
Youtube har rätt att
omedelbart avsluta kontot utan varning. Det står uttryckligen i deras användarvillkor.
YT/Google tar upphovsrätt på stort allvar, eftersom hela plattformen bygger på att både skapare och rättighetsinnehavare ska kunna lita på systemet. Om någon börjar missbruka saker som copyright strikes eller Content ID , till exempel för att tysta andra, trakassera kritiska och obekväma kanaler eller skicka in falska anmälningar ses det som ett allvarligt brott mot reglerna och kan leda till omedelbar avstängning.
Att hämnas på Anjos okynnesanmälningar är alltså inte speciellt smart av Axel & Co.
Dom här verktygen är inga leksaker, utan juridiska verktyg. Använder man dom fel kan det räknas som falska DMCA-anmälningar, vilket till och med kan få rättsliga följder. YT ser den typen av missbruk som ett direkt hot mot plattformens trovärdighet, eftersom det både skadar andra användare och underminerar hela förtroendet för systemet.....