2025-11-03, 10:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Du har inte lagt fram några obestridliga bevis. Du länkade lite olika saker som inte är objektiva, neutrala och inte heller på något sätt är bevis för vad du påstår.

Att du repetitivt återpostat samma länkar som inte får mer bärighet oavsett hur många gånger du än postar dem visar väl på hur lite du förstår kring hur bevisföring fungerar. Det blir inte mer sant bara för att du postar flera gånger.

Dina argument bygger definitivt inte på logik. Det mesta av vad du postat i tråden ger bara Dunning-Kruger mer underlag att bygga på.

Din trovärdighet är och förblir icke existerande då du inte ens vet vad faktisk bevisning är.

Är det dina känslor som styr nu när du inte får gehör för ditt nonsens?
Om det inte är bevis, varför attackerade du wikipedia?
Citera
2025-11-03, 10:37
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om det inte är bevis, varför attackerade du wikipedia?

Varför kommer du med en halmdockor?

Jag har inte angripit Wikipedia.
Det jag gjorde var att påpeka det faktum att Wikipedia inte är en objektiv och neutral faktaportal, vilket är något annat än vad du påstår.

Vad har detta med topic för tråden att göra?
Citera
2025-11-03, 10:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Det finns en överrepresentation av autister bland gruppen uttalade ateister. Deras hjärnor är helt enkelt kopplade så att de blir arga och frustrerade när de upplever att resonemang som "ologiskt". De går igång på det, och får svårt att sluta.

De flesta av oss kan ha ett hypotetiskt resonemang, där man utgår från t ex guds existens. Det klarar inte den autistiska hjärnan av.
Citera
2025-11-03, 11:07
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

En diskussion är inte vunnen förrän man har övertygat den andra parten –
eller åtminstone nått fram till en gemensam bild som båda kan stå bakom.

Att folk verkar lämnar dina diskussioner, oavsett medium, är därför ingen vinst.
Det är snarare ett tecken på att du helt enkelt är för jobbig eller tröttsam att prata med.

Och när du ändå nämner filosofer – överväger du någonsin den som talar om vem som bär bevisbördan?
Det hade varit en frisk fläkt.

Det är inte vår uppgift att motbevisa din osynliga tekanna.
Citera
2025-11-03, 11:47
Medlem
Anktalares avatar
Du verkar inte speciellt övertygad av din tro då verkligen måste bevisa för andra att den verkligen stämmer.

Jag är agnostiker och inte ateist, just för att jag inte kan bevisa något lika lite som du kan.
Citera
2025-11-03, 11:59
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Mycket i bibeln är metafor och symbolik. Tror inte det finns så många som tolkar det här som att jorden är platt, det låter ganska långsökt.

När jesus säger "jag är dörren" tror du också då att han säger att han är gjord av trä?

Finns olika sätt att titta på uttalandet " Jag är dörren" ur ett ateistisk perspektiv.

1. Det var helt enkelt ett av alla Jesus slogans i syfte att knyta sin lilla sekt närmare till honom som ledargestalt
2. En sektledare måste göra så för att skapa en myt om den särskilt utvalde
3. Religion fungerar på samma sätt världen runt i alla tider, och har precis samma anspråk att vara den enda
4. Vi ateister ser inte riktig någon typ av praktiskt användbarhet genom religionernas historia ur många perspektiv
5. Den här tråden skvallrar rätt mycket om var religion kan slå totalt slint, förvandlas till en dogmatisk auktoritet med ett janusansikte

För en ateist är det tämligen enkelt. och de hycklar i varje fall inte med vad de tycker, som ni andra religiösa nötter tyvärr gör
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-03 kl. 12:04.
Citera
2025-11-03, 12:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför kommer du med en halmdockor?

Jag har inte angripit Wikipedia.
Det jag gjorde var att påpeka det faktum att Wikipedia inte är en objektiv och neutral faktaportal, vilket är något annat än vad du påstår.

Vad har detta med topic för tråden att göra?
Varför skulle du behöva påpeka att wikipedia inte är objektivt och neutralt, om det inte var så att det som stog på wikipedia var bevis?
Citera
2025-11-03, 12:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Finns olika sätt att titta på uttalandet " Jag är dörren" ur ett ateistisk perspektiv.

1. Det var helt enkelt ett av alla Jesus slogans i syfte att knyta sin lilla sekt närmare till honom som ledargestalt
3. Religion fungerar på samma sätt världen runt i alla tider, och har precis samma anspråk att vara den enda
4. Vi ateister ser inte riktig någon typ av praktiskt användbarhet genom religionernas historia ur många perspektiv
5. Den här tråden skvallrar rätt mycket om var religion kan slå totalt slint, förvandlas till en dogmatisk auktoritet med ett janusansikte

För en ateist är det tämligen enkelt. och de hycklar i varje fall inte med vad de tycker, som ni andra religiösa nötter tyvärr gör
Drar du den slutsatsen för att jesus sa "jag är dörren"?
Om inte, vad grundar du det här på?
Citera
2025-11-03, 12:18
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Drar du den slutsatsen för att jesus sa "jag är dörren"?
Om inte, vad grundar du det här på?

Var det inte tydligt nog menar du ?

Då tar vi om det , esus uttalnde " jag är Dörren" som en ateist skulle tolka det. Tydligt nog ?
Behöver jag " grunda" det i så fall vad ?

Citat:
. Det var helt enkelt ett av alla Jesus slogans i syfte att knyta sin lilla sekt närmare till honom som ledargestalt
Citera
2025-11-03, 12:25
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Varför skulle du behöva påpeka att wikipedia inte är objektivt och neutralt, om det inte var så att det som stog på wikipedia var bevis?

Hur tänker du nu?
Tror du ens själv att det du lyfter fram är ett argument?

Det är varken objektivt, neutralt eller bevis.

Det du länkat till på Wikipedia är inte bevis och har varken tyngd eller bärighet i frågan.

Att du inte förstår vad bevis är och hur många rekvisit som behöver uppfyllas för att något ska klassas som bevis kan inte jag ta ansvar för.

Hur kommer det sig att du inte bemöter frågorna jag ställt till dig?

Enligt ditt sätt att resonera är det faktum att du inte bemöter dem bevis för att du har fel...
Citera
2025-11-03, 12:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Var det inte tydligt nog menar du ?

Då tar vi om det , esus uttalnde " jag är Dörren" som en ateist skulle tolka det. Tydligt nog ?
Behöver jag " grunda" det i så fall vad ?
Det jag menar är att du skriver bara antagelser och fördomar, för att ha en bra förståelse för vad det är du skriver om måste du samla på dig ganska mycket kunskap, och så länge är det enda du skriver bara tomma påståenden.

Världens smartaste personer har debatterat det här i 2000 år, men du säger snabbt "det är en kult", utan att ens förstå grundprinciperna eller vad det är som kristendomen faktiskt påstår.

Säg till mig, vad är gud inom kristendomen?
Hur tror kristendomen att världen skapades?
Citera
2025-11-03, 12:28
Medlem
Troende tycker alla saker är tro. Troende är automatiskt känslosamma. Troende är rädda för helvetet. Troende vet inte icke-troende kan leva väl/bra/sunt liv ett grandiöst sport liv. Troende vägrar ha diskussion med icke-troende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in