2025-11-02, 10:21
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Kan man få tillgång till stämningsansökan på nåt sätt? Jag såg att nån länkat någon form av protokoll där det framgick vad som hade hänt, vem som stod åtalad, och vad den åtalade skulle dömas till etc. Det kanske inte var rättegångsprotokoll men då är det möjligen samma vi tänker på?

I länken här från Angeliqa finns tre dokument. Stämningsansökan, dagboksbladet och rättens slutbesked efter att EL dog:

Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Idag kom domen mot bilföraren.

Rättegången hölls 21 oktober. Tre dagar senare, i väntan på dom, hände det.

Visste idrottsföreningen som hyllade honom vad han åtalats för? Stackars BO att hennes MGM hyllades offentligt. Klockrent självmord...

Jag lägger ut dagens tingsrättsdom mot den avlidne. Eftersom den kom efter hans död heter det slutligt beslut och bilföraren såg till att ej dömas för ett tabubrott och få det i belastningsregister.

Främst till er ungdomar som drabbades i olyckan.

Fy fan. Han kunde ha valt en bergvägg. Eller sänkt sig med tyngder långt ut i havet.

Om det finns en tråd I Aktuella brott om sexbrottet får någon gärna länka.

https://gofile.io/d/kvBk6g

För övrigt vill jag rikta ett enormt tack till dig Angeliqa som sökt reda på det här materialet. Om du har fler aktbilagor tillgängliga får du gärna dela dem.

Jag kommer passera Jönköping med bil dagtid nästa vecka och kan eventuellt hämta ut FUP i våldtäktsärendet om ingen annan lyckats skaka fram den till dess.
Citera
2025-11-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decaf470
https://www.vn.se/artikel/chefen-greppade-tag-om-hennes-brost

Man behöver inte ens titta på andra städer för att se exempel på att sexualbrott inte tas på allvar. För bara några år sedan utsattes en minderårig i Gislaved för sexuellt ofredande av ägaren till Citykonditoriet, och både invånare och kommunala aktörer verkar inte riktigt ha tagit det på allvar. Status räcker långt för att komma undan i den här byn. Den händelsen finns det dock en annan tråd om..

Ja jag tänkte på bland annat detta också och det är ett jättebra exempel på vad jag menar med att man måste förstå hur det sociala livet fungerar i småstäder

Det är som att den riktiga lagen inte gäller här utan det som är viktigast är att du ändå umgås med rätt personer och är i rätt klick eller har rätt kontakter.

Den kulturen sträcker sig hela vägen in i kommunhuset och det finns massa man inte agerar på av rädsla för att stöta sig med fel personer men det skulle vara ”off topic” att gå in på

Tycker det är för jävligt av både VN och riksmedia att inte ens kunna skriva att han som dött väntade på en våldtäktsdom. Men att dem ändå kan skriva sån skit som Nikola Pasic kom med. För vems skull då undrar man??

Dem behöver ju inte nämna han vid namn men det är ju viktigt att folk får veta vad detta faktiskt handlade om och att det inte var en tragisk olycka som hade kunnat förhindras
Citera
2025-11-02, 13:15
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollsNoise
Ja jag tänkte på bland annat detta också och det är ett jättebra exempel på vad jag menar med att man måste förstå hur det sociala livet fungerar i småstäder

Det är som att den riktiga lagen inte gäller här utan det som är viktigast är att du ändå umgås med rätt personer och är i rätt klick eller har rätt kontakter.

Den kulturen sträcker sig hela vägen in i kommunhuset och det finns massa man inte agerar på av rädsla för att stöta sig med fel personer men det skulle vara ”off topic” att gå in på

Tycker det är för jävligt av både VN och riksmedia att inte ens kunna skriva att han som dött väntade på en våldtäktsdom. Men att dem ändå kan skriva sån skit som Nikola Pasic kom med. För vems skull då undrar man??

Dem behöver ju inte nämna han vid namn men det är ju viktigt att folk får veta vad detta faktiskt handlade om och att det inte var en tragisk olycka som hade kunnat förhindras

Media är som jag förstått det generellt försiktiga med att rapportera om självmord men av hänsyn till omständigheterna i det här fallet tycker jag att både polisen och media skulle kunna göra samhället en tjänst och kalla en spade för en spade.

Som du säger handlar inte det här om en tragisk olycka utan om ett val från föraren.

I det här klippet från SVT säger en av ungdomarna som satt i bussen att ”helt plötsligt kom en bil från andra sidan vägen och körde in i fronten på vår buss”. Tolkar detta som att kollisionen skedde i bussens körfält.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ebba-18-satt-i-bussen-som-frontalkrockade-hemskt
Citera
2025-11-02, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Media är som jag förstått det generellt försiktiga med att rapportera om självmord men av hänsyn till omständigheterna i det här fallet tycker jag att både polisen och media skulle kunna göra samhället en tjänst och kalla en spade för en spade.

Som du säger handlar inte det här om en tragisk olycka utan om ett val från föraren.

I det här klippet från SVT säger en av ungdomarna som satt i bussen att ”helt plötsligt kom en bil från andra sidan vägen och körde in i fronten på vår buss”. Tolkar detta som att kollisionen skedde i bussens körfält.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ebba-18-satt-i-bussen-som-frontalkrockade-hemskt

Oj ja detta klippet hade jag inte sett innan.

Ryser av att höra den stackars tjejens helhjärtade medkänsla för Ell**t och att han dog för hon trodde ju såklart att det var en olycka

En fråga. Kan deras rätt till att få ersättning från försäkringar påverkas av om polisens utredning visar att det var ett självmord?

Kan dem få skadestånd?

Alla dem här eleverna, busschauffören och personalen är ju faktiskt brottsoffer
Citera
2025-11-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crochet
Som jag har förstått det från "skvallret" i byn så började tjejen hänga ut honom i sociala medier och kort därefter var han död.

Har inte hört eller sett något om att Ell**t skulle blivit uthängd på sociala medier. Vart då?

Har däremot hört att det var uppenbart att han skulle bli fälld efter dem hade haft rättegången i Jönköping tingsrätt

Har också hört folk prata om att Ell**t var rädd för att bli dömd av ”folkdomstolen”.

Då hade han ju kunnat låta den riktiga domstolen döma honom istället men det var han för feg för

Plus att det blir väldigt orättvist mot den våldtagna tjejen som istället fått bli dömd av folkdomstolen som ett ”psycho” från i våras fram till nu.

Och nu får skulden för att Ell**t är död från Gislavedspöbeln

🤮
Citera
2025-11-02, 14:38
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Oj ja detta klippet hade jag inte sett innan.

Ryser av att höra den stackars tjejens helhjärtade medkänsla för Ell**t och att han dog för hon trodde ju såklart att det var en olycka

En fråga. Kan deras rätt till att få ersättning från försäkringar påverkas av om polisens utredning visar att det var ett självmord?

Kan dem få skadestånd?

Alla dem här eleverna, busschauffören och personalen är ju faktiskt brottsoffer

Det är hjärtskärande. En ung kvinna som själv är i chock.

Är ingen expert på ämnet men jag tänker att passagerarnas rätt till olika ersättning är avhängt alla omständigheter t.ex. vem som ansågs orsaka olyckan och liknande. Brukar ju vara en härva det där. Eftersom att han är död bör de ju inte kunna begära skadestånd eller få kränkningsersättning som brottsoffer om det kommer fram att han med uppsåt orsakat kollisionen, så det går de miste om.

Fruktansvärt fegt handlat av honom. Han lämnade jordelivet genom att utsätta en hel skolklass för fara genom sitt eget självmord. Därtill lät han inte heller våldtäktsoffret få ett riktigt avslut på det hon varit med om, vilket hon ska bära med sig resten av sitt liv. Sist lämnade han sin familj i chock och sorg över hans död. Fruktansvärt.
Citera
2025-11-02, 14:57
Medlem
riktigamannen95s avatar
Både här på Flashback och i media har ungdomar konstaterat att bilen for över i bussens körfält och inte tvärtom. Dagen efter olyckan skriver polisen detta:

Citat:
Uppdatering 25/10, kl 08.00: Polis lämnade platsen vid 00-tiden, då fordonen bärgats från vägen. Polis har under gårdagskvällen jobbat med initial informationsinhämtning, som nu fortsätter. Det gäller fortsatta förhör och teknisk undersökning av fordonen. Brottsrubriceringen är fortsatt vårdslöshet i trafik, samt vållande till annans död.

Tänk er den stackars busschauffören som i själva verket är ett brottsoffer, men som nu får leva med att det sprids spekulationer om att han skulle kunna ha orsakat olyckan. Därtill oron han behöver känna för att han eventuellt skulle kunna bli anklagad för ett allvarligt brott. Trots att allt pekar på att det här varit ett självmord.

Han har en tuff resa framför sig att återhämta sig psykiskt bara från traumat att ha varit med om en allvarlig krock där någon mist livet. Det här efterspelet tycker jag verkligen att han kunde få slippa.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellabus35
Flera i klassen har sagt att bilen hade kommit över till våran sida och låg i mitten av vägen. Vilket man även kunde se på bussen när vi kommit ut då skadorna på rutan och delar från bussen främst hade lossnat från ena sidan. Vägen var en raksträcka är jag rätt säker på. Det kändes väldigt tydligt varje gång bussen svängde, även om det bara var en liten sväng. Jag kunde inte känna att vi åkte över på fel sida, det var en del trafik på båda sidor och jag tänker att vi borde stött till något annan fordon innan isåfall. Ska försöka lägga in två bilder på hur bussen såg ut.

https://docs.google.com/document/d/1-A0N2GgsdcjXAS2NFDu2UmQt0DcgxBawxfdPDRfNHOI/edit?usp=drivesdk
Citera
2025-11-02, 15:39
Medlem
Det kan också vara värt att hålla koll på om polisen inlett interngranskning. Jag tänker om t ex rättens överläggning blev klar aktuell dag och polisen sökte Elliot med ett häktningsbeslut.

Jag tror inte på påståendet i tråden att försvarsadvokaten ringt och meddelat Elliot om ett häktningsbeslut. Ska man spekulera kan han t ex ha varit på väg hem och sett polisen när han skulle parkera, vänt om och resten är historia.

Jönköping, Visingsö, Brahehus slottsruin och Vättern är fantastiskt vackra platser men i övrigt saknar jag lokalkännedom i trakten. Kan någon dra upp en karta med Elliots bostad och olycksplatsen?

Fallet behöver mer gräv. Om inte annat så för att utesluta att polisen tabbade sig vid ett försök till häktning. Hur fort var de på olycksplatsen? Något anmärkningsvärt där? Snabbt id och besked?

Det har stort allmänintresse hur myndigheter agerar. Minns tjuvarna som körde av bron under en polisjakt och den påföljande diskussionen.
Citera
2025-11-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det kan också vara värt att hålla koll på om polisen inlett interngranskning. Jag tänker om t ex rättens överläggning blev klar aktuell dag och polisen sökte Elliot med ett häktningsbeslut.

Jag tror inte på påståendet i tråden att försvarsadvokaten ringt och meddelat Elliot om ett häktningsbeslut. Ska man spekulera kan han t ex ha varit på väg hem och sett polisen när han skulle parkera, vänt om och resten är historia.

Jönköping, Visingsö, Brahehus slottsruin och Vättern är fantastiskt vackra platser men i övrigt saknar jag lokalkännedom i trakten. Kan någon dra upp en karta med Elliots bostad och olycksplatsen?

Fallet behöver mer gräv. Om inte annat så för att utesluta att polisen tabbade sig vid ett försök till häktning. Hur fort var de på olycksplatsen? Något anmärkningsvärt där? Snabbt id och besked?

Det har stort allmänintresse hur myndigheter agerar. Minns tjuvarna som körde av bron under en polisjakt och den påföljande diskussionen.

Vi är i dem nordvästra delarna av Småland. Tror faktiskt det är närmre från Gislaved till Borås än vad det är till Jönköping

Längs med riksväg 26 ligger Gislaved längst söder ut, 10-15 min norrut längs med vägen ligger Hestra, sen kommer Isaberg och sen kommer Öreryd

Han körde norrut på riksväg 26, bussen körde söderut.

Från koordinaterna som delats i tråden så ska krocken varit mellan Hestra och Öreryd

Är inte mer än 20 minuter mellan hans hem och platsen där krocken hände

Ell**t bodde i lägenhet inne i Gislaved, föräldrarna bor utanför Hestra och ena brorsan inne i Hestra

Det jag försöker säga är att han i alla fall inte var på väg hem till sina föräldrar eller sin bror om han körde hemifrån för i sådana fall hade han kört för långt
Citera
2025-11-02, 20:29
Medlem
Citat:
Har inte hört eller sett något om att Ell**t skulle blivit uthängd på sociala medier. Vart då?

Jag har fått berättat av hans vänner/bekanta att de har sett henne publicera både bild och namn på honom, samt information om vad han har gjort. Jag har dock inte sett detta själv, eftersom jag inte har henne på någon av mina sociala medier.
Citera
2025-11-02, 22:31
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decaf470
https://www.vn.se/artikel/chefen-greppade-tag-om-hennes-brost

Man behöver inte ens titta på andra städer för att se exempel på att sexualbrott inte tas på allvar. För bara några år sedan utsattes en minderårig i Gislaved för sexuellt ofredande av ägaren till Citykonditoriet, och både invånare och kommunala aktörer verkar inte riktigt ha tagit det på allvar. Status räcker långt för att komma undan i den här byn. Den händelsen finns det dock en annan tråd om..

Citat:

Förstår nu vad ni menade med kommunhuset!

Jag är inte från Gislaved men det första namnet jag bestämde mig för att googla när jag snabbt bläddrade genom de inkomna kondoleanserna visade sig vara en person som är anställd som
näringslivschef i Gislaveds kommun.

”Du hade ett stort varmt hjärta för alla runt omkring dig”.

Det är ju ett jävla ställningstagande givet situationen. Fan vad äckligt.
Citera
2025-11-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Förstår nu vad ni menade med kommunhuset!

Jag är inte från Gislaved men det första namnet jag bestämde mig för att googla när jag snabbt bläddrade genom de inkomna kondoleanserna visade sig vara en person som är anställd som
näringslivschef i Gislaveds kommun.

”Du hade ett stort varmt hjärta för alla runt omkring dig”.

Det är ju ett jävla ställningstagande givet situationen. Fan vad äckligt.

Ja det är väl lite sånt jag/vi menar

Bedrövligt att någon i ledande ställning uttalar sig så omdömeslöst när alla vet vilken känslig fråga detta är

Ell**t kan ju inte ens läsa texten så det är ju inte för hans skull man skriver så

Det här är bara till för att offentligt säga ”fuck you” till våldtäktsoffret

Tänk om kommunen kunde lägga lika mycket tid på att markera mot sånt här beteende från sina högt uppsatta som dem lagt på att jaga specialpedagogen Anders som delade en meme om en bro i Anderstorp och blev hotad med avsked 😉

(FB) Anders satirbild retade Gislaved kommun – kallades till möte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in