2025-11-02, 03:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jo jag har sinnesro.

Alla dina inlägg kommer från en missriktad sektmedlem.

Hela det där, vara god, är något allmänt. Alla vill vara goda, oavsett religion.
Som jag sa, läs igenom allt från början i morgon och avgör sedan lugnt alltihop.
Jag tycker inte du har sinnesro, men nu vet jag inte om jag orkar fortsätta längre. Lycka till med allt och sov gott
Citera
2025-11-02, 03:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Som jag sa, läs igenom allt från början i morgon och avgör sedan lugnt alltihop.
Jag tycker inte du har sinnesro, men nu vet jag inte om jag orkar fortsätta längre. Lycka till med allt och sov gott

Sov gott själv, och må du finna din lycka.
Citera
2025-11-02, 04:13
Medlem
Anonymfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
https://www.youtube.com/watch?v=Nj5IK_nU4hs
https://en.wikipedia.org/wiki/Shroud_of_Turin

Förklara detta!

Om det där mot all förmodan skulle vara Jesus (vilket inte är bevisat) så utgör det på intet sätt något bevis att det finns någon övre makt.
Citera
2025-11-02, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Min personliga åsikt är att de troende jag känner väl är väldigt mycket mer känslostyrda än de ateister jag känner väl.
Citera
2025-11-02, 07:06
Medlem
Agent.Smiths avatar
Ateister klarar inte av djupa filosofiska frågor eftersom de inte har en aning om vad som skapat allting (lika lite som troende givetvis). Men hela deras föreställningsvärld rubbas då man börjar ifrågasätta systemet som ska förklara allt. De har bland annat väldigt svårt att förstå att vetenskap inte är en motsättning till filosofin. Tvärtom, filosofin är en förutsättning för att vetenskapen ska kunna gro. Religion är endast en form av filosofin och detta förstår inte ateister.
Citera
2025-11-02, 08:31
Medlem
De troende använder mycket primärprocesstänkande och är mer känslomässiga än ateister som använder mer sekundärprocesstänkande. Att tro på gudar handlar om känslan och inte om förnuftet.
Citera
2025-11-02, 08:33
Medlem
Citat:
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Jag tror det är din självgodhet som andra blir irriterade på, inte din tro.
Citera
2025-11-02, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om direkta frågor på vad du skrivit i trådstarten inte är topic så vet jag inte vad som är det

Inga av de svaren är att betrakta som svar på mina frågor. Var det något med frågorna du inte förstod?

Om det är kvaliteten på motståndet i dina diskussioner så är det märkligt att du struttar runt som en stolt tupp.

Nyfiken. Vad betyder "satanism" för dig?
Först frågade jag mig hur du kunde fortsätta att missa trådens fråga efter jag påpekat det för dig och att du rimligen måste läst rubriken. Sedan föll poletten ner och på sätt och vis måste jag erkänna att jag blir lite rörd.

Du måste alltså mena att ditt känslouttryck i dessa inlägg är så tydliga att de talar för sig själva?
Citera
2025-11-02, 08:39
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
De troende använder mycket primärprocesstänkande och är mer känslomässiga än ateister som använder mer sekundärprocesstänkande. Att tro på gudar handlar om känslan och inte om förnuftet.
Men nu handlar det kanske mer om känslomässighet vid debatt än hur de känner inför att det inte finns någon gud...
Citera
2025-11-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Marx sa att religon är hjärtat i en hjärtlös värd. Han förstod människors behov att tro på något bättre.
Han efterliknade också Mephistopheles tal i Oulanem. Han diktade också: "Jag har ett kontrakt med djävulen", "Min själ tillhör helvetet".

Var det mest som en kul grej tror du? Är det inte lite väl mycket sammanträffande att han också diktade om självmord med gift i ljuset av att hans två döttrar Eleanor och Laura samt hennes man revolutionären Paul senare begick just självmord med gift?

Bra med mer fokus på att så stor del av ateismens utbredning handlar om dess ursprung i djävulsdyrkan.
Citera
2025-11-02, 08:57
Medlem
Citat:

Ju mer intellektuella människor du stöter på som pluggat på universitet ju närmare gud kommer du...
Citera
2025-11-02, 09:34
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Smith
Ateister klarar inte av djupa filosofiska frågor eftersom de inte har en aning om vad som skapat allting (lika lite som troende givetvis). Men hela deras föreställningsvärld rubbas då man börjar ifrågasätta systemet som ska förklara allt. De har bland annat väldigt svårt att förstå att vetenskap inte är en motsättning till filosofin. Tvärtom, filosofin är en förutsättning för att vetenskapen ska kunna gro. Religion är endast en form av filosofin och detta förstår inte ateister.

Överhuvudtaget har jag upplevt att ateister och skeptiker har svårt för abstrakta tankar eller att kunna föreställa sig och fantisera om saker. Allt ska vara kargt logiskt och vetenskapligt förklarbart. De kan inte heller ta in att kropp och själ/ ande är olika entiteter och att detta oftast inte går att mäta eller påvisas med vetenskaplig metod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in