2025-11-01, 18:33
Medlem
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Citera
2025-11-01, 18:44
Medlem
Äh, samhället har gått till ett mer ensamt stadie där man tror att ensam är stark.

Hade det varit kris eller krig hade vi sett kyrkorna fulla.

Folk kallar sig modernare nu men vet inte riktigt vad man ska tro. Att dom inte försvarar sig med är att dom inte tänker på det. Egentligen har dom inte behövt ta en ställning till vad som är rätt eller fel. Och som alla andra som blir påhoppade blir känslosamma oavsett fråga. Religion/politik/kost känns som heta ämnen. Prova barnuppfostran så ska du få se på annat.

Men en sak är säker. Folk får tro vad dom vill så länge det inte skadar andra. Håller du med?
Citera
2025-11-01, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Du måste ha lyckats träffa riktiga avarter till ateister. Min erfarenhet är att ateister är betydligt mindre känslostyrda i diskussioner rörande religion och filosofi än just religiösa personer.
Citera
2025-11-01, 18:46
Medlem
zombie-nations avatar
Kanske för att du retar upp folk?

Ateister är väl som alla andra, det finns medvetna och pålästa ateister, sedan dem som bara råkat bli ateister utan att det finns någon anledning eller medvetet val.

De jobbigaste tycker jag är de som menar att det inte finns något utöver vad en människohjärna kan förstå, för tänker man så så måste världen vara gjord för människor, med ett tak på det komplexa som vi kan förstå. De är helt självmotsägande.

Tycker du ska debattera med pålästa ateister som har det som intresse.
Citera
2025-11-01, 18:47
Avslutad
Citat:

Tror du att jorden är 6 000–10 000 år gammal?
Citera
2025-11-01, 18:49
Avstängd
Citat:
Skönt att du har självförtroende. Det skulle dock vara lite mer konstruktivt om du hade argument och exempel också och inte bara slog dig för bröstet och talade om hur bra du är och hur dåliga alla ateister är.
Citera
2025-11-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Du måste ha lyckats träffa riktiga avarter till ateister. Min erfarenhet är att ateister är betydligt mindre känslostyrda i diskussioner rörande religion och filosofi än just religiösa personer.
Jag tror faktiskt inte det, däremot har jag levt, läst, lärt och tänkt på ett vis som utmanar mer än vad de brukar vara van vid. Bitarna har fallit på plats efter hand. Tidigare tyckte jag också att det kunde vara skämmigt att stå för min andliga syn på livet, men nu har jag svar på tal, ofta i form av saker som de inte vet vad de ska säga. Det är då känslorna svallar över för dem. Lite grann som med mobbare som man mobbar tillbaka, de brukar också bli väldigt upprörda.
Citera
2025-11-01, 18:57
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Motfråga : Har du någonsin övertygat en ateist med dina övernaturliga gåvor , eller inbillar du dig bara att du vunnit lite diskussioner här och där ? Du får väl skylla dig själv om du "pekar ut att de bara är känslostyrda" då är det ju DU som är oförskämd och respektlös och inte så lite arrogant. Hade du träffat mig så hade jag kört ut dig ur huset medsamma
Andlighet går inte enbart via religion , det finns 1000 andra vägar . Men om du är så rigid som jag tror att du är så fattar du inte konceptet ens
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-01 kl. 19:00.
Citera
2025-11-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Skönt att du har självförtroende. Det skulle dock vara lite mer konstruktivt om du hade argument och exempel också och inte bara slog dig för bröstet och talade om hur bra du är och hur dåliga alla ateister är.
Om vi tar det äldre paret så handlade det om Jesus historicitet, att Marx som betytt mest för ateismen egentligen var djävulsdyrkare, att kompatibilisters argumenterande för fri vilja bara är ordjonglering, att subjektiv upplevelse är på samma nivå som Gud i verifierbarhet.

Sedan när jag sa att för mig så är påståendet om att hela världen skulle vara skapad av Gud närmast omöjligt att greppa så slappnade dem av. Till jag följde upp med att det nästan är lika svårt att tro på som att Big Bang kom ur en slump och kallade det ett mirakel.

Men detta är en tilläggsförklaring till tråden och inte dess ämne.
Citera
2025-11-01, 19:03
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Om vi tar det äldre paret så handlade det om Jesus historicitet, att Marx som betytt mest för ateismen egentligen var djävulsdyrkare, att kompatibilisters argumenterande för fri vilja bara är ordjonglering, att subjektiv upplevelse är på samma nivå som Gud i verifierbarhet.

Lite väl avancerat snömos att diskutera med ett äldre ateistiskt par, kan man tycka.

Och, herregud ( Pun intented) du är ju inte en kristen människa, du är en besserwissig bulldozer beväpnad med förebråelser
Citera
2025-11-01, 19:04
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag diskuterade mycket med ateister på Passagens religionsforum mellan 2008-2013 och märkte under den tiden verkligen av de hårdföra ateisternas aggressivitet och känslosamhet. Samma floskler upprepades hela tiden, precis som de fortfarande gör. "Det finns ingen Gud", "Alla kristna är hjärntvättade och sitter bara på sin kammare och läser Bibeln", "Bara svaga personer behöver låtsaskompisar", "Bibeln är bara en sagobok" m.fl. Aldrig att de kunde sätta sig in i hur det är att vara troende och varför man är det. Det märkliga var att dessa hårdföra ateister försvarade Islam och förekomsten av moskeer och muslimska bönerum i skolorna, men kristna skolavslutningar i kyrkan skulle förbjudas och alla kyrkor skulle rivas.

Det fick mig att förstå att de flesta ateister nog är till vänster politiskt, även om de finns på högersidan också.

Där fanns en debattör som var mer aggressiv än de andra och denne kom från något latin- eller sydamerikanskt land med kristet styre och där folk som inte anpassade sig jagades av mördarskvadroner, eller hur det var. Har dock inte lyckats luska ut vilket land det kan ha rört sig om.

Jag har en "hemsnickrad" tro, med inslag av kristendom, New Age och kreationism, och kallar mig alltså inte kristen på samma sätt som de med dogmatiska troende. Men jag tror på en högre makt eller kraft i naturen, eller en intelligent designer som vill oss väl och som hjälper den som söker svar att finna dem.
Citera
2025-11-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kanske för att du retar upp folk?

Ateister är väl som alla andra, det finns medvetna och pålästa ateister, sedan dem som bara råkat bli ateister utan att det finns någon anledning eller medvetet val.

De jobbigaste tycker jag är de som menar att det inte finns något utöver vad en människohjärna kan förstå, för tänker man så så måste världen vara gjord för människor, med ett tak på det komplexa som vi kan förstå. De är helt självmotsägande.

Tycker du ska debattera med pålästa ateister som har det som intresse.
Jo när jag är på humör och inte viker så ska jag inte sticka under stol med den saken. Även betydande vikt i motivationen att skapa denna tjafstråd.

Håller med om att de som vill bortse från allt som inte vårat intellekt kan mästra är dryga. Farligt begränsande till och med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in