2025-10-26, 07:16
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Har du hört talas om ord såsom:
  • aktörer
  • roll
  • drama
  • scen
  • spelet
  • skådespel
  • teater
  • narrativ
?

Går det att mäta om de orden har ökat eller minskat i "diskursen"?

Citat:
Diskurs (latin: discursus, "springande till och från") betyder antingen "talad kommunikation eller debatt" eller "en formell diskussion eller debatt".[1] Med begreppet diskurs avses oftast de skrivna och talade kommunikationerna kring ett särskilt ämne.[2] Termen används bland annat inom lingvistiken där diskurser uppfattas som språkliga enheter uppbyggda av flera meningar, såsom konversationer, argument, tal eller skrifter. Inom samhällsvetenskapen – särskilt inom sociologin – används begreppet diskurs för att beskriva användandet av språk i ett socialt sammanhang.

En viktig förgrundsgestalt inom den samhällsvetenskapliga diskursanalysen är Michel Foucault som betraktade diskurser som "kunskaper" med oliker underförstådda antaganden.[3] Enligt Foucault är kunskap och makt nära sammanbundna och kan betraktas som olika aspekter av samma fenomen.[4] Andra inflytelserika inriktningar inom diskursanalysen är kritisk diskursanalys[5][6] och diskurspsykologi.[7] Andra centralfigurer inom diskursanalysen är Malcolm Coulthard, Norman Fairclough, Leo Spitzer, Ernesto Laclau och Chantal Mouffe.

Jag tycker att detta är viktigt och ser en tydlig, politisk koppling.
Det påminner, inte så lite, om när någon, eller några, valde att omdefiniera "samällsproblem" till "utmaningar".
Varför gjorde den eller de det?
Andra har pratat om "systemhotande", "samhällsomstörtande", "subversiv", m.m.
Går det att skriva mer än jaha?
Senast redigerad av VoiceofDestruction 2025-10-26 kl. 07:26.
Citera
2025-10-26, 07:41
Medlem
Framförallt har ekonomerna stulit vårt språk, vår verklighetsbeskrivning och hela vår tillvaro. De har till och med fått världen att tro att det finns ett Nobelpris i ekonomi. En tågresa är t.ex. plötsligt en "produkt". För mig är en produkt något konkret. Sportspråket börjar också användas i alla möjliga irrelevanta sammanhang. "Planhalva", "time-out", "lagspel" &c. &c.
Citera
2025-10-26, 08:10
Medlem
Fantens avatar
This just in: språket utvecklar sig, metaforer används för att göra liknelser. I övrigt nyheter: gräs är grönt, man blir blöt av vatten. Också sport. DiF är ett skitlag.
Citera
2025-10-26, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
This just in: språket utvecklar sig, metaforer används för att göra liknelser. I övrigt nyheter: gräs är grönt, man blir blöt av vatten. Också sport. DiF är ett skitlag.
Ja, språket utvecklar sig och har alltid gjort det. Tyvärr dock numera till det sämre.

Off topic, eftersom du själv går dit;
är du månne bitter över att Djurgården vann igår igen och sensationellt ligger på femteplats i SHL?
Citera
2025-10-26, 09:13
Medlem
pn222jws avatar
Jodå - på engelska kallas dom "buzzwords" - trendord som ger "det lilla extra" har många inom marknadsföring koll på
https://www.npr.org/sections/goats-and-soda/2025/01/12/g-s1-41370/7-global-buzzwords-for-2025-from-techquity-to-climate-displacement-to-belonging
Citera
2025-10-26, 09:21
Medlem
daming-dingdings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Har du hört talas om ord såsom:
  • aktörer
  • roll
  • drama
  • scen
  • spelet
  • skådespel
  • teater
  • narrativ
?

Ja, det är vanliga ord. Läser du böcker och tidningar? Eller bara Flashväck och Tiktok?

Citat:
Går det att mäta om de orden har ökat eller minskat i "diskursen"?

Konkordanser upprättas regelmässigt vid lingvistiska institutioner. En approximation:

https://trends.google.com/trends/explore?date=all&geo=SE&q=akt%C3%B6rer&hl=en-US
https://trends.google.com/trends/explore?date=all&geo=SE&q=narrativ&hl=en-US
https://trends.google.com/trends/explore?date=all&geo=SE&q=diskurs&hl=en-US

Står sig ganska stabilt över tid, har alltså inte ökat (får tänka på att totala volymen har ökat).

Citat:
Jag tycker att detta är viktigt och ser en tydlig, politisk koppling.
Det påminner, inte så lite, om när någon, eller några, valde att omdefiniera "samällsproblem" till "utmaningar".
Varför gjorde den eller de det?
Andra har pratat om "systemhotande", "samhällsomstörtande", "subversiv", m.m.
Går det att skriva mer än jaha?

Assertoriskt föreligger i diskursen en åhåga att stå ut i mängden, varför det är övligt med dylika djärvemang.
Citera
2025-10-26, 21:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Ja, språket utvecklar sig och har alltid gjort det. Tyvärr dock numera till det sämre.
Jag vet inte om jag håller med. Så länge det inte blir newspeak av det hela så ser jag inga problem med hur språket utvecklar sig.

Citat:
Off topic, eftersom du själv går dit;
är du månne bitter över att Djurgården vann igår igen och sensationellt ligger på femteplats i SHL?
Nej, jag drog det mest ur röven för att jag behövde ett idrottslag till "sportdelen". Och för att 'gårdare har en förmåga att vara lättkränkta. Q.E.D.
Citera
2025-10-26, 21:58
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daming-dingding
Ja, det är vanliga ord. Läser du böcker och tidningar? Eller bara Flashväck och Tiktok?
Det visar också på en historielöshet.
Citera
2025-10-29, 06:29
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Gult är fult och blått är hottentott?
Inte en kott fatta nåt?
Om du råkar bli blöt av vatten, ta då genast på dig hatten.
Har du vett, svett och etikett att välja ett annat lag?
Citera
2025-10-29, 12:09
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Gult är fult och blått är hottentott?
Inte en kott fatta nåt?
Om du råkar bli blöt av vatten, ta då genast på dig hatten.
Har du vett, svett och etikett att välja ett annat lag?
Föga förvånande att du inte fattar något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in