2025-10-28, 14:48
Medlem
Ukrainska specialstyrkor tar ett par ryska orcher av daga.

https://x.com/SOF_UKR/status/1983166027916816895?s=19
Citera
2025-10-28, 14:57
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Ingen aning, nu är det inte så ännu. Just därför en vapenvila aldrig kommer att ske om Ryssland får bestämma.
Och varför skulle ryssland få bestämma då det är dom som invaderat ett grannland?
Om huvudparten av alla länder som önskar fred garanterar fred med fredsbevarande styrkor, varför skulle inte ryssland vilja ha fred?
Citera
2025-10-28, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Och varför skulle ryssland få bestämma då det är dom som invaderat ett grannland?
Om huvudparten av alla länder som önskar fred garanterar fred med fredsbevarande styrkor, varför skulle inte ryssland vilja ha fred?

Om viljan finns att skydda rysktalande ukrainare så ser jag inte problemet med fredsbevarande styrkor.
Tvärt om!

Enda anledningen att inte vilja ha fredsbevarande styrkor är om fienden vill ta över ännu fler oblast/länder.
Citera
2025-10-28, 15:12
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Diskussioner om Kinas och Indiens oljeförsörjning får nog tas i annan tråd. Konstateras kan att båda dessa länder genom sina köp av rysk olja sedan 2022 stött Putins illegala krig mot Ukraina. Detta har upprepade gånger påtalats för dem så de har haft god tid att ställa om.

När USA sätter den hårda sidan till med sanktioner vet alla vad som händer om man hamnar på deras svarta lista. Livet blir....jobbigt. Och dyrt. Nu verkar Trumpeten ha fått nog och tålamodet med den ryska låtsastsaren är slut. Putin skulle inte ha gapat efter hela stycket.

Opec har redan tidigare uttalat sig.
För Indien: Irak — anses vara Indien’s största eller näst största källa för råolja (om Rysslands andel minskar).
För Indien: Saudiarabien — långvarig leverantör, med runt 16–18 % av Indiens import enligt vissa uppskattningar.

För Kina: Saudiarabien och Irak — t.ex. i 2024 stod Saudiarabien för drygt 1,57 miljoner fat per dag till Kina, Irak för ~1,28 miljoner fat per dag.
visualcapitalist.com
För Kina: även andra Mellanöstern-länder och “andra” leverantörer kan bli mer betydande om Rysslands roll förändras.

Det verkar som om att de står på kö.
Citera
2025-10-28, 15:15
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Du vet att rysseriet ingår i opec+ va?

Och?
Som att Ungern ingår i Nato och EU.

Saudi Arabien har uttalat sig positiva att steppa upp efter att Ryssland är borta.

Citat:
KUWAIT, Oct 23 (Reuters) - OPEC is ready to raise production by rolling back its oil output cuts further if required to address market shortfalls after the United States imposed new sanctions on Russian oil majors, Kuwait's oil minister said on Thursday.

Står ju ordagrant vad som händer.
Citera
2025-10-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckeliku123
Om viljan finns att skydda rysktalande ukrainare så ser jag inte problemet med fredsbevarande styrkor.
Tvärt om!

Enda anledningen att inte vilja ha fredsbevarande styrkor är om fienden vill ta över ännu fler oblast/länder.

Du gör misstaget att anta att rysktalande ukrainare ser sig som ryssar - så är det inte.

Zelenskyj själv är rysktalande men ser sig nog inte som ryss för det.
Citera
2025-10-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du gör misstaget att anta att rysktalande ukrainare ser sig som ryssar - så är det inte.

Zelenskyj själv är rysktalande men ser sig nog inte som ryss för det.

Jag vet och jag gör inte det misstaget.
Däremot är min poäng att detta varit en av de rus offentliga anledningar till "SMO"; skydda rysktalande i östra Ukraina.
Vilket leder till slutsatsen: denna orsak är en chimär!
Senast redigerad av Kuckeliku123 2025-10-28 kl. 15:30.
Citera
2025-10-28, 15:27
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Med fartyg då eller?

Vet inte varför du frågar. Men ok.
Indiens import, går på båt nu från Ryssland och även i framtiden från andra länder.

Kinas import går via båt och pipeline.
1. China imports roughly 1.4 million barrels of Russian oil per day by sea.
2. China also imports approximately 900,000 bpd of Russian oil by pipeline.

1. Går på båt idag och imorgon från andra länder.
2. Berörs inte.
Citera
2025-10-28, 15:30
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Tvärt om!

Där har du en viktig poäng! Dessa styrkor skulle skydda alla i området.
De 38%(före kriget) etniska ryssarna samt övriga 62%, mestadels Ukrainare.
Citera
2025-10-28, 15:41
Medlem
Citat:
Jag vet och jag gör inte det misstaget.
Däremot är min poäng att detta varit en av de rus offentliga anledningar till "SMO"; skydda rysktalande i östra Ukraina.
Vilket leder till slutsatsen: denna orsak är en chimär!

Är det därför de bombar civila i Kherson för att skydda sin egen annekterade befolkning, attackerar takläggare, brandmän, bussar, bönder på åkrar, släpper klusterbomber över staden Kherson?
Senast redigerad av pettersson72 2025-10-28 kl. 15:43.
Citera
2025-10-28, 15:42
Medlem
Sanktionerna från USA har ingen effekt allt går enligt plan.

Russia: Lukoil is now down 20% and Rosneft 13% over the rolling 5 day period.

https://x.com/igorsushko/status/1983034040925257914
Citera
2025-10-28, 15:49
Medlem
Varför inga nya attacker från Ukraina mot oljeindustrin??😢
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in