2025-10-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/motorcyklar-istallet-for-stridsvagnar-sa-tar-ryssland-terrang-i-ukraina

Har vi inte skrattat här inne nu i ett par år om detta? Inga kommentarer från våra Ukraina experter?

Jag är ingen expert.
Fronten rör sig till rus fördel, sant.
Kvoten attackerande/försvarare är 5:1 till Ukrainas fördel, sant.

Vad vill du diskutera?
Citera
2025-10-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det dagliga hotet om kärnvapen på ryskt stats-TV.
https://youtu.be/zrVlAatIS7I?t=250

Intressant att de säger "om det fortsätter som nu ska vi slå mot Europa. Först med vanliga vapen och sedan med kärnvapen".

Men. Vinner inte Ryssland? Det har jag läst från skribenterna dagligen här?
Jag blir förvirrad.

Sidnot: Konstigt hur detta med "Russofobia" sprids i Europa... Det finns ju ingen anledning har jag hört!

Ja visst! Jättekonstigt att "russofobi" sprider sig i Europa när ryssen verkar vara så trevlig och pålitlig....

Att rysk (statskontrollerad) media tillåter uttalanden som dessa att återupprepas dag efter dag är inte ett styrkebesked för deras land. Det är öppen desperation. Små hundar skäller högst. Ett land som är tryggt i sig själv behöver inte uppföra sig så här. Och deras agerande visar också på att det i nuläget är helt uteslutet att Europa skulle kunna återuppta den typ av samarbete och handel vi hade med Ryssland före deras brutala invasion av Ukraina 2022. Ingen kan någonsin lita på ryssen förrän de gjort upp med sin destruktivitet och sitt storhetsvansinne. Det finns något nedärvt förstört i den ryska folksjälen. Det dåliga med detta är att det kommer krävas mycket arbete i Ryssland framöver för att omforma sitt tankesätt (såsom tyskarna fick hantera allt efter WW2). Det bra med det hela är att Ryssland kommer bli ett bättre land att leva i för den ryska befolkningen när stålbadet är avklarat.

Men; till dess ryssen gjort upp med gamla mönster är de en tickande bomb. Det är då bara att invänta nästa kniv i ryggen. Om man inte är aktsam är man korkad. Så inga kompromisser är egentligen möjliga med dagens Ryssland. De är helt enkelt för opålitliga för avtal.
Citera
2025-10-28, 09:44
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/motorcyklar-istallet-for-stridsvagnar-sa-tar-ryssland-terrang-i-ukraina

"Slagfältet i Ukraina är övervakat av drönare nästan överallt. Stridsvagnar attackeras innan de ens hinner till fronten. Ryssland har nu bytt taktik. Istället för bepansrade fordon används fyrhjulingar, elsparkcyklar och framförallt – motorcyklar. Och metoden fungerar."

.

Jasså.

Har vi inte skrattat här inne nu i ett par år om detta? Inga kommentarer från våra Ukraina experter?

Jag kan svara: Det fungerar delvis att ta sig fram med enkla fordon över vissa mindre bevakade områden, Det medför att man i ett område på kanske 10 kvadratkilometer kan få in 2-5 soldater som sedan gräver ner sig i ett skogsbryn. På kartan ser det då ut som att ryssen erövrat området. Har det någon taktisk betydelse? Nej inte i det stora hela men om man får in tillräckligt med sådana här trupper kan de konsolideras till att anfalla någon befäst position med 3-4 ukrainska soldater och lyckas erövra den. Oftast upptäcks de och slås ut men de ÄR svårare att upptäcka än en APC eller en stridsvagn. Man måste förstå att det kan vara flera kilometer mellan de Ukrainska positionerna längs den böljande fronten. Jag skrattar fortfarande åt att man offrar 20 man för att få in 3 man som tar en skogsdunge 1000 meter från närmsta Ukrainska position.
Citera
2025-10-28, 09:52
Medlem
Citat:
Härligt, så sitter de tryggt där inne i pokrovsk då.

Tryggt är väl tveksamt, staden bombas och anfalls dagligen, men man håller ut, finns en viss skillnad i det. Det är inte svart eller vitt, det är grått. Jag är pro- Ukraina då jag anser att Ryssland helt oprovocerat anfallit dem, innan Ryssland gjorde detta brydde jag mig noll om Ukraina. Att det är lätt för Ukraina är en lögn, det är skitsvårt och de kämpar på bäst de kan, de gör framsteg på vissa områden men förlorar lite mark mest hela tiden, det som är positivt är att det går väldigt långsamt för ryssen och till extrema kostnader sett till ryska människoliv och utrustning. Sen är det svårt för Ryssland med, det går inge bra för dem och de små framsteg man har är till en enorm kostnad, jag tror säkert att man inom sin tid klarar ta Pokrovsk och säkert ett par samhällen till men den ryska staten blöder, man har en kraschad ekonomi som är tveksam om den kommer att kunna repareras, samma gäller Ukrainas ekonomi men får de bara stöd av väst kommer de klara sig. Ingen vill rädda Ryssen.

Jag är helt övertygad att om Ukraina bara kan hålla ut med stöd av väst kommer Ryssland förr eller senare gå under antingen via att Putin avsätts eller mördas eller att ekonomin gör att Ryssen tvingas sluta. Vad behövs för att klara detta för Ukraina är mer anfall mot energiinfran, elförsörjning och vapenproduktion.
Citera
2025-10-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Jag kan svara: Det fungerar delvis att ta sig fram med enkla fordon över vissa mindre bevakade områden, Det medför att man i ett område på kanske 10 kvadratkilometer kan få in 2-5 soldater som sedan gräver ner sig i ett skogsbryn. På kartan ser det då ut som att ryssen erövrat området. Har det någon taktisk betydelse? Nej inte i det stora hela men om man får in tillräckligt med sådana här trupper kan de konsolideras till att anfalla någon befäst position med 3-4 ukrainska soldater och lyckas erövra den. Oftast upptäcks de och slås ut men de ÄR svårare att upptäcka än en APC eller en stridsvagn. Man måste förstå att det kan vara flera kilometer mellan de Ukrainska positionerna längs den böljande fronten. Jag skrattar fortfarande åt att man offrar 20 man för att få in 3 man som tar en skogsdunge 1000 meter från närmsta Ukrainska position.

För en icke-ryss verkar detta ändå vara en rätt vansklig idé, att offra 20 man för att få in 3 pers som tillfälligt lyckas sätta upp en rysk flagga bakom ukrainska linjer. Man blir ju villebråd för ukrainska drönare med denna metod. Vad är förväntad livslängd egentligen för en sådan rysk soldat? Kan inte vara särskilt lång....
Citera
2025-10-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Tryggt är väl tveksamt, staden bombas och anfalls dagligen, men man håller ut, finns en viss skillnad i det. Det är inte svart eller vitt, det är grått. Jag är pro- Ukraina då jag anser att Ryssland helt oprovocerat anfallit dem, innan Ryssland gjorde detta brydde jag mig noll om Ukraina. Att det är lätt för Ukraina är en lögn, det är skitsvårt och de kämpar på bäst de kan, de gör framsteg på vissa områden men förlorar lite mark mest hela tiden, det som är positivt är att det går väldigt långsamt för ryssen och till extrema kostnader sett till ryska människoliv och utrustning. Sen är det svårt för Ryssland med, det går inge bra för dem och de små framsteg man har är till en enorm kostnad, jag tror säkert att man inom sin tid klarar ta Pokrovsk och säkert ett par samhällen till men den ryska staten blöder, man har en kraschad ekonomi som är tveksam om den kommer att kunna repareras, samma gäller Ukrainas ekonomi men får de bara stöd av väst kommer de klara sig. Ingen vill rädda Ryssen.

Jag är helt övertygad att om Ukraina bara kan hålla ut med stöd av väst kommer Ryssland förr eller senare gå under antingen via att Putin avsätts eller mördas eller att ekonomin gör att Ryssen tvingas sluta. Vad behövs för att klara detta för Ukraina är mer anfall mot energiinfran, elförsörjning och vapenproduktion.

Håller med fullkomligt i din analys.
Vilken effekt tror du att psykologisk krigföring har på fronten?
Citera
2025-10-28, 10:05
Medlem
Citat:
Men vi har ju hört att det inte fungerar nu i minst 100 inlägg i tråden. Så det är nu en fungerande taktik nu alltså. Återigen visar ryssen vägen med andra ord. Kommer andra statsmakter att kopiera denna taktik?

Inte en chans gällande demokratier. Rus har en särposition i sin syn på människoliv.
Citera
2025-10-28, 10:13
Medlem
Avmilitäriseringen av Ryssland fortskrider

"Tejp för tejp": SSO-kulspruteskytt "demonterade" ryssar i kamouflerad position
Valentyna Romanenko — 28 oktober, 10:21

"Ukrainas väpnade styrkor visade upp en räd mot kamouflerade positioner tillhörande ryska ockupanter i Sumy-regionen."

Källa: SSO:s presstjänst

"Detaljer: Det rapporteras att en grupp specialstyrkor under specialoperationer av en av enheterna inom specialoperationsstyrkorna i norra Slobozhansky-riktningen genomförde en räd mot kamouflerade fiendens positioner."
"SSO-operatörerna närmade sig omärkligt fienden, genomförde rekognoscering med en drönare och "demonterade" positionen professionellt."
https://www.pravda.com.ua/news/2025/10/28/8004743/
Bra video I länken.
Den ryska militära katastrofen fortsätter
Citera
2025-10-28, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är Ryssland för opålitliga för avtal, verkligen? Fråga Kina och Indien samt alla övriga inom BRICS. Finland rev sitt avtal och hoppade med i NATO, Tyskland införde sanktioner som stoppade gasen att flöda och sedan sprängde Ukraina nordstream för att helt stoppa Tysklands energisäkerhet och en massa avtal brytna. Alla dessa sanktioner mot Ryssland leder ju till avtalsbrott och sen har vi elefanten i rummet Ukraina som bröt mot villkoren för sin självständighet.

Små hundar skäller högst? som baltstaterna eller EU? Ryssland agerade på NATO:s framflyttande och statskuppen 2014 i Kiev och du vill säga att landet är svagt trots krig och alla sanktioner? Du får väl tro på allt som tröstar.
Ja Ryssland är en opålitlig avtalspartner...

* FN-stadgan och Helsingforsavtalet (1975)
* Ukraina och Budapestmemorandumet (1994)
* Invasionen av Georgien (2008)

Följer du ryska sociala medier? Landet är extremt instabilt i nuläget, många ryska medborgare börjar känna effekterna av Putins krig.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-10-28 kl. 10:25.
Citera
2025-10-28, 10:37
Medlem
On Topic

Zelenskyj: Ryssland försöker visa USA att de kan erövra östra Ukraina, vilket är anledningen till att de attackerar Pokrovsk
Anastasia Prots — 28 oktober, 11:11

"President Volodymyr Zelenskyj sade att ryska trupper har koncentrerat betydande styrkor nära Pokrovsk i Donetsk-regionen för att visa för USA att de är kapabla att erövra hela östra Ukraina."

Källa : Zelenskyj vid ett möte med journalister, till vilket "Ukrainian Truth" inte var inbjuden, " Ukrinform "

Rakt på sak: " Vi förstår varför de (Ryssland - red.) behöver Pokrovsk. De behöver det bara för att säga: titta, tanken att Ukraina lämnar öst och ger upp allt annat de vill ha är trots allt den enda möjliga, annars kommer de förmodligen att erövra mer. Därför bevisar det faktum att vi håller Pokrovsk och de ständigt skjuter upp sina kampanjplaner för världen att de ljuger och att det är nödvändigt och värt att fortsätta hjälpa Ukraina."
Mer att läsa I länken
https://www.pravda.com.ua/news/2025/10/28/8004752/
Så var det med den saken. I verkligheten.
Citera
2025-10-28, 10:45
Medlem
https://bsky.app/profile/amplifyukraine.eu/post/3m4amydmdj62t

Värmen fungerar igen i Ukraina - trots de krigsbrott som Ryssland begår varje dag.
Citera
2025-10-28, 10:47
Medlem
https://bsky.app/profile/amplifyukraine.eu/post/3m4amgejjin2d

Storbritannien och Ukraina ingår avtal om produktion av jaktdrönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in